10-08-2009

Jakub Krzywak

Studio RecPublica powstało we wrześniu 2008 roku. Zostało zaprojektowane przez Johna Flynna mającego na swoim koncie projekt legendarnego Abbey Road, czy studia takich sław jak Sting, George Michael, Brian May. Główny live-room o powierzchni 120 metrów kwadratowych i kubaturze niemal 1000 metrów sześciennych jest jednym z największych tego typu obiektów nie tylko  w Polsce ale i całej Europie.

Studio może pochwalić się 5 niezależnymi salami do nagrań, a także pokojami w standardzie wielogwiazdkowym, kuchnią, sauną, itp. Wszystko to w jednym niedostępnym dla osób postronnych 700-letnim klimatycznym obiekcie, który zapewnia niesamowite, komfortowe warunki do pracy.

Sercem studia jest 48 kanałowy stół mikserski Solid Stage Logic Duality – jedyny w Polsce i najnowocześniejszy na świecie. System rejestracji dźwięku zaprojektowany został w oparciu o stację roboczą Pro Tools HD pracującą na komputerach Apple Macintosh. Stół mikserski współpracuje z bogatą kolekcją urządzeń outboard.

Na temat pomysłu powstania studia, kierunku rozwoju i eskansji na rynku, oraz możliwościach technicznych rozmawiam z Panem Patrykiem Żukowskim, który pełni funkcję realizatora dźwięku studia RecPublica

 

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz jak powstała koncepcja powstania studia nagrań RecPublica?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Pomysł budowy studia nagrań RecPublica dojrzewał w dłuższej perspektywie czasu. Przełomem było spotkanie z Maciejem, którego przed chwilą poznałeś. Okazał się człowiekiem podobnie zakręconym jak ja. W tym czasie szykowaliśmy się do nagrań z moim zespołem Terminal. Nagrywaliśmy w studiu w Niepołomicach, potem chcieliśmy to miksować i tak znaleźliśmy się w Warszawie w studiu Sound and More, gdzie zobaczyliśmy jak wyglądało wówczas najbardziej profesjonalne studio nagrań dźwiękowych w Polsce. Było ono świetnie wyposażone, ale lokalizacja w centrum fitness okazała się uciążliwa, poza tym mieliśmy problemy z wiekową konsoletą Neve. Przyznam szczerze że nie była to łatwa sesja. Wtedy doszliśmy z Maciejem do wniosku, że fajnie byłoby stworzyć takie studio gdzieś na zachodzie Polski, zdala od miejsc gdzie ludzie są bardzo zabiegani i gdzie większość uwagi skupia się na sprawach innych, a niżeli praca twórcza. Takie zaciszne miejsce, gdzie można się skupić i z czystym sercem powiedzieć „słuchaj załatwimy to w przyszłym tygodniu, kiedy wrócę, bo teraz nagrywamy płytę”. Tak powstała koncepcja studia nagrań, która dynamicznie się rozwijała.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Opowiedz coś na temat wyposażenia technicznego studia?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Na dzień dzisiejszy w Polsce istnieją praktycznie dwa czy trzy miejsca w których możemy spotkać markowy sprzęt wysokiej jakości. Aczkolwiek są to starsze instalacje z lat 90`. Chcieliśmy stworzyć miejsce, które będzie wyjątkowe jeśli chodzi o przestrzeń i otoczenie. Stąd wybór budynku z 700 letnią historią. Gabaryty budowli pozwoliły na stworzenie liveroomu o kubaturze 1000m3. Całości dopełniły dbałość o akustykę i wyposażenie najwyższej klasy. Chodziło o to, aby stworzyć miejsce w którym po prostu będzie się łatwo i przyjemnie pracowało. Stąd też wybór SSL-a (Solid Stage Logic). Jak wiadomo jest to firma uznana na całym świecie. Braliśmy pod uwagę również Neve-a, jednak w końcowym etapie wybraliśmy właśnie markę SSL, stawiając na niezawodność i wygodę pracy. Współwłaścicielem firmy SSL jest doskonały muzyk Peter Gabriel. Pod jego rządami, SSL pokazuje ludzką twarz, co widać po produktach, które wychodzą na rynek, oferując wysoką jakość za przystępne ceny. Dodatkowo okazało się że nasz wybór, czyli nowy wypust firmy –  stół Duality jest sprzętem, który łączy w sobie dwa urządzenia: kontroler DAW i analogowy stół, co było dodatkowych atutem. Byliśmy w Anglii (Oxford) gdzie mogliśmy zobaczyć i posłuchać nowego Duality w showroomie, porozmawiać z pracownikami firmy SSL i wymienić nasze poglądy na temat nowoczesne studia nagrań.

