12-10-2016

Jakub Krzywak

CommunityPrzygoda Bruce’a Howze, założyciela firmy COMMUNITY, paradoksalnie rozpoczęła się nie od dźwięku, ale od realizacji wizualizacji świetlnych. W latach 60-tych stanowiły one bowiem podstawę niemal każdego większego koncertu. Dzięki świetnej znajomości tematu z czasem został on rezydentem do spraw techniki oświetleniowej w kilku muzycznych klubach w Filadelfii. W jednym z nich – Electric Factory – największym tego typu obiekcie w okolicy, organizującym festiwale na świeżym powietrzu, spróbował po raz pierwszy swoich sił jako realizator dźwięku, miksując muzykę takich gwiazdy jak Janis Joplin, Dr. John, Frank Zappa czy Blue Cheer.

Ówczesny sprzęt nagłośnieniowy nie był w stanie sprostać rosnącym wymaganiom rynku. Większość systemów PA tworzono na bazie kinowych kolumn głośnikowych, które charakteryzowały się w miarę szerokim pasmem przenoszenia częstotliwości, umiarkowanym zasięgiem i niewielką mocą. Niewystarczające parametry były jednakże jedynie częścią problemów. Dwudrożna konstrukcja zestawów głośnikowych powodowała, że dźwięk w zakresie mowy był najmniej spójny, co źle wpływało na brzmienie wokalistów, ponadto duże drewniane obudowy przygotowane z myślą o stałych instalacjach, były bardzo trudne w transporcie.

W roku 1968 Bruce Howze wziął udział w trasie koncertowej z Jefferson Airplane jako inżynier dźwięku, zdobywając spore praktyczne doświadczenie, korzystając z pierwszych dostępnych na rynku systemów nagłośnienia koncertowego. Dzięki nabytemu doświadczeniu i cennym spostrzeżeniom dotyczącym działania systemów, Bruce sprawdzał w praktyce rezultaty swoich obserwacji. Jedną z nich był wzrost głośności, który nastąpił po wymianie 30-watowego drivera i zastąpieniu go 100-watowym odpowiednikiem. Ponieważ dostępne na rynku systemy nagłośnienia nie spełniały jego oczekiwań, zdecydował się na szukanie nowych rozwiązań, zapewniających stworzenie bardziej optymalnego systemu audio.

Pod koniec 1968 roku Bruce Howze rozpoczął współpracę z Thomasem Walterem i wspólnie założyli firmę „Community Light and Sound”. Firma koncentrowała się początkowo na oświetleniu, jednak jej założyciele byli zdeterminowani do stworzenia koncertowych głośników, które byłyby zarówno dostatecznie mocne i wydajne, jak i lekkie, mogąc konkurować z ówczesnymi gigantami branży, takim jak JBL, Electro-Voice, czy Altec.

W 1970 roku do Community dołączył John Wiggins, wieloletni entuzjasta branży audio. W efekcie współpracy Community zaprezentowało swój pierwszy produkt – LMF, udowadniając nim radykalnie inne podejście do tematu nagłośnienia. Był to średnio-zakresowy horn zamknięty w lekkiej obudowie z włókna szklanego. Pomimo niewątpliwych zalet LMF’a, jego obudowa budziła wiele kontrowersji w konserwatywnej branży. Bruce Howze uważał jednak, że „Włókno szklane jest lekkie, wytrzymałe i łatwe w formowaniu, a w konsekwencji umożliwia tworzenie kształtów zgodnych z matematycznymi równaniami, zdecydowanie dokładniej niż w przypadku drewna i innych materiałów.” Jak miało się niebawem okazać, jego upór i wizja miały zwyciężyć trudne początki.


Pliki do pobrania

Dystrybucja w Polsce

ul. Arkadowa 29 | 02-776 Warszawa

+48 (22) 853 58 02 | +48 (22) 852 30 50 | lp.xe1553414688mmot@1553414688xemmo1553414688t1553414688 | www.tommex.pl