27-09-2023

Jakub Krzywak

Takiej ilości dBTechnologies jeszcze nie widziałem, a na naszym rodzimym rynku widziałem już przeróżne konfiguracje systemu ViO. Systemu, który wdarł się do nas ładnych kilka lat temu i początki nie należały do najłatwiejszych. Wprowadzenie nowej marki nagłośnieniowej nie jest zresztą łatwe z wielu względów (może kiedyś opiszę ten proces w innym materiale). Wielu z Was zagrało już na ViO za sprawą firmy Taurus Events czy Wschodniego Konsorcjum Eventowego. Ale to zawsze były albo plenery albo eventy w klasycznej konfiguracji ze sceną. Tym razem jednak nagłośnienie było większym wyzwaniem. Wrocławska Arena Tarczyński była miejscem gdzie odbyła się walka boksu w wadze ciężkiej USYK & Dubois.

Kiedy dostałem informację, że użytych zostało, aż 126 różnych punktów dźwięku opartych na zestawach dBTechnologies byłem pod lekkim wrażeniem. Pierwsza myśl, która mi się nasunęła to skąd, aż tyle zestawów znalazło się w Polsce, potem jak to wszystko zostało ze sobą zestrojone i jakie wyzwania pojawiły się w trakcie montażu i strojenia. O tym wszystkim krótko opowiedział mi Tomek Klimkiewicz z firmy Taurus Events oraz bardziej technicznie Piotr Mela, który odpowiadał za zestrojenie systemu.

Fot. Tomek Klimkiewicz

Kuba [realizator.pl]: Tomek, przypomnij mi jakim systemem dysponujesz na co dzień oraz w jakiej ilości?

Tomek Klimkiewicz [Taurus Events]: Cześć, oczywiście dla przypomnienia na ten moment: dB Technologies seria ViO. 20 zestawów szerokopasmowych L1610, 32 zestawy L208, 6 x S118R oraz 16 subwooferów S218. Oprócz tego kilkanaście źródeł punktowych tego samego producenta.

Koncerty plenerowe to Twoja główna działalność. Jednak w obszarze eventów też dzieje się dużo dobrego?

Tak jak piszesz. Plenery się pomału kończą, a my jesteśmy dość elastyczni w zakresie naszych usług więc jak robi się chłodno to zaczynamy pracować w halach, hotelach, itp.

Gala boksu to była pierwsza tego typu realizacja?

Jeśli mówimy o skali to na pewno tak. I na pewno była dużą inspiracją do następnych wyzwań.

Jakie wymagania postawił przed Tobą organizator?

Jak za pewne wiesz to na takich realizacjach jest ważna czytelność przekazu mowy, mieliśmy również artystów live przed pojedynkiem finałowym, więc było ważne odpowiednie pokrycie dźwiękiem oraz oczywiście brzmienie. Takie było też założenie i spełniliśmy je w 100%.

Jak akustycznie oceniasz Stadion Śląski?

Jak wiemy stadiony są budowane w innym celu niż koncerty, ale pomijając ten fakt to myślę, że jest dużo lepszy niż ten w stolicy 🙂

Z postów wywnioskowałem, że punktów nagłośnienia było naprawdę sporo. Ile ich w sumie było i jak zostały rozlokowane na obszarze który chcieliście nagłośnić?

Miło, że podglądasz co się dzieje w branży. Tak, wykorzystaliśmy łącznie 126 punktów dźwięku + dogłośnienie stadionowe. Jako głównego systemu użyliśmy ViO L1610 i L210 które było ulokowanie w centralnym punkcie i grały po 2 grona w 4 strony płyty stadionu. Na całym obwodzie płyty usytuowane były stacki w składzie 2 x suby S218 + 2 x ViO L212 co pozwalało dogłośnić trybuny do 15 metrów, a wyżej współgrało nagłośnienie stadionowe. Oczywiście ViO L208 jako frontfille wokół ringu i na wyjściu zawodników. To chyba tyle 🙂

A jak oceniasz wykorzystanie przez Was 32 zestawów niskotonowych ViO S218?

Zrobiło to robotę zwłaszcza przy muzycznych przerywnikach 🙂 Nie wiem czy sejsmografy w pobliżu stadionu odnotowały poruszeniem, ale było czuć oddech niskich częstotliwości.

Tak duża ilość zestawów dBTechnologies to chyba pierwsza tego typu realizacja w Polsce?

Z tego co wiem to tak, był to już dość pokaźny setup sprzętu tej marki. Dzięki PR-Music, naszego partnera z Ukrainy, w Polsce mogliśmy brać udział w takim wydarzeniu.

