04-08-2009

Jakub Krzywak

Jubileuszowy, piętnasty Przystanek Woodstock odbył się w tym roku od 31 lipca do 2 sierpnia, w Kostrzynie nad Odrą. To największy plenerowy festiwal muzyczny w Europie na którym według danych w tym roku bawiło się ponad 450 tysięcy ludzi.

Wystąpiło ponad 30 zespołów muzycznych. Warto wymienić chociażby takie zespoły jak: Ares&The Tribe (Grecja, Polska), Blenders (Polska), Easy Stars All Stars (USA, Jamajka), Volbeat (Dania), The Futureheads (Wielka Brytania), Juliette Lewis (USA), Caliban (Niemcy), Subways (Wielka Brytania), Dżem (Polska), Możdżer Danielsson Fresco Trio (Polska), Guano Apes (Niemcy), Korpiklaani (Finlandia), Don Carlos (Jamajka), Carrantuohill & Bob Bales

O technicznej (związanej z dźwiękiem) stronie przygotowań tego międzynarodowego festiwalu rozmawiałem z Panem Przemysławem Naguszewskim, który koordynował prace instalacyjne, oraz pełnił funkcję realizatora dźwięku.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz na jaki system nagłośnieniowy zdecydowaliście się w tym roku, aby obsłużyć tak duże przedsięwzięcia jakim jest Przystanek Woodstock?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Przede wszystkim cały system nagłośnieniowy oparty jest o firmę L-Acoustics. I tutaj możemy wymienić takie zestawy jak V-DOSC, dV-DOSC, ARCS i subbasy SB28 i SB218. Konfiguracja systemu wygląda następująco: na scenie głównej znajdują się cztery główne punkty nagłośnienia – lewa, prawa, główny system i system outfill-owy (lewa, prawa).

System główny składa się z 15 zestawów V-DOSC, 3 zestawów dV-DOSC na stronę. System outfill-owy składa się natomiast z 12 zestawów V-DOSC i 3 zestawów dV-DOSC. System frontfill-owy składa się z 6 ARCS-ów i oczywiście subbasów w liczbie 48 subbasów SB28 i 16 subbasów SB218. To jest konfiguracja głównego systemu znajdującego się na scenie. Dodatkowo dochodzą tutaj 4 linie opóźniające również składające się z zestawów V-DOSC. 3 linie opóźniające wyposażone są w 8 zestawów V-DOSC, a 1 linia opóźniająca składa się z 6 zestawów V-DOSC.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakie konsolety mikserskie w tym roku wykorzystujecie do obsłużenia festiwalu?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Masterem czyli stołem przez który przechodzą wszystkie matryce i który jest sumatorem jest w tym roku analogowy MIDAS XL4. Natomiast większość realizatorów, którzy przyjadą wraz z zespołami otrzymają do dyspozycji cyfrową konsoletę MIDAS XL8. Z tego co pamiętam jedynie jeden realizator będzie pracował na stole analogowym. System monitorowy obsługiwany jest przez konsoletę MIDAS PRO6, oraz MIDAS HERITAGE H3000.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakie mikrofony i systemy bezprzewodowe zostały wykorzystane do obsłużenia koncertów w ramach tegorocznego festiwalu?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Nie występują tutaj żadne nowości. W sumie tradycyjnie jak przystało na tego typu duże przedsięwzięcia koncertowe: Shure Beta 52, Shure Beta91, Shure SM81, Shure SM57, Electro-Voice 868, Sennheiser 901, Sennheiser E904, Audio-Technica AT4040, Audio-Technica AT2020, itp.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz kilka słów o wykorzystanych końcówkach mocy. Jakie to modele?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Wykorzystujemy w sumie trzy rodzaje końcówek mocy. L-Acoustics LA48a, które napędzają wszystkie FullRange w głównym systemie nagłośnieniowym, L-Acoustics LA8, które napędzają wszystkie subbasy i część linii opóźniających, oraz LAB.GRUPPEN z serii PLM, które są w naszym przypadku wykorzystywane w systemach frontfill-owych.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy zostały wykorzystane nietypowe rozwiązania techniczne, które są mało spotykane na codzień w systemach koncertowych?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

W sumie mówiąc o ciekawostkach tego typu to już samą w sobie ciekawostką jest cyfrowy stół MIDAS XL8, który naprawdę rzadko zdarza się na codzień. To konsoleta z najwyższej półki.

