11-03-2021

Jakub Krzywak

Produkcja wideo od zawsze była wymagająca. Wraz z rozwojem technologii możliwości stały się wręcz nieograniczone. Kiedyś przygotowanie studia filmowego wymagało wiele godzin pracy, przygotowania scenografii, grafik, itp. Dzisiaj stworzenie jakościowych grafik, plansz, napisów czy scenografii odbywa się – tłumacząc wprost – w „komputerze”.  

Firma NewTek od początku specjalizuje się w projektowaniu profesjonalnych rozwiązań na potrzeby produkcji wideo. Amerykański gigant dostarcza swoje rozwiązania do największych studiów telewizyjno-produkcyjnych, ale także na sale konferencyjne czy stadiony. W dobie aktualnej sytuacji bardzo intensywnie rozwijane jest portfolio skierowane na potrzeby wideokonferencyjne.

NewTek to firma z ogromnym doświadczeniem, które buduje od połowy lat 80’tych ubiegłego wieku. Powstała w Stanach Zjednoczonych. Pamiętacie komputer Commodore Amiga? To właśnie na ten komputer powstało oprogramowanie DiGiView, umożliwiające importowanie obrazów do komputera (np. z kamer przemysłowych również w kolorze dzięki zastosowany kolorowych filtrów). Ten software stał się bardzo popularny na całym świecie. W tym samym okresie powstał również drugi produkt o nazwie DiGiPaint, czyli program graficzny do tworzenia skomplikowanych obrazów na ekranie komputera.  Oprogramowanie umożliwiało grafikom tworzenie w palecie 4096 kolorów, co w tym okresie czasu było innowacją na skalę światową. 

Ale firma NewTek tworzyła także alternatywne rozwiązania do tych drogich, profesjonalnych dostępnych na rynku. Video Toaster był systemem skierowanym do postprodukcji wideo. Była to świetna alternatywa, oferująca identyczne możliwości co droższe produkty. 

Prawdziwym przełomem była jednak premiera systemu TriCaster czyli prawdziwego „kombajnu” do realizacji wideo, tworzenia grafik, scenografii i efektów specjalnych, rejestracji, miksowania sygnałów audio. Tricaster umożliwia również streaming online. Od swojej premiery, inżynierowie firmy NewTek intensywnie pracowali nad kolejnymi odsłonami tego systemu. Powstała wersja TC1, TC2 Elite oraz TC Mini 4K. W międzyczasie firma stworzyła własny protokół transmisji wideo NDI®, który umożliwia przesyłanie najwyższej jakości sygnałów wideo z bardzo niską latencją. 

O tym co oferuje firma NewTek rozmawiam z Radkiem Katarzyńskim z firmy ESS Audio, który opowiada o rozwoju dystrybucji marki w Polsce, oraz najważniejszych produktach.

Jakub [Realizator.pl]: ESS Audio to dystrybutor rozwiązań audio. Dotychczas Wasza firma skupiała się głównie na działce studyjnej i koncertowej. Skąd pomysł na nowy kierunek w postaci dystrybucji marki NewTek?

W dzisiejszym świecie audio i wideo są ze sobą nierozerwalnie połączone nie tylko w taki sposób, jak jeszcze do niedawna, kiedy to z obrazem zawsze był dźwięk ale z dźwiękiem nie zawsze  był obraz. Taki podział zatarł się wraz z wstawieniem pierwszych kamer do studiów radiowych i upowszechnienia Internetu na tyle szybkiego, taniego i bez limitów ilości przesyłanych danych, że ten obraz można łatwo przesyłać.

Nasza firma nadal działa w branży studyjnej i koncertowej ale czy ktokolwiek widział koncert, na którym nie ma kamer? Oczywiście nie mówimy tu o ostatnim roku, kiedy to udział w koncercie, na którym nie ma kamer, nie byłby w ogóle możliwy.

Jak wygląda geneza powstania firmy?

Początek to lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku i dwie aplikacje dla Commodore oraz Amiga – do digitalizacji kolorowego sygnału wideo oraz do tworzenia grafiki. Następnie, w latach dziewięćdziesiątych, nadeszły czasy software’owej realizacji wideo za pomocą systemu Video Toaster wraz z jego wbudowanymi efektami. Firma zyskała sławę zmniejszając za jego pomocą koszty urządzeń do produkcji telewizyjnej ok. 25 – krotnie. Wtedy też stworzyła oprogramowanie do tworzenia efektów 3D szeroko wykorzystywane do produkcji efektów specjalnych w filmach czy programach telewizyjnych.

Czy dzisiejsze portfolio amerykańskiej marki jest mocno rozbudowane?