Wokół SSL-a zaczęły się naturalnie budować pozostałe rzeczy. Uznaliśmy, że najbardziej rozsądne będzie wejście w system Pro-Tools ponieważ jest to chyba najbardziej rozpowszechniony system i nie ma sensu heroicznie forsować innych rozwiązań. Pro-Tools HD był u nas już wcześniej jeszcze przed zakupem stołu. Chcieliśmy rozpocząć produkcję jeszcze przed tym kosztownym zakupem jakim był stół SSL-a. Zaczęliśmy od przetworników DigiDesign po czym już na etapie zakupu stołu uznaliśmy, zdecydowaliśmy się na rozbudowę systemu przetwornikami Apogee. Moim zdaniem są to bardzo dobre urządzenia, które naprawdę oddają to co się dzieje w liveroomie. Jest to naprawdę godne uwagi. Po raz pierwszy w życiu usłyszałem ten dźwięk dokładnie tak samo jakbym stał w pomieszczeniu w którym znajdował się muzyk. Oczywiście jest jeszcze kwestia mnóstwa niuansów jak mikrofon czy preamp, które muszą swoją rolę odpowiednio wypełnić, ale trzeba przyznać, że trudno uzyskać to samo przy pomocy DigiDesign tym bardziej, że posiadanie obu marek w jednym racku pomaga w wysnuciu takiej oceny. Dodam tylko, że już dawno „przesiedliśmy” się na standard 24/88.2, a zmiana jest naprawdę zauważalna.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jaki outboard posiadacie?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Jeśli chodzi o outboard i w ogóle wybór sprzętu to wiadomo, że każdy ma jakieś określone preferencje. Tu pasuje stwierdzenie „pornografia sprzętowa”. Każdy na pewnym etapie siada przed komputerem i ogląda wszystkie te cacka, czyta artykuły, słucha próbek i próbuje poczuć aromat urządzenia, któremu przypisywane są magiczne właściwości. Dzięki temu, że miałem okazję bywać w innych studiach i przetestować wiele urządzeń oraz wyczuć, które urządzenia są dla nas interesujące, wybór nie był trudny. No i stąd jest Manley Massive Passive, który jest bardzo fajnym korektorem lampowym. Oprócz samej korekcji, używamy go czasem przepuszczając sygnał z korekcja „na zero” uzyskując odrobinę tego ciepłego lampowego nasycenia. Posiadamy również dwa Distressor-y,które są sparowane. To bardzo fajne urządzenie (emulacja) dzięki któremu z jednego „klocka” możemy uzyskać kilka różnych „klocków”. Oprócz tego posiadamy jeszcze kilka kompresorów Universal Audio, mamy Custom La2a, które popełniłem przed maturą. O dziwo wykonałem testy porównawcze z oryginałem i okazało się że kilka parametrów jest lepszych od oryginału (np. stosunek sygnału do szumu).

Z ostatnich nabytków, pojawił się u nas w studiu Neve 1073 DPA, który nie jest wersją Vintage-ową, ale jednak jest to ta sama konstrukcja. Posiadamy również channel stripy Neve 8801, które są urządzeniami alternatywnie używanymi w stosunku do stołu SSL-a, którego preampy są bardzo liniowe i transparentne dzięki czemu możemy uzyskać naprawdę klarowność, aczkolwiek warto posiadać również coś odmiennego takiego jak Neve, co doda nieco koloru.

