04-02-2019

Jakub Krzywak

Lista polskich teatrów, które pracują na nowoczesnych rozwiązaniach scenicznych z roku na rok się zwiększa. Instytucje chętnie wykorzystały i nadal korzystają ze środków unijnych modernizując swoje zaplecze techniczne. I trzeba tutaj powiedzieć, że nie są to tylko duże teatry ze sporymi budżetami, ale również mniejsze instytucje. Na pierwszy rzut inwestowano zazwyczaj w oświetlenie i mechanikę sceny, a potem w nagłośnienie. Potem przychodził czas na kolejne inwestycje – również bardzo ważne w funkcjonowaniu.

Teatr Collegium Nobilium to miejsce które jest często początkiem zawodowej drogi dla wielu przyszłych aktorów. To właśnie tutaj studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie intensywnie pracują nad własnym warsztatem aktorskim. Dlatego tak ważne jest stworzenie wręcz idealnych warunków do pracy.

Ostatnią dużą inwestycją w teatrze była modernizacja całej sieci interkomowej. Podzielona była na dwa etapy. Pierwszy polegał na instalacji matrycy RIEDEL TANGO wraz z kilkoma pulpitami RSP-2318, a drugi to kontynuacja procesu rozbudowy systemu łączności o kolejne stanowiska, wdrożenie systemy podglądu wideo, wymiana systemu rozgłoszeniowego oraz integracja obu sal.

Całość umożliwia pełną łączność audio + wideo pomiędzy obsługą techniczną Teatru Collegium Nobilium nie tylko w trakcie spektakli, ale również w trakcie prób oraz przygotowań do wydarzeń. Całość systemu obejmuje dwie sale teatralne. Salę Teatru Collegium Nobilium oraz Salę im. J. Kreczmara. Przewidziano również szereg przyłączy nadmiarowych, które w razie konieczności mogą zostać wykorzystane do szybkiej rekonfiguracji systemu oraz podłączenia dodatkowych urządzeń. Z uwagi na dużą odległość (ponad 120 metrów) sale połączone są m.in światłowodem oraz okablowaniem umożliwiającym przesył sygnałów HD-SDI.

Matryca TANGO jest wydajnym, elastycznym narzędziem idealnie dopasowanym do potrzeb niewielkich instalacji teatralnych oraz eventowych. System komunikacji interkomowej w teatrze oparty jest o matrycę Riedel Tango oraz 8 pulpitów użytkowników, w tym stanowisko inspicjenta akustyków, oświetleniowców, mechaników oraz ekipę obsługi sceny. Matryca TANGO pracuje w cyfrowym standardzie AVB/AES67 przez co przesyłane sygnały w pełni odporne są na zakłócenia. Jest to niezawodny system przystosowany do pracy ciągłej o bardzo dobrej jakości dźwięku i przekazywanych komunikatów. Pulpity Smartpanel RSP-2318 wyposażone są w wysokiej rozdzielczości kolorowe wyświetlacze TFT zapewniając doskonałą czytelność w każdym świetle oraz maksymalną łatwość użytkowania. Rozmieszczenie elementów oraz przycisków umożliwia intuicyjną obsługę oraz dostosowywanie poziomu głośności dla każdej z relacji. System jest w pełni konfigurowalny dla potrzeb teatru. Oznacza to możliwość konfiguracji dowolnych funkcji na każdym z dostępnych pulpitów, które wraz z czasem oraz używaniem systemu na pewno będą się zmieniać – mówi Łukasz Marciniak z firmy M.Ostrowski.

Cały system komunikacji interkomowej jest uzupełniony o system nasłuchu sal. Wykorzystany został tutaj system rozgłoszeniowo – przywoławczy oparty na rozwiązaniach Yamaha oraz mikrofonach marki Sennheiser. Dzięki wymianie systemu możliwe było podzielenie systemu rozgłoszeniowego na strefy: garderób, korytarzy i strefę techniczną.

System technicznego podglądu oparty jest o standard HD-SDI, który umożliwia przesył nieskompresowanego sygnału w standardzie full HD. W główniej części składa się z urządzeń firmy Black Magic Design. Sercem systemu jest matryca Smart Videohub 12×12. Za przełączanie źródeł odpowiedzialne są panele Videohub Master Control natomiast źródłem sygnału systemu wideo są kamery obrotowe Sony SRG-300 oraz kamery stałe ENEO. Obsługa techniczna teatru dzięki 30-krotnemu zoomowi jest w stanie wykadrować nawet najdrobniejsze szczegóły niezbędne do realizacji przedstawień – dopowiada Łukasz.

Zastosowanie systemu komunikacji i podglądu pozwoliło na jeszcze bardziej efektywną działalność i podniesienie jakości pracy aktorów i ekipy technicznej.

Za techniczną obsługę w Teatrze Collegium Nobilium odpowiada Piotr Nowak, który w krótkiej rozmowie opowiedział nam o założeniach i możliwościach jakie stworzyła instalacja nowego systemu interkomowego.

Instalacja jest przemyślana pod względem zastosowania

Realizator.pl: Teatr Collegium Nobilium to miejsce nietypowe bo aktorami są studenci?

Piotr Nowak (Kierownik Pionu Obsługi Technicznej): Tak to prawda ale spektakle dyplomowe w których biorą udział nasi studenci są w pełni profesjonalne.

Czyli można powiedzieć, że jest to taka jednostka warsztatowa dla przyszłych aktorów?

Tak można powiedzieć chociaż często się zdarza, że studenci już mają jakiś bagaż doświadczeń grając wcześniej w innych teatrach lub serialach telewizyjnych jak i w dużych produkcjach kinowych.

