08-11-2018

Jakub Krzywak

Systemy rodzimego producenta – firmy Pol-Audio – znane nam są nie od dzisiaj. Pamiętamy nasze pierwsze realizacje i styczność z marką. Często były to przecież systemy Pol-Audio. Ostatnie 10-lecie pokazało jak szybko rozwija się ten segment rynku. Nie małe znaczenie ma w tym wszystkim dynamiczny rozwój technologii na całym świecie.

Polski producent również nie zaspał i pracował od pewnego czasu nad nowymi konstrukcjami. Osobiście podejrzewam, że przez biurko głównego inżyniera – Pana Leszka Polanowskiego – przewinęło się sporo różnorodnych koncepcyjnych projektów. Wybór odpowiedniej ścieżki był na pewno nie lada wyzwaniem. Trzeba było spełnić sporo wymogów i nadążyć za światowymi trendami.

Większość dotychczasowych użytkowników systemów Pol-Audio z utęsknieniem czekało na premierę nowego systemu liniowego. Od dłuższego czasu było wiadomo, że takowy system powstanie, ale nikt nie wiedział jaka to będzie konstrukcja no i jak zabrzmi 🙂 Na początku tego roku system CLA 210 został zaprezentowany na oficjalnym spotkaniu pod Warszawą. W skrócie było to przedstawienie zamysłu projektu, specyfikacji konstrukcji, oraz zaprezentowanie możliwości brzmieniowych. Udało nam się wtedy porozmawiać z Panem Leszkiem Polanowskim – tutaj znajdziecie wywiad.

Pol-Audio CLA 210

Pol-Audio CLA 210 to kompaktowy trójdrożny system line array. Moduł szerokopasmowy oparty został na dwóch neodymowych przetwornikach niskotonowych 10-calowych o łącznej mocy 900 W AES. Za pasmo środkowe i górne odpowiada koaksjalny neodymowy przetwornik planarny 8” o mocy 230 W AES. System pracuje w trybie bi-amp. Za podział pasma między przetwornikami niskotonowymi, a średnio-wysokotonowym odpowiada DSP wbudowane we wzmacniaczu mocy. Natomiast za podział między pasmem średnim i wysokotonowym odpowiada pasywna zwrotnica.

CLA 210 to system w pełni zamknięty co oznacza, że wraz z modułami szerokopasmowymi dostaniemy również wzmacniacze mocy z DSP. W tym przypadku są to bardzo wydajne włoskie wzmacniacze Powersoft X8. Z systemem dostarczane jest też oprogramowanie służące do wizualizacji Easy Focus 3.

Minęło trochę czasu od pierwszej prezentacji. Systemy CLA 210 pracują już w firmach rentalowych (np. w firmie Fokus-art). Jak CLA 210 sprawuje się w praktyce? Jedną okazji do sprawdzenia systemu był koncert zespołu Lady Pank. Za technikę sceniczną i dostarczenie nagłośnienia odpowiedzialna była firma Sound-Video System, którą na co dzień zawiaduje Mirosław Robak. Natomiast za montaż i zestrojenie systemu odpowiadał Adam Potęga. Zapraszam na obszerną rozmowę z Adamem o podejściu do strojenia i ocenie możliwości CLA 210.

Koncert zespołu Lady Pank

Realizator.pl: Adam, jaki jest Twój zakres obowiązków w firmie SV-System?

Adam Potęga [SV-System]: Pracuję jako realizator dźwięku oraz zajmuję się przygotowaniem i doborem odpowiedniego sprzętu pod konkretną imprezę.

Jaką szkołę stosujesz jeśli chodzi o strojenie?

Ponieważ mam wykształcenie muzyczne zawsze na pierwszym miejscu będzie dla mnie to co na końcu słychać i staram się  ufać własnym uszom. Oczywiście w dzisiejszych czasach trudno nie korzystać z narzędzi które ułatwiają nam pracę przy ustawianiu fazy czy analizie widma. Tak więc myślę, że najlepsze jest połączenie tego co słychać z tym co widać. Tylko w moim przypadku z przechyłem na to pierwsze.