Portfolio jest dobrze dopasowane do potrzeb, które występują na rynku. Nie o to chodzi, aby wprowadzać zamęt ogromną liczbą produktów gdzie trudno się połapać czym te wszystkie urządzenia się od siebie różnią, ale o to, aby zaspokoić oczekiwania klientów pracujących z różnymi tematami i w różnych skalach.

Przedstawisz najważniejsze produkty?

Flagowym produktem jest TriCaster® – jest to system produkcji telewizyjnej na żywo. Trzeba tu podkreślić, że jest to system kompletny z bardzo wieloma możliwościami – począwszy od samej realizacji wideo poprzez szerokie opcje graficzne, rozszerzoną rzeczywistość, wirtualne studia, łączenia zdalne i wiele innych aż po końcowy etap – nagrywanie, emisja czy streaming do Internetu. To wszystko jest w jednym urządzeniu.

Do tego dochodzą systemy do powtórek – 3Play® powszechnie wykorzystywane przy wszystkich eventach sportowych, macierze dyskowe do zarządzania nagraniami i tworzenia wspólnych środowisk pracy, kamery PTZ oraz cała gama akcesoriów niezbędnych do integracji z praktycznie dowolnym rodzajem sprzętu. 

Przyznam szczerze, że oferta producenta jest bardzo szeroka…

A wszystko to tworzy łatwą do zestawienia i zarządzania, niezwykle elastyczną sieć urządzeń o bardzo dużych możliwościach z całkiem prostą logiką działania – naprawdę nie ma się czego obawiać.

NewTek stworzyła protokół transmisji wideo NDI®. Czym to rozwiązanie różni się od konkurencyjnych na rynku i co w sumie oferuje?

NDI® jest rozwiązaniem działającym w oparciu o protokół IP. Niby nic unikalnego ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. NDI® jest przede wszystkim więcej niż tylko kodekiem. Zawiera w sobie mechanizmy kodowania i przesyłania video, przesyłania audio, metadanych oraz całą gamę mechanizmów służących do autokonfiguracji czy jak najbardziej optymalnego wykorzystywania dostępnego środowiska. Może pracować w sieciach Gigabitowych, 10Gb czy też w sieciach bezprzewodowych i do każdej się dopasuje. Może współpracować z Androidem, iOS czy Windows w bardzo łatwy sposób włączając właściwie dowolne urządzenia w naszą sieć produkcyjną. Wystarczy minuta i nasz telefon może być dostępną w stole realizacyjnym kamerą.

Wróćmy do flagowych produktów. Czym jest TriCaster® i gdzie znajdzie swoje zastosowanie?

TriCaster® to system produkcji telewizyjnej. Jak już wspomnieliśmy – jest to system kompletny, gotowy do działania. Znajduje zastosowanie dosłownie wszędzie, gdzie oczekujemy wyprodukowania i wyemitowania kontentu wideo niezależnie od tego co to jest oraz kto i gdzie jest odbiorcą.

Rozpoczynając od dużych okazji – mecz czy jakikolwiek inny event sportowy, wiadomości telewizyjne, realizacja koncertu przechodząc przez wszystkie webinary, telekonferencje, zdalne nauczanie kończąc na strumieniach do popularnych portali internetowych – wszędzie tam można wykorzystać system TriCaster®. Od ogromnych produkcji z wieloma źródłami wideo po małe Green Screen’y dla Youtuberów.

TriCaster® to rodzina produktów: 2 Elite, TC1, TC410 Plus, Mini 4K, Mini SDI/HDMI. Czym poszczególne wersje różnią się między sobą?

Tak – TriCaster® to cała rodzina urządzeń. Chodzi o to, aby jak najlepiej dopasować sprzęt do potrzeb. Logika działania jest taka sama, ale różne są możliwości czy wielkość systemu.

TC2 Elite ma możliwość jednoczesnej obsługi 32 źródeł sygnału, posiada wejścia i wyjścia SDI, ma możliwość obsługi dwóch multiviewerów 4K + dodatkowych dwóch w HD, ma łącze 10GbE i może produkować osiem niezależnych miksów HD lub dwa 4K w 60 klatkach na sekundę.

Posiada 8 szyn M/E, z których każda jest czterowarstwowa, ma 4 kanały DSK, 5 wbudowanych media playerów … długo można by wymieniać ale konkluzja jest taka, że ograniczeniem tu najczęściej będzie tylko kreatywność realizatora.

Oczywiście wielu użytkowników nie będzie potrzebowało tak rozbudowanych funkcjonalności stąd też różne modele mają różne cechy – są takie z wejściami NDI®, SDI czy HDMI. Są urządzenia, które produkują sygnał w 4K ale są tez takie, które działają tylko w HD – wszystko zależnie od potrzeb.