Jak zestroiliście front z subbasami oraz nagłośnieniem trybun?

O to byś musiał zapytać Piotra Melę ,,MELEX-a” który był z nami i służył jak zwykle wsparciem i wiedzą jak to zrobić dobrze 🙂 Po prostu zrobił to wyśmienicie! A tak już poważnie to jeśli masz odpowiednie narzędzia w postaci systemu RD-net i Control8 który pozwolił spiąć wszystko w sieć i kontrolować po Wi-Fi dzięki programowi AURORA, to robi się to już dość łatwo i precyzyjnie.

Projekt w PDF’ie dostałem na maila i opiewał on na około 40 gron. Zrobił go chyba Vitalii Kovalevskyi z ramienia firmy ukraińskiej. Popatrzyłem w ten projekt i nie byłem przekonany co do jego słuszności. Wątpliwości wzbudził sposób kierowania i pokrycia źródeł dźwięku. Ale pomyślałem ze skoro mamy tam 2 dni to najwyżej się całość przewiesi. Jak przyjechałem na miejsce to systemy główne (8 sztuk) wokół ringu, które miały grać w cztery strony były jeszcze w dole i czekaliśmy na głównego realizatora. Stwierdziłem, że szkoda czasu i postanowiliśmy zadzwonić do niego, skonsultować to co było na projekcie vs to co zobaczyliśmy. Po rozmowie dostałem zielone światło na wszystkie zmiany. I tak stałem się ze zwykłego konfiguratora systemu współpomysłodawcą idei nagłośnienia tego przedsięwzięcia. Zaczęliśmy działać.

Zmieniliśmy kąty w systemach tak aby te 8 głównych gron pokrywało tylko cala płytę boiska, a nie grało na trybuny jak to było pierwotnie planowane. Dźwięk wtedy będzie bardziej precyzyjny. Systemy ViO 1608 (mocniejsze) w stronę dłuższą i ViO L210 bez problemu poradziły sobie z jego pokryciem. ViO 1610 było po 5 modułów w gronie, a L210 po 6 na grono. Natomiast do nagłośnienia trybun użyliśmy 12 klastrów rozstawionych dookoła, gdzie każdy składał się z 2 modułów ViO 212 postawionych na 2 subbasach S218. Subbasy były w konfiguracji dookolnej co wypełniło basem zarówno trybuny jak i płytę stadionu.

Ta ilość spokojnie wystarczyłaby do nagłośnienia całego stadionu. Natomiast skorzystaliśmy jeszcze z doglośnienia miejscowego, które jest na stale w Arenie Tarczyński we Wrocławiu. Pozwoliło to na przyciszenie naszego nagłośnienia, które teraz grało na około 3/4 trybun, a szczyt trybun pokrywał miejscowy system. Taki zabieg zwiększył równomierność natężenia dźwięku. Ponieważ krata z głównym systemem była około 7 metrów od brzegu ringu to najbliższe, vipowskie miejsca, nagłośniliśmy 8 zestawami ViO 208 postawionymi w rogach pod kratą i grające do środka. W szatniach, przejściach i podobnych miejscach kuluarowych grało jeszcze kilka ViO 208. Oczywiście nie była to sytuacja koncertowa i dalece odbiegała od takich założeń, ale takie ustawienie, w zasadzie rozstawienie i konfiguracja sprzętu, pozwoliła na równomierne pokrycie całego stadionu tym bardziej, że jak zwykle przy tego typu imprezach, musieliśmy iść na wiele kompromisów. Piotr Mela

Co było dla Ciebie największym wyzwaniem jeśli chodzi o nagłośnienie takiego widowiska?

Czy masz wystarczająco dużo okablowania 🙂 Tak naprawdę nie miałem żadnych obaw, miałem świadomość z jakiego sprzętu korzystam i z jakimi fachowcami pracuję, więc pozostało zaparzyć kawę i oglądać finał gali 😉

Jakie wrażenia mieliście jeśli chodzi o brzmienie podczas eventu? Jak subiektywnie oceniasz realizację?

Pewnie nie będę oryginalny jak powiem, że byłem bardzo zadowolony, ale taka jest prawda jestem w posiadaniu systemu który radzi sobie wyśmienicie w różnych warunkach. Jest lekki, skuteczny i bardzo dobrze brzmi, a to atuty które ciężko pobić.

Dzięki za spotkanie

Również dziękuję i mam nadzieję, że niebawem znów coś opiszemy 🙂