Naszym najświeższym nabytkiem jest Lexicon 960L, o którym bardzo długo marzyliśmy i chwilowo jesteśmy zafascynowani jego działaniem. Jest to standard światowy, który postanowiliśmy nabyć. Gdzieś od kogoś słyszałem, że jest to element tzw. listy życzeń. Nam udało się go wpisać na naszą listę wyposażenia.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

A co z mikrofonami?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Jeśli chodzi o mikrofony: mamy mikrofony U87, ale mamy plan na zakup Neumann-a z serii U47, U67. Chcemy zakupić coś Vintage-owego bo jeśli chodzi o mikrofony nowoczesne, posiadamy Braunera VM1 oraz takie marki jak Schoeps, Gefell, Sennheiser, Shure, AKG, Beyerdynamic, Audio-Technica, Audix czy Yamaha.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Interesuje mnie również monitoring. Możesz coś powiedzieć na ten temat?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Projektantem studia był John Flynn z którym spędziliśmy tutaj trochę czasu. Dyskutowaliśmy na temat tego jak realnie chcielibyśmy aby nasze studio zabrzmiało. Wiadomo, że dążyliśmy do tego, aby zabrzmiało jak najbardziej wiernie. Chcieliśmy, żeby to było referencyjne miejsce. Myślę, że nam się to udało.

Jeśli chodzi o monitory to pomysł na Adam-y przyszedł kiedy przypadkowo znalazłem się w sklepie muzycznym w Berlinie i usłyszałem wersję S5A. Bardzo mi przypadły do gustu i niestety nigdzie nie mogłem posłuchać wersji S6A. Jednak monitory S5A wywarły na mnie tak pozytywne i miażdżyce wrażenie i to w pomieszczeniu nie przystosowanym do odsłuchu. Pamiętam, że przy innych markach, które się tam znajdowały Adam-y S5A „zepchnęły mnie” do ściany swoim brzmieniem. Mają niezwykłe odwzorowanie detalu, i grają naprawdę niskim dołem, co pomaga w uporządkowaniu tego zakresu pasma.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Była brana jakaś inna alternatywna marka w stosunku do Adam-ów?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Generalnie myśleliśmy długo nad tym. Były pomysły pt. PMC, Geithan, Genelec. Ja akurat nie przepadam za Genelec-iem. Jakoś nie mogę zaufać tym głośnikom i niejednokrotnie zawiodłem się na nich bo po prostu miksy wychodziły inaczej niż to co słyszałem w studiu. Muszę przyznać, że naprawdę z Adam-ami takiego problemu nie mam. Na pewno przyczyniła się do tego praca Johna Flynna. Jak mówiłem wcześniej nie miałem okazji posłuchać wersji S6A.

Słyszeliśmy z Maciejem model S7A na targach.  Oczywiście nie był to do końca miarodajny odsłuch ponieważ wiadomo jak się odsłuchuje na targach, w nieprzystosowanym otoczeniu. Aczkolwiek okazały się one niewrażliwe na niedoskonałości  przestrzeni akustycznej i tylko potwierdziły trafność wyboru. I tak zdecydowaliśmy się na wersję S6A bo wiadomo wersja S7A to są już takie pieniądze, że nie warto o tym dalej rozmawiać. Wersja S6A również nie należała do tanich jednak już wtedy wiedzieliśmy, że chcemy Adam-y. Odpowiadały one również kryteriom postawionym przez Johna.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Imponująco wygląda adaptacja akustyczna

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Całość adaptacji akustycznej zaprojektował John Flynn. To jest taki człowiek, który w tej chwili ma już ponad 30-letnie doświadczenie w projektowaniu studyjnym. Osobiście byłem bardzo zauroczony sposobem pracy z nim bo oprócz tego, że powstał projekt to przeprowadziliśmy mnóstwo rozmów. Był bardzo zaangażowany w projekt dzięki czemu konkretne rozwiązania powstawały indywidualnie.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy John Flynn pojawił się osobiście w Waszym studio?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Przyjechał tutaj na 2 dni, po czym nasza dalsza współpraca nad projektem odbywała się zdalnie poprzez telefon i internet. Wiadomo, że dzisiaj takie możliwości istnieją i spełniają swoją rolę należycie.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Widzę również fortepian. Co to za marka?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Jest to fortepian marki Fazioli.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

