05-10-2023

Jakub Krzywak

Już ponad 10 lat nasz portal współpracuje z firmą Polsound, wyłącznym dystrybutorem marki Shure w Polsce. Dzięki tej współpracy nasza redakcja jest na bieżąco w zakresie nowości amerykańskiego producenta. Wszyscy z nas (branżowców) znają klasyki w postaci mikrofonów wokalowych SM 58 czy Beta 58 A. Każdy kto zaczynał swoją przygodę ze sceną doskonałe zna te modele bo niejednokrotnie „kursował” z nimi po scenie jako technik. Do dzisiaj znajdują się w portfolio większości firm rentalowych. Jednak rynek dynamicznie się zmienia i producenci pracują nad udoskonalaniem konkretnych modeli mikrofonów, tworzą nowe rozwiązania w tym zakresie. Shure to producent, który praktycznie non stop pokazuje kolejne nowości. Tak było również i teraz kiedy to na targach IBC w Amsterdamie pojawiły się mikrofony DuraPlex i UniPlex, Axient Digital AD600 Spectrum Manager czy Wireless Workbench 7. Na miejscu był Paweł Danikiewicz, którego wszyscy znamy i wiemy, że to najlepsze źródło informacji w zakresie marki Shure. Poprosiliśmy go aby powiedział nam trochę więcej o nowinkach technologicznych oraz, jako specjalista, opisał wyzwania z jakimi mierzymy się aktualnie w zakresie wolnych częstotliwości w których pracują systemy bezprzewodowe.


Paweł Danikiewicz na tegorocznych edycji targów IBC w Amsterdamie

Kuba [Realizator.pl]: Cześć Paweł. Jakie nowości pokazała firma Shure w tym roku na targach IBC w Amsterdamie?

Paweł Danikiewicz [Polsound]: Cześć Kuba. Nowością jest zakup firmy Wavemark, co zostało ogłoszone pierwszego dnia targów. To oznacza większą integrację ich głównego programu Wavetool z produktami Shure. Nie oznacza to, że Wavetool nie będzie obsługiwał innych, konkurencyjnych produktów. Wprost przeciwnie. Lista obsługiwanych systemów znacząco wzrosła. Jest to doskonałe narzędzie dla profesjonalnego użytkownika teatralnego, telewizyjnego i festiwalowego gdzie funkcjonują różne systemy i precyzyjny monitoring podczas złożonego wydarzenia ma kluczowe znaczenie. Wavetool pozwala na przejrzyste monitorowanie i analizę sygnału radiowego i dźwięku zarówno systemów bezprzewodowych jak i innych źródeł wejściowych systemu. To niezwykle efektywne narzędzie do zarządzania mikrofonami i identyfikowania potencjalnych problemów podczas imprezy. Służy też jako doskonałe medium komunikacji między stanowiskami techników, realizatora dźwięku, inspicjenta etc.

Przy każdej premierze zastanawiam się co można jeszcze poprawić w obszarze brzmienia, bo jeśli chodzi o konstrukcję, sposób mocowania to na pewno zawsze znajdzie się dodatkowy patent. Na przykład co oferują mikrofony DuraPlex i UniPlex?

W przypadku mikrofonów miniaturowych istotna jest wytrzymałość poszczególnych elementów a w szczególności odporność na zniszczenie przewodu. Tego właśnie dotyczy element Plex w nazwie naszych serii wszechstronnych mikrofonów miniaturowych. Przewód w tych mikrofonach jest tysiące razy bardziej wytrzymały od innych tego typu produktów co przekłada się na wzorcową niezawodność przekazu podczas wszelkich nagrań i wydarzeń. TwinPlex to seria dla zadań wymagających szerokiego zakresu częstotliwości, w tym w niskim zakresie średnich tonów co jest trudne do uzyskania w mikrofonach miniaturowych. To zasługa dwumembranowej konstrukcji, która pozwala też na ponadprzeciętną dynamikę, od szeptu po głos operowy. DuraPlex to rozwiązanie dla planu zdjęciowego gdzie pojawia się ekstremalny pył i woda. UniPlex to odpowiedź na potrzebę kierunkowej izolacji źródeł dźwięku. To mikrofony kierunkowe w odróżnieniu od dookólnej charakterystyki pozostałych serii Plex. Wszystkie są bardzo odporne na uszkodzenie co oznacza długofalową opłacalność inwestycji.