Panują różne mody… tzk. flat czyli model optymalny lub strojenie pod dany gatunek muzyczny. Jak do tego podchodzisz?

Jeśli chodzi o samą liniówkę jestem zwolennikiem strojenia flat. Przyzwyczajony jestem do pracy w studio na monitorach odsłuchowych i podejściu “liniowym”. Zakładam, że dobrze zrobiony miks kreuje brzmienie, a nie wystrojenie systemu pod dany gatunek. Osobną sprawą jest ustawienie względem liniówki basów. Bywają jak wiadomo różne sytuacje oraz ograniczenia. Jeżeli warunki na to pozwalają staram się ustawiać bas w systemie end-fired. Daje to moim zdaniem najlepsze efekty. Odpowiednie ustawienie odległości miedzy basami powoduje – jak wiadomo – eksponowanie częstotliwości. I tu czasem w zależności od charakteru konceru ustawiam bas nieco „niżej” lub „wyżej”.

Czy dzisiaj systemy różnią się od siebie w jakiś konkretny sposób czy jest to już tylko kwestia podejścia do zestrojenia?

Różnią się jak najbardziej! Oczywiście czym bardziej renomowany system tym różnice są bardziej w „charakterze brzmienia” niż w samej jakości. Dobrze wystrojony L-Acoustics będzie brzmiał nieco inaczej niż dobrze wystrojony podobnej klasy np. Meyer-Sound mimo, że na wykresach są podobne. 

Lady Pank jak zwykle daje wysoki poziom wykonu na scenie

Jakich narzędzi używasz w swojej codziennej pracy?

Tutaj nie będę oryginalny. Podpieram się przy strojeniu programem Smaart v7. Ponieważ bardzo często pracuję na systemach Pol-Audio to do analizy pola grania korzystam z programu Focus. Bywają również sytuacje oraz warunki w których sprawdzają mi sie bardziej stare metody „na ucho”, a więc opóźnianie delaya z metronomem czy strojenie basu względem reszty za pomocą konkretnego tonu. Przy odpowiednim doświadczeniu daje to  również całkiem dobre efekty.

Niedawno miałeś okazję stroić system Pol-Audio CLA 210. Na początek zapytam jednak co sądzisz o rodzimych konstrukcjach?

Uważam, że poziom się zdecydowanie podniósł. Producenci podchodzą coraz staranniej do szczegółów. Dedykują do swoich urządzeń coraz lepsze końcówki oraz procesory – tworzą dobre presety. Problemem niestety jest jeszcze podejście niektórych firm. Dotyczy to często właśnie naszych rodzimych konstrukcji – ponieważ są tańsze i więcej firm na nie stać. Spotkałem się wielokrotnie z systemami które naprawdę potrafią zabrzmieć świetnie ale napędzane dziwnymi końcówkami, nieumiejętnie zestrojone, grały źle. To niestety psuje rynek i często opinię o systemie. U nas w firmie pracujemy od początku na systemach Pol-Audio z końcówkami Powersoft, a więc dedykowanymi przez producenta i  naprawdę tak skonfigurowany sprzęt z odpowiednim wystrojeniem gra idealnie.

Trochę szkoda, że mało tych naszych rodzimych producentów…

Cieszmy się jednak z tego co mamy. Pamiętajmy, że jesteśmy młodą demokracją – krajem na dorobku i naprawdę jest ciężko przebić się przez konkurencję. Światowi potentaci mają potężne budżety, specjalne laboratoria czy sztab ludzi. U nas to dopiero wchodzi na odpowiednie tory. Uważam jednak, że jeszcze kilka lat, odpowiedni marketing i poziom i będziemy gotowi na podbój Europy 🙂

Moduł szerokopasmowy CLA 210

Od ilu lat pracujesz na Pol-Audio?

Na systemach Pol-Audio pracuję od wielu lat. Znam dobrze SLA 112, SLA 208 i od niedawna CLA 210.

Co zmienia przesiadka na CLA 210?

