04-04-2024

Jakub Krzywak

Rozpoczynamy nasze krótkie rozmowy z użytkownikami systemów DAS Audio. Przez ostatnie lata marka była w Polsce rozproszona ze względu na niespójną politykę dystrybucyjną. Ale nawet wtedy DAS Audio był przez nas przynajmniej kojarzony, co pokazuje jak dużą pracę wykonał i włożył producent w promocję i rozwój na rynku europejskim.

Hiszpańska firma znana jest z systemów nagłośnieniowych przeznaczonych do pracy w instalacjach stałych oraz aplikacjach mobilnych. Produkcja oraz cały dział R&D znajduje się w Walencji, a więc wszystko zostaje w Europie. Przy okazji, to musi być naprawdę fascynujące pracować nad nowymi produktami w słonecznych warunkach przez większą część roku:) 

Oferta jest naprawdę szeroka począwszy od zestawów instalacyjnych, monitorów scenicznych, bardzo popularnych w ostatnim czasie zestawów point source, dedykowanych subwooferów czy systemów Line Array. Pamiętacie nasz materiał o najnowszych systemach SARA i LARA? To właśnie tych zestawów mieliśmy okazję posłuchać w Warszawie oraz przyjrzeć się z bliska poszczególnych rozwiązaniom (https://realizator.pl/profil/das-audio-hiszpanska-technologia-w-polsce-rozmowa-ze-szczepanem-sosniakiem.html).

Ale propozycje są zdecydowanie szersze, bo producent projektuje systemy kompleksowo, więc znajdziemy tutaj również autorskie oprogramowanie ALMA do zarządzania i kontroli nad PA, dedykowane aplikacje mobilne, procesory głośnikowe, wzmacniacze mocy oraz akcesoria.

 Wróćmy jednak do naszej dzisiejszej, krótkiej, ale ciekawej rozmowy Grzegorzem z NP Records. Grzegorz dynamicznie rozwija swoją firmę koncentrując się na realizacji eventów oraz mniejszych koncertów plenerowych, a także oferuje usługi z zakresu rejestracji nagrań oraz streamingu. Realizując swoją misję myśli o kompleksowej usłudze, dlatego stara się zaoferować swoim klientom zarówno scenę, nagłośnienie oraz światło. Przy realizacji eventów Grzegorz postawił na system DAS Audio Event 26A.

To zestaw składający się z 8 modułów szerokopasmowych Event 26-A oraz 4 dedykowanych subwooferów Event 115A. System jest bardzo kompaktowy, ponieważ waga modułu wynosi jedynie 16 kilogramów, a subwoofer to jedynie 37 kilogramów.

Moduł szerokopasmowy wyposażony został w dwa przetworniki o średnicy 6,5”, z propagacją 100 stopni w poziomie i 11 stopni w pionie. Moduł napędzany jest końcówką o mocy 800 W Peak, a zarządzany jest przez 24-bitowy procesor DSP wyposażony w limiter, linię opóźniającą oraz filtry FIR.  Aby ułatwić pracę użytkownikowi producent zaimplementował również gotowe presety.

Zestaw niskotonowy Event-115A oparty został na 15” wooferze z 4” cewką. Pasmo przenoszenia wynosi od 40 Hz do 125 Hz, a maksymalny poziom ciśnienia SPL kształtuje się na poziomie 131 dB. Na pokładzie znajduje się wzmacniacz mocy pracujący w klasie D, który daje ponad 1200 W mocy szczytowej oraz procesor DSP.

I jeszcze kilka słów o riggowaniu. Producent podaje, że maksymalnie możemy powiesić po 16 modułów na stronę, a więc tworzymy w ten sposób całkiem skuteczny system liniowy, który z powodzeniem możemy wykorzystać w plenerze. Jednak idealne warunki to event i właśnie o tym porozmawiam z Grzegorzem z NP Record.

Jakub [Realizator.pl]: Grzegorz, dzięki za spotkanie. Jak się rozpoczęła Twoja przygoda z dźwiękiem?



