26-04-2010

Jakub Krzywak

BOSS VE-20 to procesor wokalowy, który powstał z myślą o wokalistach poszukujących podstawowych efektów wokalowych. Jego konstrukcja sprawia, że obsługa procesora jest bardzo łatwa i intuicyjna. Za pomocą kliknięcia przyciskiem nożnym możemy błyskawicznie nakładać głosy, dodać bogate harmonie do naszego wokalu, oraz skorygować intonację w czasie rzeczywistym.

Procesor wyposażony jest oprócz tych standardowych przydatnych efektów na scenie również w efekty specjalne takie jak Distortion, Radio, oraz Strobe. Dodatkowa funkcjonalność Phrase Looper umożliwia tworzenie pętli dźwiękowych. Wbudowane zasilanie Phantom pozwala na współpracę procesora z mikrofonami pojemnościowymi, które wymagają dodatkowego zasilania.

Pracując na codzień jako realizator nie wyobrażam sobie pracy w przypadku stołu analogowego bez zewnętrznych procesorów, które pozwolą mi na wykonanie wszystkich etapów dążących do uzyskania odpowiedniego brzmienia. Tutaj skorzystam w zależności od zastanej sytuacji z procesora dynamiki, bramki szumów, oraz procesora efektów. I właśnie z tym ostatnim elementem będzie związany test procesora wokalowego BOSS VE-20.

Aktualnie na rynku dostępnych jest szereg procesorów efektowych, które w mniejszym lub większym stopniu w zależności oczywiście od preferencji brzmieniowych zastosujemy jako realizatorzy. Ale co ma zrobić wokalista, który nie współpracuje na codzień z realizatorem, a chciałby urozmaicić swój wokal o efekty przestrzenne lub efekty specjalne i ponadto w prosty sposób nagrać je uzyskując w ten sposób nakładanie głosów?

Odpowiedź na to pytanie przyszła do mnie osobiście kiedy to otrzymałem do testów procesor wokalowy BOSS VE-20. Kostka z efektami została zaprojektowana z myślą o wokalistach szukających podstawowych algorytmów efektowych. Według specyfikacji producenta procesor wyposażony jest w ponad 30 presetów efektowych, korekcję intonacji w czasie rzeczywistym, funkcję Phrase Looper, który umożliwia nagrywanie do 38 sekund w mono, zasilanie Phantom, które potrzebne jest nam do obsługi mikrofonów pojemnościowych. Możliwe są również dwa tryby zasilania procesora (sześć baterii AA lub zasilacz sieciowy). Tutaj warto wspomnieć na wstępie, że jeśli mówimy o zasilaniu sieciowym to procesor współpracuje jedynie z zasilaczem oryginalnym.

Przyglądając się Ve-20 na przednim panelu zauważymy dwuścieżkowy wyświetlacz, który pomaga nam w wyborze efektu, oraz jego edycji. Na panelu znajdziemy również przycisk Phrase Loop umożliwiający nagrywanie w czasie rzeczywistym i jednocześnie nakładanie kolejnych nagranych warstw głosów, przycisk EXIT, pokrętło umożliwiające poruszanie się po menu, przycisk menu, który pozwala nam na szybkie przejście do menu, oraz przycisk ReverbLevel za pomocą którego mamy możliwość sterowania siłą głośności efektu Reverb na wyjściu sygnału z procesora.

Schemat funkcjonalny VE-20

Opisując strukturę poszczególnych sekcji procesora zacznę od tej najważniejszej dla zainteresowanych użytkowników właściwości jakim są wbudowane efekty. Procesor posiada na swoim pokładzie 30 efektów wokalowych:

Hard Rock, Pop, Ballad, Oldies, Rock, Jazz, Echo, Arena, Cathedral, Hip-Hop, Voice Perc, Harmonica, Double Voice, Triple Voice, 6 Voice, 5th Harmony, 3rd Harmony, 5th+double, 3rd+double, 3rd+5th Low, 3rd+5th, 3rd+5th High, oraz efekty specjalne: Distortion, Strobe, Chorus, Flanger, Pitch Correct, Chromatic, Robot. Po przejściu w menu przez wszystkie 30 dostępnych efektów kolejne pozycje umożliwiają przypisanie konkretnych efektów do naszych osobistych preferencji.

Każdy z wybranych przez użytkownika algorytmów efektowych posiada dość rozbudowany zestaw narzędzi edycyjnych: KEY (tonacja), Part1Lev, Part2Lev (poziomy sygnałów), DLyLevel, MstLevel (głośność edytowanego efektu).