Warto również powiedzieć o monitoringu i sterowaniu całym systemem nagłośnieniowym. Osobiście mam podgląd pracy systemu: poziomów na końcówkach mocy, działania limiterów. To wszystko jest obsługiwane za pomocą sieci bezprzewodowej jeżeli oczywiście będę miał taką potrzebę. Także praktycznie w każdy punkt nagłaśnianej przestrzeni mogę podejść z komputerem, a następnie wystroić sobie to tak jak chciałbym to słyszeć. Mam również do dyspozycji system pomiarowy SIM3 firmy Meyer Sound.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakich procesorów zdecydowaliście się użyć w tym roku?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

O tym warto powiedzieć bo to często interesuje osoby zainteresowane systemami nagłośnieniowymi. Wszystkie systemy L-Acoustics są krosowane albo w oparciu o wewnętrzne procesory w LA8 albo PLM, a w przypadku LA48 jest stosowany procesor Dolby Lake. Natomiast dystrybucję sygnału na cały obszar, oraz współpracę z systemem pomiarowym obsługuje procesor Galileo.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy realizatorzy zespołów mieli jakieś specjalne wymagania?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Może inaczej. Realizatorzy w tym roku musieli się dostosować do zastosowanych rozwiązań bo to jest bardzo duży festiwal z naprawdę „ciasnym” harmonogramem. Tutaj nie ma miejsca na jakiekolwiek zmiany dlatego zastosowaliśmy konsoletę MIDAS XL8 na którą naprawdę nikt nie może narzekać!

Jakub Krzywak [realizator.pl]

A może zdarzyć się taka sytuacja, że realizator nie będzie znał podstawowych funkcji obsługi XL8?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Nie spotkałem się jeszcze ani razu z tym żeby były z tym jakiekolwiek problemy. Ja z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że do XL8 poprostu usiadłem i miałem możliwość powiedzmy przez chwilę poćwiczyć. Potem pojechałem na festiwal MTV i nie miałem najmniejszego problemy z obsługą konsolety. Ponadto nie spotkałem się jeszcze z realizatorem, który miałby problemy z obsługą czy to XL8 czy to z PRO6. W momencie kiedy wytłumaczyłem podstawy, zaczynał pracować na nim i potem już nie było żadnego problemu. Dlatego wiem jedno: o konsolety się naprawdę nie martwię. Wiem tylko, że zespół The Subways poprosił o pracę na analogowym stole i zostało mu to umożliwione za pomocą konsolety MIDAS XL4.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Interesuje mnie również zespół firmy Fotis Sound. Jaki sztab ludzi uczestniczy przy projekcie nagłośnieniowym?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Obsługujemy dwie sceny. A więc przy dźwięku na tych dwóch scenach pracuje w sumie 21 osób. Na dużej scenie pracuje jeśli się nie mylę 15 osób.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Ile czasu potrzeba na skonfigurowanie tak skomplikowanego systemu nagłośnieniowego?

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Jesteśmy tutaj od wtorku więc dzisiaj jest to trzeci dzień jak pracujemy przy tym projekcie.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dziękuję za rozmowę i poświęcony czas

Przemysław Naguszewski [FotisSound]

Ja również bardzo dziękuję

Oprawą multimedialno-oświetleniową w tym roku zajęła się firma TRIAS z Torunia. Ustawione zostały trzy ściany diodowe o całkowitej powierzchni ponad 70m2. Całość zrealizowana została za pomocą ekranów diodowych Lighthouse o rozdzielczości 12mm.

Podobnie jak w roku ubiegłym TRIAS zadbał o oprawę multimedialną-oświetleniową. Ustawiliśmy trzy ściany diodowe o całkowitej powierzchni ponad 70m2. Całość zrealizowana została za pomocą ekranów diodowych Lighthouse o rozdzielczości 12mm. Do oświetlenia – projektu Roberta „Iwana” Iwańskiego firma TRIAS użyła:

  • Martin, MAC 2000 Profile,
  • Martin, MAC 700 Wash
  • Highend, Showgun 2000
  • Highend, Studiocommand 700
  • Vari Lite, VL 1000AS
  • Clay Paky, Alpha Beam
  • Robert Juliat; CYRANO 2500 HMI
  • Thomas; PixelPar 90
  • Thomas; Pixelline 1044
  • Thomas; MOLLEFAY 2 x 120V
  • Thomas; MOLLEFAY 4 x 120V
  • Showtech; SUNSTRIP ACTIVE DMX 750 W
  • Eurolite; PAR 64
  • Strand; FRESNEL 5 kW
  • Coemar; CYKL FLOOD 1kW
  • Martin; Stroboskop 3000W, ATOMIC DMX
  • JEM; Maszyna do dymu HAZER
  • DF-50; Maszyna do dymu
  • Flying Pig; Kontroler; WHOLEHOG III
  • Flying Pig; Kontroler; PlayWING do Wholehog III