Grzegorz Przypaśniak: Początki były chyba dość klasyczne, pewnie jak w przypadku moich przyjaciół z branży. Zaczynałem w 1996 roku jako realizator dźwięku w Domu Kultury w Pyskowicach. Jednocześnie podjąłem współpracę z różnymi teatrami na terenie Śląska. Bardzo często realizowałem wtedy nagrania (jako mobilne studio nagrań). Wytrwałem w tym miejscu do 2010 roku kiedy stwierdziłem, że czas na rozwój i założenie własnej firmy nagłośnieniowej. Oczywiście przez te kilka lat nabrałem doświadczenia, które wykorzystałem podczas tworzenia swojej działalności. Wypracowałem sobie również liczne kontakty z klientami, co w późniejszym okresie odpowiednio zaprocentowało.


Teraz pracujesz głównie eventowo, ale masz spore doświadczenie również w innych obszarach pracy z dźwiękiem?

Przez 10 lat zajmowałem się głównie obsługą techniczną wyjazdowych spektakli teatralnych. Można powiedzieć, że w tego typu realizacjach się wyspecjalizowałem. Niestety w 2020 roku pandemia spowodowała zapaść w tym sektorze działalności (zresztą jak w wielu innych branżach). Musiałem poszukać sobie nowego zajęcia zarobkowego, więc skierowałem swój wysiłek w kierunku realizacji transmisji i streamingów. Potem przyszedł czas na gale oraz eventy. W ten sposób działam do dzisiaj.

I właśnie dlatego przyszedł czas na decyzję o zakupie systemu DAS Audio Event 26A



Wcześniej nie miałem żadnej styczności z systemami DAS Audio. Nie miałem okazji realizować na tym systemie. Szukałem czegoś kompaktowego, mobilnego, a przy tym dość skutecznego. Jednak to ta kompaktowość była dla mnie ważnym parametrem. Do tego dodałbym jeszcze uniwersalność czyli możliwość szybkiego stackowania na ramie lub montażu na statywie. Daje mi to dużą elastyczność w różnych sytuacjach oraz przestrzeniach, które nagłaśniam. Oczywiście na koniec trzeba wspomnieć o brzmieniu.

Od którego roku pracujesz na tym systemie i jaki dokładnie setup posiadasz?



Pracuję na DAS Audio od maja 2023 roku. Posiadam zestaw składający się z 8 modułów szerokopasmowych Event 26A oraz 4 dedykowanych subwooferów Event 115A. Do tego skromnie 4 statywy, tacki montażowe plus kraty do podwieszenia.

Jak ten system sprawdza się w Twoim realizacjach?



Działam w różnych przestrzeniach. Są to zazwyczaj klasyczne eventy lub konferencje. W salach mam zazwyczaj około 800 uczestników i mogę powiedzieć, że dotychczas jestem zadowolony zarówno z pokrycia dźwiękiem, mocy, jak i brzmienia. 

Może podam przykład: w Amfiteatrze we Wrześni, gdzie pojawiło się około 1000 słuchaczy graliśmy śląskie szlagiery. System nie zagrał głośno, ale bardzo selektywnie i pokrył całą przestrzeń przed sceną. Brzmieniowo było również naprawdę dobrze, chociaż byłbym wtedy spokojniejszy gdybym miał dodatkowe 2 basy 🙂 Dlatego uważam, że na tego typu aplikacje ten system się sprawdzi.

Jak najczęściej stackujesz system?



Przestrzenie, które najczęściej nagłaśniam to niskie sale, krótkie i bardzo szerokie. Są też takie miejsca, gdzie jest kilka pomieszczeń do nagłośnienia. I tutaj sprawdza się wszechstronność i uniwersalność systemu. Postawienie mniejszej ilości modułów szerokopasmowych Event 16A na kilku statywach rewelacyjnie załatwia sprawę i rozwiązuje wiele problemów. Tutaj też muszę zauważyć, że nie bez znaczenia są małe gabaryty i niska waga. Jeżdżę zazwyczaj busem więc często jest problem, aby wjechać nim na podziemny parking. Dlatego ten system tak świetnie się sprawdza, bo mały system to mniej zajętego miejsca w aucie, a niska waga to większa mobilność i nasze kręgosłupy są zdrowsze 🙂

Ogólnie jestem bardzo zadowolony z zakupu DAS Audio Event 26a. Myślę, że system spełnia moje oczekiwania, a co ważniejsze oczekiwania moich kontrahentów.