W którym roku został wyprodukowany?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Fortepian ma około 8 czy 9 lat. Marka jest dość rzadka. Nabyliśmy go w Londynie. Okazało się, że nasz kolega jest współwłaścicielem salonu fortepianowego, który jest dystrybutorem marki Fazioli. Udaliśmy się tam na przesłuchania kilku instrumentów z którego jeden był przygotowany dla nas, aczkolwiek nie chciano nam powiedzieć który to instrument. Okazało się, że wybraliśmy właśnie ten. Pojechał z nami na przesłuchania świetny pianista Kuba Stankiewicz. Trafność wyboru potwierdzili później m.in. Piotr Dziubek, Michał Tokaj, Łukasz Damrych, czy Andrzej Jagodziński.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Na zakończenie powiedz może jakie macie plany na dalsze kierunki rozwoju i promocji studia? Zdążyłem się zorientować, że zatrudniony jest menadżer?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Tak. Od pewnego czasu studio zatrudnia menadżera. Wiadomo, że najlepszą reklamą jest reklama bezpośrednia. Słówka przekazywane są z ust do ust, jest poza tym już sporo efektów pracy w studio, które jak mniemam przez swoją jakość przyciągają kolejnych klientów. Co ważne ludzie, z którymi pracujemy, oprócz jakości usług podkreślają również specyficzną atmosferę, która tu panuje. Działamy komercyjnie już od kilku miesięcy, a perspektywy są obiecujące.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy macie zamiar również wykonywać inne zlecenia związane np. z postprodukcją telewizyjną?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Na to chwilę uzbrajamy się w to, aby moc coś takiego wykonywać. To studio jest naprawdę dużym przedsięwzięciem. Z Maciejem skupiliśmy się na tym żeby uzyskać naprawdę dobrą jakość. Spędziliśmy tutaj naprawdę dużo czasu. Teraz wkraczamy w drugi etap więc będziemy dążyć do rozwijania nowych pomysłów. Myślę, że akurat postprodukcja i być może jakieś video jest bardzo realne.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czyli nie ograniczacie się jedynie do sfer muzycznych?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Absolutnie nie. Ja kocham akurat muzykę i dźwięk, ale wiadomo jak każdy młody człowiek szuka jakiś dalszych wyzwań tak i my szukamy nowych.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wygląda struktura organizacyjna?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Na tą chwilę pracujemy w trzyosobowych zespole. Z czego Przemek jest menadżerem, a Łukasz drugim realizatorem dźwięku. Łukasz ma już trochę doświadczenia ponieważ pracował w kilku studiach w Londynie, ale musi jeszcze poznać konfigurację tego studia. Z każdym dniem radzi sobie z tym lepiej. Chcielibyśmy zasilić w przyszłości studio w kolejne osoby wraz z rozwojem np. postprodukcji. Ważna jest również obecność Macieja, który swym świeżym uchem niejednokrotnie wychwycił jakieś niedopatrzenia. Fajnie jest gdy właściciel jest nie tylko na papierze, ale również „kręci” się w pobliżu i realizuje wspólnie tę pasję.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

A teraz koszty wynajęcia. Czy są to wysokie stawki?

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Jeśli chodzi o stawki to mamy pewne pakiety. Chcemy aby była to oferta atrakcyjna zarówno dla klienta jak i dla nas. Myślę, że nie jest to na tyle droga sprawa, żeby nie była osiągalna dla większości ludzi. Zresztą zrealizowaliśmy już kilka projektów pochodzących z okolicznych miast – głównie Wrocławia czy Zielonej Góry. Ktoś stąd chcąc zrealizować dobre nagranie np. w Warszawie musi się liczyć z kosztami dojazdów i noclegów. To wcale nie są małe koszty. Tutaj ma to studio na miejscu, a więc koszty dojazdów i noclegów są raczej ograniczane do minimum, bo w naszej ofercie oprócz samych nagrań znajdują się zakwaterowanie, czy preferencyjne ceny w naszej restauracji.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Brzmi to wszystko naprawdę imponująco i profesjonalnie. Życzę w takim razie sukcesów w rozwoju i wielu sesji nagraniowych

Patryk Żukowski [RecPublica studios]

Ja również dziękuję i zapraszam wszystkich internautów portalu realizator.pl do skorzystania z usług naszego studia

Pliki do pobrania