Na stoisku zaprezentowany został również Axient Digital AD600 Spectrum Manager oraz Wireless Workbench 7. Co nowego znajdziemy?

Wireless Workbench 7 (WWB7) to nowa platforma do koordynacji częstotliwości i zarządzania systemami bezprzewodowymi Shure teraz i w przyszłości. To też doskonałe narzędzie do wyliczania częstotliwości dla produktów innych firm dzięki czemu możemy obsłużyć całościowo bardzo złożone imprezy. Z tego powodu jest to najpopularniejszy, wręcz standardowy program do tego typu zastosowań. Spectrum Manager AD600 to idealny dodatek do WWB7 dzięki, któremu możemy przeanalizować w czasie rzeczywistym spektrum radiowe dla 3 stref jednocześnie. To bank monitorowanych częstotliwości zapasowych, podmienianych automatycznie w razie wystąpienia zakłóceń dla systemu Axient Digital z nadajnikami ADX. To rozwiązanie dla najbardziej prestiżowych rozwiązań, z którymi mamy coraz częściej do czynienia.

Paweł, masz ogromną, popartą wieloletnim doświadczeniem, wiedzę z zakresu strojenia systemów bezprzewodowych. Od wielu lat obserwujemy zmiany w zawężającym się pasmem dostępnych częstotliwości. Co dzieje się na rynku aktualnie i jak Shure radzi sobie z tym fantem?

Od lat widzimy kurczące się zakresy częstotliwości radiowych, które możemy wykorzystać do naszych celów. Zniknęło już w dużym stopniu pasmo 800 i 700 MHz. Ma to szczególne znaczenie przy dużych instalacjach teatralnych, telewizyjnych i festiwalach. Nowoczesna, bezkompromisowa technologia cyfrowa Shure bardzo w tej sytuacji pomaga. W pojedynczym kanale telewizyjnym o szerokości 8 MHz zmieścimy aż 22 mikrofony bezprzewodowe w tej technologii. To ponad 3 razy więcej niż w systemach analogowych. Do tego zalety wynikające z olbrzymiego zakresu dynamiki, pełnego zakresu częstotliwości i dużo większego zasięgu niż analogi.

Axient był odpowiedzią firmy na zmiany?

Shure ULXD i QLXD już nieźle sobie radziły i radzą w tych warunkach. Axient Digital to system dla rozbudowanych zadań specjalnych. Mając zakres przestrajania aż 166 MHz można równocześnie korzystać z 300 mikrofonów w trybie standardowym. Krótko mówiąc niezależnie od tych zmian w paśmie RF zawsze znajdzie się przestrzeń dla zestawu mikrofonów na duży festiwal.


Scenografia na stoisku Shure robiła wrażenie

Dużo zostało już powiedziane na temat tego systemu w różnych przekazach medialnych. Znamy już możliwości Axienta. Ja się jednak zastanawiam jak ten system przyjął się na naszym rynku. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że to górna półka więc koszt jego zakupu jest pewnym wyzwaniem…

Axient Digital jest bezdyskusyjnym standardem zarówno w Polsce jak i na światowym rynku. Duże firmy rentalowe stawiają to na pierwszym miejscu. Cena ma znaczenie ale to jest gwarancja spokoju i wysokiej jakości przekazu. W Polsce wszystkie duże firmy koncertowe, stacje telewizyjne i spora część teatrów i sal koncertowych już kupiło mikrofony bezprzewodowe Axient Digital. Najwyraźniej cena do jakości jest OK. To poważne narzędzie a nie zabawka. Jeśli artysta sprzedaje dajmy na to stadion dla kilkudziesięciu tysięcy widzów to organizator musi mieć pewność, że wszystko pójdzie dobrze. W takim przypadku dodatkowe atuty systemu jak True Digital Diversity, czyli odbiór danych z obu anten bez przełączania oraz tryb Quadversity, czyli niezależny odbiór z czterech strategicznie rozmieszczonych anten są na wagę złota… w złocie nie każemy za to płacić ;). Na marginesie nie mamy kłopotów ze znalezieniem klientów na ten system, wręcz przeciwnie. Podobnie jak wszyscy producenci elektroniki mieliśmy kłopoty z dostępnością tego sprzętu co wynikało ze znanych problemów logistyki zakłóconej podczas pandemii. Obecnie wszystko wróciło do normy i systemy Axient Digital są ogólnie dostępne.


