12-02-2014

Jakub Krzywak

Rozwój technologii cyfrowej dzijunikogo nie dziwi. wiat goni w szybkim pdzie. Kada nowa technologia, produkt jest motorem napdowym dla kolejnych. Co rópojawiajsinowoci na rynku IT, telefonii cyfrowej czy bliskiej nam pro audio.

Brytyjska firma Soundcraft nie pozostaje w tyle za rozwojem technologicznym. Kilka lat temu z wielkim powodzeniem wprowadziła na rynek profesjonalny konsolety cyfrowe z rodziny Vi. Teraz atakujrynek konsolet budetowych. Jednym z takich produktów jest testowany dzisiaj mikser Soundcraft Si Expression 3.

Soundcraft Si Expression 3

Soundcraft Si Expression 3

Si Expression 3 to „wszystko majcy” mikser wyposaony w 32 przedwzmacniacze mikrofonowe zapoyczone od starszych braci czyli konsolet serii Vi, a te jak wiadomo dostały je z mikserów analogowych marki Studer, która ta, jest częściHARMAN GROUP. Szesnacie dowolnie konfigurowalnych wyjść plus cztery wejcia liniowe pracujce w charakterze punktów insertowych.

Na kadym kanale do dyspozycji mamy standardowe narzdzia do pracy z dwikiem. Regulacjczułoci wejciowej GAIN sterowane cyfrowo, filtr górnoprzepustowy. Korektor graficzny z dwoma pełno-parametrycznymi pasmami środkowymi. Skrajne pasma pracują jako filtry półkowe.

Kopiowanie ustawień miksera

Kopiowanie ustawień miksera

Idc dalej do dyspozycji mamy bramkszumów z dwoma filtrami górno i dolno- przepustowym. Kompresor to klasyka gatunku. Wyposaony we wszystko co zapewnia pełna kontrolna dynamiksygnału audio. Na samym kocu producent wyposaył mikser w enkoder odpowiedzialny za panoramoraz opónienie kadego kanały DELAY, w tym szyny wyjciowej miksera. Opónienia na pocztku zakresu wyskalowano w pojedyncze sample czyli próbkowanie konwertera analogowo- cyfrowego, by póniej zmienisiw klasyczne milisekundy.

Kultowa, nie tylko dla realizatorów live firma LEXICON wyposayła mikser w cztery swoje silniki. W menu procesora efektów, znajdziemy wszystko czego dusza zapragnie. Od klasycznych pogłosów typu Plate, Hall czy Chamber po bardziej wyszukane jak Detune czy symulacje wirujcych głoników Rotary. Algorytmy pogłosowe osobicie przypadły mi najbardziej do gustu. Sniemale idealne. Soundcraft wykorzystał tu algorytmy z procesora efektów MX400. Brzmitak jak tego sobie ycz, ale o brzmieniu nieco póniej 🙂

Szesnacie wyjść miksera moemy dowolnie konfigurowa. Czternacie z nich to np. wyjcia aux z czego pięć ostatnich z nich moe pracowajako stereofoniczny odsłuch douszny. Dostp do nich mamy poprzez czternacie podwietlanych przycisków. Trzydzieci zmotoryzowanych tłumików podzielono na cztery wartstwy. Pierwsza nazwana jako „A” to kanały input. Na drugiej warstwie „B” znajdujsidwa pozostałe kanały wejciowe oraz powroty z efektów. Trzecia warstwa „C” to wysyłki sygnałów AUX. Czwarta ostatnia „D” to sumy czterech matryc.

Menu pojedyńczego kanału

Menu pojedyńczego kanału

Si Expression dostał od swoich starszych braci ciekawy system FADER GLOW. Prosty i czytelny sposób owietlania tłumików miksera rónymi kolorami charakterystycznymi dla konkretnych sekcji. Np. niebieski kolor oznacza e mamy do czynienia z powrotami efektów, a zielony informuje e pracujemy z wysyłkami po „heblu” itp.

Dla wszystkich wysyłek w tym szynie wyjciowej stereo z miksera mona włączykorektor tercjowy. Producent reklamuje go jako opracowany przez znanfirmBSS.

Jak kady szanujcy simikser cyfrowy i ten wyposaono w kolorowy ekran LCD. Ten w odrónieniu od konkurencji jest dotykowy. Niewielkich rozmiarów, ale nie nastrcza problemów z jego obsług. Kontrast i jasność wywietlacza regulujemy z poziomu MENU. Enkoder umieszczony po prawej stronie wywietlacza przeznaczony jest dla tych którzy wolobsługiwamenu miksera w nieco tradycyjny sposób czyli przewijać menu enkoderem i zatwierdzając wybrane operacje przyciskając go.

Moliwoci miksera rozszerzamy dziki opcjonalnym kartom. Wybór jest spory. Na dziedobry kartUSB/FireWire/ADAT zmieniamy mikser w interfejs audio. Karta do współpracy z osobistym systemem odsłuchowym firmy DBX – PMC16 słuy do kontroli odsłuchu dousznego/wedge przez samego artyst. Karty MADI do komunikacji z zewntrznymi StageBox’ami, karta do obsługi protokołu DANTE, karta AVIOM, itp. Moliwoci jest wiele. aden z systemów przesyłu sygnału w formie cyfrowej jak i współpraca z urzdzeniami rozszerzajcymi moliwoci stołu nie została pominita. Do wyboru do koloru.

Mikserem oczywicie moemy sterowapoprzez iPad’a dziki bardzo prostej i funkcjonalnej aplikacji ViSi REMOTE.