A jak wygląda struktura działu technicznego takiej jednostki?

Struktura techniczna w uczelni składa się z 4 działów: dział akustyczny, oświetleniowo-elektryczny, multimedialny oraz obsługa sceny.

Zajmujesz się tutaj aspektami technicznymi. Jaki masz zakres obowiązków?

Odpowiadam za produkcję przedstawień dyplomowych oraz koordynuję pracą powyższych działów technicznych.

Przygotowałem się do naszej rozmowy więc wiem, że teatr dysponuje kilkoma salami?

Wygląda to w ten sposób, że w Akademii Teatralnej są dwie sceny: Scena główna jako Teatr Collegium Nobilium oraz sala mniejsza im. J. Kreczmara która znajduje się w budynku uczelni.

Czy są one w jakiś sposób dostosowane akustycznie?

Można powiedzieć, że są dość dobrze wyposażone w sprzęt nagłośnieniowy.

Skąd pomysł na nową inwestycję w system interkomowy?

Brakowało nam komunikacji z prawdziwego zdarzenia pomiędzy sceną, a kabinami realizatorów oraz garderobami. Nie było w ogóle komunikacji z Salą Kreczmara, która znajduje się w drugim budynku – o braku podglądu już nie wspomnę.

Jak wcześniej odbywała się w takim razie komunikacja?

System, jeżeli można to było nazwać systemem, był już dość przestarzały i bardzo ograniczony bez możliwości jakiejkolwiek rozbudowy montowany dwadzieścia kilka lat temu przez Instytut Teatralny.

Jakie założenia musiał spełnić nowy system?

Zależało nam na jak największym obszarze jaki mógłby objąć system pod kontem komunikacji.

Rynek interkomowy jest chyba dość ograniczony?

Tak to prawda, ale mam to szczęście, że znałem inżynierów z firmy M.Ostrowski, którzy mi bardzo pomogli przy doborze sprzętu.

Jakie czynniki przeważały za wyborem rozwiązań marki RIEDEL?

Chociażby takie, że jest stosowany podczas realizacji transmisji Eurowizji czy wyścigów F1. Poza tym gwarantuje niezależność i elastyczność co w naszym przypadku jest bardzo ważne.

Ciekawią mnie poszczególne etapy inwestycji…

W pierwszej kolejności była rozciągnięta nowa linia pomiędzy kabinami realizatorów oraz wymiana głównego pulpitu inspicjenta. Natomiast drugi etap to instalacja nowych głośników odsłuchowych, rozprowadzenie instalacji wideo oraz rozmieszczenie telewizorów i monitorów no i oczywiście uruchomienie wszystkiego 🙂

Co oferuje matryca główna

Matryca oferuje łatwą i szybką konfiguracje, dobrą jakość przesyłanych komunikatów i dźwięków.

Z jakimi urządzeniami współpracuje?

Matryca współpracuje z pulpitami użytkowników z matrycą audio oraz panelem przekaźników.

System nie obsługuje tylko audio?

Tak to prawda, obsługuje również wideo.

Odległość między salami jest dość duża. Jakie technologie wykorzystaliście do transmisji sygnałów?

Do połączenia wszystkich sal został wykorzystany światłowód.

AVB/AES67 to faktycznie niezawodny standard transmisji?

Zdecydowanie jest to jeden z najbardziej niezawodnych standardów w przesyle stabilnego sygnału.

A jak wygląda możliwość rozbudowy o kolejne elementy?

System jest bardzo elastyczny. Zastosowane urządzenia wymagają jedynie dołożenia nowych pulpitów i tyle.

Wiem, że oprócz nowego systemu interkomowego znalazło się również miejsce na system nasłuchowy. Na jakich rozwiązaniach został oparty i jak funkcjonuje?

Został oparty głównie o urządzenia Black Magic Design oraz kanały Sony i Eneo. Cały system oparty jest o przesyłanie sygnałów w standardzie HDI-SDI.

Jesteś zadowolony z aktualnej wersji systemu interkomowego?

W 100%. Spełnia to nasze aktualne oczekiwania.

Dziękuję za rozmowę

Dzięki!

Setup:

  • 1 x Riedel TNG-200 + oprogramowanie PULSE,
  • 8 x Riedel RSP-2318 – panele interkomowe,
  • 6 x Riedel Air-D1 – słuchawki,
  • 1 x Extreme Networks Summit X440-24T przełącznik sieciowy AVB,
  • 1 x Extreme Networks Summit X440-8 przełącznik sieciowy AVB,
  • 1 x Cisco SG300-28 (switch obsługa sterowania wideo),
  • 1 x Blackmagicdesign Smart Videohub 12×12,
  • 2 x Blackmagicdesign MultiView 4,
  • 6 x Blackmagicdesign Videohub Master Control,
  • 10 x Blackmagicdesign Micro Converter SDI to HDMI,
  • 2 x Yamaha MTX3 – matryca audio,
  • 1 x Yamaha XMV4280 – wzmacniacz,
  • 1 x Yamaha PA2120 – wzmacniacz,
  • 3 x Sony SRG-300SE – kamera obrotowa,
  • 2 x Sony RM-IP10 – manipulator,
  • 6 x ENEO HDC-2080Z03D – kamery stałe,
  • 2 x Sony FW-55XE8001 – monitory foyer,
  • 8 x monitory podglądu.

Dystrybucja w Polsce

al. Armii Krajowej 5 | 50-541 Wrocław

| https://muzyczny.pl