Podwójny Shure ADX5D podczas prezentacji

Osobiście widzę, że Shure mocno wkracza w obszar instalacyjny oraz na rynek konsumencki. Mikrofony do nagrywania podcastów, seria MOTIV czy stołowe zestawy głośnomówiące to dopiero początek na mojej liście. Rozumiem, że firma analizuje rynek i dostosowuje swoje produkty do potrzeb?

Tak, analizują. Nawet w okresie pewnej stagnacji na rynku podczas i po pandemii, Shure aktywnie wprowadzał na rynek nowe produkty jak np. matrycowy mikrofon sufitowy z wbudowanym głośnikiem MXA902 czy też ulepszoną wersję kultowego mikrofonu podcast’owego SM7dB z wbudowanym przedwzmacniaczem. Przyszłość pokaże nam szereg bardzo ciekawych nowości od Shure, które szeroko pojęty rynek potrzebuje.

W ofercie jest cała seria mikrofonów na gęsiej szyjce (np. Seria CVG), mikrofony nauszne, nagłowne czy wyżej wspomniane stołowe zestawy głośnomówiące. Naprawdę szeroka oferta dla instalatorów i projektantów. Kto najczęściej korzysta z tych rozwiązań oraz o czym jeszcze nie wiem jeśli chodzi o systemy tego typu? Może są jakieś produkty, które warto przybliżyć?

Pandemia zmusiła firmy do zdalnej komunikacji z pracownikami i klientami. Te rozwiązania musiały uwzględniać integrację z infrastrukturą informatyczną tych firm, zwłaszcza w zakresie poufności i funkcjonalności przekazu. Shure zaproponował całościowe rozwiązania dla sal konferencyjnych dowolnej wielkości i stanowisk zdalnych w oparciu o swoje Ekosystemy Shure MicroFlex i Stem. Oprócz bezobsługowych, wielowiązkowych mikrofonów matrycowych, które aktywnie śledzą rozmówców, redukując hałasy z tła, system zawiera procesory optymalizujące zrozumiałość przekazu, głośniki sufitowe, programowane przełączniki etc. Te systemy oferują naturalnie pełną integrację z najpopularniejszymi platformami do komunikacji jak MS Teams, Zoom itd. W sposób szczególnie bezproblemowy współpracują z wewnętrznymi sieciami informatycznymi firmy. Dźwięk przesyłany w cyfrowym formacie Dante można adresować w dowolny sposób pomiędzy lokalnymi lub zdalnymi punktami kontaktowymi, w całkowicie szyfrowanym przekazie. Oprócz tych dużych instalacji oferowanych przez naszych wyspecjalizowanych integratorów warto zwrócić uwagę na prosty, jednoelementowy mikron sufitowy z matrycową, śledzącą rozmówcę wiązką i zintegrowanym głośnikiem – Shure MXA902. To górna półka jakościowa do małej salki konferencyjnej.

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Fot. Paweł Danikiewicz

Na koniec naszej rozmowy chciałem powiedzieć, że dla mnie Shure to synonim jakości i brzmienia za sprawą legendy czyli SM58 i BETA 58 A. Zaczynałem z tymi mikrofonami swoją przygodę na scenie. Minęło już ponad 20 lat, a ja ciągle widzę te mikrofony na scenie 🙂

I będziesz je wciąż widział :). To sprawdzone, solidne standardy w tej branży. Ale to nie oznacza, że Shure na tym poprzestanie. Na pewno nas jeszcze w tej dziedzinie zaskoczą… 😉

Dziękuję za rozmowę.

Ja również dziękuję.