Menu miksera

Kto choraz miał do czynienia z miksera cyfrowymi nie powinien miekłopotów z jego obsług. Menu jest przejrzyste i proste w obsłudze. Dotykowy ekran przyspiesza poruszanie po nim. Dziki rozbudowanym, ale przejrzystym moliwociom edycji moemy z sygnałem wchodzcym do miksera zrobiniemale wszystko. Sygnał routujemy, przenosimy, wysyłamy, kopiujemy na dowolne fizyczne lub logiczne wyjcie/wejcie miksera.

Menu miksera

Menu główne

Funkcja kopiowania ustawieto banalna czynność. Producent udostpnia nam te funkcjw rozbudowany sposób. Przenosimoemy całe ustawienie kanału lub tylko jego wybrane części np. ustawienia kompresora i poziomu tłumika sygnału wyjciowego na wybranym kanale.

Praca „w terenie”

Nie nastrcza adnych problemów. Mikser został wykorzystany do realizacji dwiku podczas trasy koncertowej Vucalno Tour 2013 zespołu Sorry Boys. Wraz z dedykowanym do niego stage box’em w wersji 32 kanały sprawował sibez najmniejszych zarzutów. Brzmienie uzyskane dziki niemu mona okreliprofesjonalnym. Korekcja jak i blok dynamiki zachowujsitak jak bym sobie tego yczył. Próba odtworzenia brzmienia osignitego na płycie zespołu dziki tak dobrym narzdziom jest w zasigu reki i ucha. Oczywicie osigalne jest to pod warunkiem e system PA jak i warunki akustyczne w klubie pozwalajna to. Jak wiadomo w naszym kraju bywa z tym rónie… Nie tylko ja, ale zespół oraz sporo osób przychodzcy na koncerty, zauwayło wietne brzmienie efektów pogłosowych.

Marcin przed koncertem Sorry Boys w Poznaniu

Marcin przed koncertem zespołu Sorry Boys w Poznaniu

Długi efekt Plate w połączeniu z efektem Delay były mocnym punktem brzmienia zespołu. Osobicie to moje ulubione efekty w konsoletach z tego segmentu cenowego. Preampy to równie mocny akcent testowanego miksera. Na dziedobry dajlekko „umiechnity” sound co moim zdaniem juupraszcza pracz dwikiem. Jest po prostu ładniej. Póniejsza edycja brzmienia staje siprostsza, co ma oczywicie wpływ na kocowy efekt. Korektor zwłaszcza w skrajnych pasmach nie daje nieprzyjemnego efektu utwardzania brzmienia lub jego spłaszczania. Góra pasma jest delikatna, ale treciwa, a dół pasma nie zamula, ciepły z kopytem 🙂

Waga jak i rozmiar testowanego miksera spokojnie zawierajsiw pojciu „kompaktowy”. Przeniesienie go przez jedna osobo niekoniecznie muskularnej posturze to pestka. Mikser mona wcisnąć niemale w kady kąt co doceniwszyscy, którym przyjdzie pracowana wszelkiej maci firmowych eventach 😉

Dla kogo przeznaczono Si Expression 3. Z pewnocidla wszystkich którym budet firmy nie pozwala na spore inwestycje, a chcieliby za ułamek ceny miekontakt z jakocizbliondo urzdzez segmentu pro-audio. Nada siwszdzie tam, gdzie niepotrzebne sskomplikowane rozwizania, gdzie sytuacja zastana na scenie np. domu kultury lub niewielkiego eventu ma charakter amatorski lub pól amatorski. Oczywicie jeli komuzaley, moe zaprzgnąć mikser do bardziej zaawansowanych prac, nawet na duych imprezach muzycznych czego dowodem schoby koncerty zespołu Sorry Boys. Kwestia umiejtnego wykorzystania moliwoci drzemicych w Soundcraft Si Expression 3.

Przez blisko dwa miesice pracy, mikser zachowywał sistabilnie i bezproblemowo. Klasyczne zawieszenie systemu czy lekkie „zamulenie” software’u obsługujcego mikser nie miały miejsca. Na wikszoci koncertów mikser obsługiwał 30 kanałów wchodzcych do konsolety oraz czternacie wyjść sygnału z czego 10 to aux’y monitorowe podzielone na 5 par stereo odsłuchów dousznych plus dwa wyjcia L&P oraz mono suma dla frontill’a plus mono wysyłka na głoniki niskotonowe.

Nie straszne mu były zmienne czasem kracowo warunki atmosferyczne. Chłód, wilgo, wysokie temperatury przy jednoczenie duym zawilgoceniu nie powodujnajmniejszych anomalii w pracy miksera.

Na koniec pomarudz

Na rynku mamy w tej chwili kilku konkurentów testowanego miksera. Czy nowy produkt jest wstanie zagrozikonkurencji? Mylę że tak, choprzed specjalistami od marketingu trudne zadanie. Jedno co na pewno odrónia Soundcraft Expression 3 to rzecz, której nie da siprzeceni, czyli całociowe brzmienie miksera. Jest moim zdaniem najlepsze w tej klasie!

Druga sprawa, trochirytujca, to konieczność linkowania kanałów nie parzystych z parzystymi. Inaczej sinie da. Szkoda, bo choto banalna funkcja, to ułatwia pracznaczco. Mylę że w nowszych wersjach oprogramowania Soundcraft poradzi sobie z tniedogodnoci.

Pliki do pobrania