TriCaster® Mini na przykład ma 8 jednoczesnych wejść, produkuje (zależnie od wersji) jeden miks 4K lub HD, ma 4 szyny M/E już nie cztero- ale dwuwarstwowe itd.

Są modele montowane do RACK oraz wolnostojące, są panele sterujące wielkości klawiatury komputerowej ale są też fizyczne panele 2 lub 4 M/E – ten ostatni ma ponad metr szerokości. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Rozumiem, że każdy z tych produktów kierowany jest do innego odbiorcy docelowego?

Nie rozróżniałbym odbiorców w ten sposób. Raczej nazwałbym to może trochę skomplikowanie, ale wydaje mi się, że w sposób lepiej oddający myśl – każdy z tych produktów odpowiada skali produkcji, w jakiej danemu odbiorcy przyszło pracować. Możemy mieć edukację zdalną z jednej sali i jednym wykładowcą albo z wielu sal, zdalnych prowadzących, wstawki z laboratorium czy łączenie z innymi uczelniami w kraju lub za granicą. 

Myślę o elastyczności środowiska TriCaster® -> wejścia, wyjścia, formatowanie różnych sygnałów, przekazywanie ich dalej. Elastyczność to wielki atut systemu?

I ta elastyczność jest łatwo osiągalna. Cały zespół dostępnych akcesoriów pozwala połączyć różne, popularne dzisiaj systemy w jeden. Do tego sam protokół NDI® jest bardzo wszechstronny. 

W kilka chwil możemy mieć swój telefon czy laptop pracujący w naszej sieci WiFi połączony w jednym systemie z profesjonalnymi kamerami telewizyjnymi, które komunikują się poprzez SDI 12G.

Od początku pandemii wiele firm przeformatowało swoje podejście do spotkań biznesowych. Długi przeloty, hotele i sale konferencyjne zostały zamienione na wideokonferencje. Jakie rozwiązania w tym zakresie oferuje amerykański producent?

Tak, jak już wspominałem – streaming to niemalże naturalne środowisko dla TriCaster®a.

Urządzenia posiadają wbudowaną obsługę wielu platform internetowych, posiadają możliwość tworzenia strumieni SRT, RTMP itd. Do tego wbudowana obsługa NDI® w komunikatorach takich jak  MS Teams™ czy Skype™ powodują, że produkty marki NewTek niejako czekają tylko na możliwość pracy w środowisku korporacyjnym, w centrach kultury, hotelach i wielu innych.

Pamiętajmy, że produkcja wideo może wyglądać bardzo różnie – mogą to być zaawansowane realizacje wykonywane przez profesjonalistów na panelach, których przycisków nie sposób policzyć, ale mogą – i tu NewTek ma gotowe rozwiązania – odbywać się za pomocą kilku wirtualnych przycisków na tablecie, który trzymamy w ręce. I te kilka przycisków wykona za nas całą tą „skomplikowaną” robotę. Łącznie z odpowiednim wysterowaniem automatycznych kamer. 

Co najbardziej może zainteresować potencjalnych klientów w Polsce?

Wydaje się, że obecnie wszystko co jest związane z byciem online jako substytutem fizycznego spotkania. A jak wiadomo – fizycznie się widzimy i słyszymy. Fizycznie oglądaliśmy spektakle teatralne, koncerty, eventy sportowe, prowadziliśmy rozmowy i spotykaliśmy się tak po prostu.

Teraz możemy oglądać ten sam spektakl z domu – po prostu trzeba go na czymś wyprodukować, nagrać, wysłać do internetu i już mamy teatr dostarczony wprost do salonu widza. Na żywo.

Nie zapominajmy też, że świat sportu nie kończy się na tym, co widzimy w dużych, znanych stacjach telewizyjnych. Całe ligi różnych dziedzin sportowych nie są tam emitowane natomiast bardzo chętnie oglądane – zazwyczaj na żywo lub poprzez trochę domowym sposobem stworzoną realizację i streaming. To drugie pole, na którym NewTek czuje się jak ryba w wodzie.

Zdalne konferencje czy szkolenia – to wszystko w dużym stopniu z nami zostanie bo nauczyliśmy się, że jest wygodne, szybkie, tanie. Myślę więc, że takie aspekty jak łatwość stworzenia swojej produkcji, kompletność systemu i wysoki stopień automatyzacji są tym, co jest wysoce pożądane.

Dzięki za rozmowę

Dzięki.

Dystrybucja w Polsce

Ul. Graniczna 17 | 05-092 Łomianki

+ 48 (22) 2041 200 | lp.oi1618559391duass1618559391e@oru1618559391ib1618559391 | www.essaudio.pl