Duże wrażenie zrobiło na mnie samo menu, które pozwala na edycję wielu elementów wokalu. To ciekawe, że w tak prostym urządzeniu możliwa jest edycja tak wielu parametrów. Znajdziemy w nim możliwość zmiany czułości mikrofonu (MicSens), zmianę jego dynamiki (Dynamics), bardzo ważną w tym urządzeniu funkcję Pitch Correct, która pozwala na korekcję intonacji w czasie rzeczywistym. Ponadto znajdziemy również edycję takich właściwości toru jak Tone/SFX, która umożliwia zmianę brzmienia efektu za pomocą odpowiednich ustawień: preamp, distortion, ratio, strobe, chorus, flanger. Oczywiście istnieje tutaj również możliwość aktywowania lub wyłączania składowych harmonicznych, oraz jej edycji za pośrednictwem takich parametrów jak Part1Type, Part1Level (siła harmonicznych), Part1Gender, Part1Pan (możliwość zmiany panoramy), oraz Key (zmiana tonacji).

Oprócz tych edycji parametrów urządzenie pozwala użytkownikowi na zmianę czasu nałożonego efektu delay od 1 ms do 4000 ms, zmianę powtórzeń tego efektu w zakresie 0 – 100, ustawienie siły efektu – DelayLevel. Praktycznie takie same parametry do edycji dysponuje Reverb. Możemy tutaj również wybrać jego rodzaj: Ambience, Room, Hall1, Hall2.

Już pod koniec edycji ustawień wszystkich parametrów efektu procesor umożliwia nam sterowanie sumą sygnału wyjściowego – Master, oraz jego tonacją. Ciekawą funkcją jest również zapisywanie wszystkich edytowanych ustawień i przypisanie mu presetu o dowolnej nazwie. Gdyby przypadkiem zdarzyło nam się zagubić w edycji konkretnych ustawień zawsze istnieje możliwość szybkiego resetu do poziomu producenta za pośrednictwem funkcji Factory Reset.

Wrażenia subiektywne

Algorytmy, którymi dysponuje procesor VE-20 w zupełności wystarczą do uzyskania podstawowych efektów, które pozwolą nam na uzyskanie komfortowego brzmienia na scenie. Funkcja Phrase Loop umożliwia nam dodatkowo nałożenie kilku warstw wcześniej przygotowanych efektów co pozwala na wykreowanie własnego stylu. Co prawda nie jest to rejestrator umożliwiający zaawansowane nagrywanie dźwięku, ale nie taka jest przecież idea konstrukcji tego urządzenia.

Wciskając przycisk PhraseLoop, który znajduje się na przednim panelu procesora uruchamiamy cały proces nagrywania. Za pomocą lewego pedału wciskamy REC (zapala się wtedy czerwona lampka) i rozpoczyna się proces nagrywania sygnału z mikrofonu. Kliknięcie kolejny raz na pedał spowoduje odtwarzanie nagranego sygnału, oraz rozpoczęcie automatycznego procesu kolejnego nagrania. Dzięki temu każde kolejne nagranie powoduje nakładanie różnych warstw sygnałów. Całość operacji nagrywania jest krótko opisana schematem blokowym pod spodem procesora. To ważne, że producent wyjaśnia etapy procesu nagrywania funkcją PhraseLoop.

Jednak największe wrażenie zrobiła na mnie czystość sygnału, który wychodzi z procesora do miksera i dalej do systemu P.A. Mianowicie wykonałem prosty test pozwalający sprawdzić jakie zniekształcenia powoduje sam procesor. Łącząc z jednej strony mikrofon dynamiczny Shure SM58 do procesora, a sam procesor do miksera audio z włączoną sekcją korekcji (z punktem zero we wszystkich częstotliwościach pasma) procesor oprócz wybranych efektów (lub bez implementacji żadnego z bazy) nadawał sygnałowi bardzo czyste brzmienie. Natomiast w momencie kiedy mikrofon współpracował na tych samych ustawieniach sekcji korekcji w stole już bez zastosowania procesora VE-20 brzmienie drastycznie traciło na swojej wyrazistości i czystości. Już ten test spowodował, że warto zastanowić się nad jego zakupem uwzględniając co prawda podstawowe, ale na dość wysokim brzmieniowo poziomie efekty wbudowane w procesor i co ważne z ogromnymi możliwościami ich edycji.