Jest to zdecydowanie najbardziej dopracowany system pod każdym względem. A do tego Powersoft X8 jest świetnie dobraną do tego systemu końcówką mocy. Pracuję na nim od jakiegoś czasu – również łącząć z innymi systemami Pol-Audio – i daje to szerokie możliwości. Również presety przygotowane pod system sprawdzają się bez zarzutu. Procesor Armonia daje pełną kontrolę nad systemem.  Wszelkie narzędzia wbudowane w procesorze działają na najwyższym poziomie. Mam również wrażenie, że sam system kątowanie, po obliczeniach w programie Focus, jest bardziej precyzyjny.

A jak wypada brzmieniowo?

Najważniejszą zmianą w brzmieniu systemu jest zniwelowanie problemu “krzykliwości “ przy większych głośnościach – nawet przy sporych odległościach odsłuchu. Było to problematyczne przy starszych systemach. Myślę, że duży wpływ na to ma połączenie użycia nowych przetworników oraz końcówki Powersoft X8 z dobrze napisanymi presetami. Zauważalną różnicą jest również zdecydowanie szerszy kąt grania. 

Jak przygotowałeś system na koncert Lady Pank?

Miałem do dyspozycji 18 modułów szerokopasmowych  CLA 210 (9 na stronę – grające po 3 moduły) i 18 basów z serii TP. oczywiście wszystko było napędzane wzmacniaczami Powersoft X8. Miałem możliwość ustawienia basów w 3 rzędowym end-fired co daje świetne efekty i stosunkowo najrówniejsze pokrycie. Dodatkowo posiłkowałem się 4 frontfilami również Pol-Audio z serii MP 115.

Czy miejsce koncertu było optymalnie dostosowane akustycznie?

Było to jedno z dziwniejszych miejsc w jakim mi przyszło stroić system… Na środku placu stał budynek, scena stała pod lekkim kątem co powodowało, że pole grania było inne z lewej, a inne z prawej strony. Ogólnie to bardzo specyficzne miejsce.

Na scenie klasyk i wielka gwiazda czyli zespół Lady Pank. Jak ocenił system realizator zespołu?

Sam system sprawdził się świetnie co potwierdził oczywiście realizator zespołu.

Mamy nowy potencjał na rynku?

Powiem więcej – mamy system, który może śmiało konkurować z potentatami na naszym rynku!

Dzięki za rozmowę.

Również wielkie dzięki.

Poprosiłem również Mirosława Robaka (właściciela firmy SV-System) aby przedstawił kilka argumentów świadczących (jego zdaniem) o ekonomicznych aspektach związanych z zakupem CLA 210.

Jeżeli chodzi o moją opinię na temat systemy Pol-Audio CLA 210 to oczywiście, jak się domyślasz, jest ona bardzo pozytywna. Cały czas intensywnie zastanawiam się nad inwestycją właśnie w taki system do swojej firmy. Pierwszym argumentem świadczącym ZA jest atrakcyjna cena w porównaniu z jakością tego systemu. Co do jakości to przekonałem się o niej osobiście na ostatniej realizacji. Kolejnym ważnym argumentem przemawiającym na korzyść CLA 210 jest fakt, że praktycznie nie ma w naszym kraju zespołu/wykonawcy/realizatora,  który odmówiłby zagrania koncertu na tym systemie w połączeniu z zaufaniem jakim darzą nas realizatorzy większości znanych zespołów. Myślę, że CLA 210 to system bardzo wydajny, przemyślany technicznie i atrakcyjny od strony ekonomicznej.

W naszej galerii znajdziecie zdjęcia z koncertu zespołu Lady Pank, oraz z innych imprez gdzie zagrał system CLA 210, oraz starsze konstrukcje SLA 112 i SLA 208.

Koncert zespołu Lady Pank - Pol-Audio CLA 210

Koncert zespołu Lady Pank - Pol-Audio CLA 210

Koncert zespołu Lady Pank - Pol-Audio CLA 210

Pol-Audio CLA 210

Pol-Audio CLA 210

Pol-Audio CLA 210