24-02-2022

Jakub Krzywak

 

Wrocławska Hala Stulecia to miejsce kultowe na mapie Dolnego Śląska. Odbywa się tutaj wiele dużych wydarzeń artystycznych od koncertów po eventy. Kilka razy byłem w tym miejscu na zaproszenie zaprzyjaźnionych realizatorów dźwięku czy firm nagłośnieniowych. Hala Stulecia robi wrażenie nie tylko wewnątrz, ale również na zewnątrz bo to duży kompleks budynków, parków i miejsc do odpoczynku. Latem na terenach zewnętrznych spędzają czas tysiące wrocławian i turystów.

Przy okazji sprzedam Wam małą anegdotkę z życia, chociaż mi wtedy do śmiechu nie było. Byłem w jeden weekend zrealizować fotoreportaż z montażu systemu. Zaparkowałem pod halą spiesząc się (oczywiście byłem spóźniony). Pod koniec dnia okazało się, że nie mogę znaleźć kluczyków do auta. Okazało się, że kluczyk leżał pod autem w liściach. A już byłem blisko wzywania lawety. Stresu było co nie miara. Ci co mnie znają wiedzą, że wszędzie się spóźniam 🙂 Dlatego Halę Stulecia wspominam szczególnie. Wróćmy jednak do tematu.

Hala Stulecia to, jak wspominałem, miejsce kultowe. Ale od strony akustycznej wcale nie najłatwiejsze do nagłośnienia. Zresztą dobrze wiecie, że granie w halach czy salach tego typu to często prawdziwe wyzwanie z którym wielu z Was świetnie sobie radzi.

Ale dzisiaj nie o hali będę rozmawiał z moim gościem (o tym za moment ponieważ szykuje się duży materiał z zeszłorocznego koncertu gdzie zagrał system TW AUDiO). Dzisiaj trochę więcej o Wrocławskim Centrum Kongresowym czyli miejscu, które jest integralną częścią kompleksu Hali Stulecia.

Muszę przyznać, że przygotowanie materiału o samym systemie nagłośnieniowym, który jest wykorzystywany w Centrum Kongresowym to było wyzwanie. Zależało mi na pokazaniu systemu TW AUDiO, a ostatnie miesiące (również za sprawą pandemii) nie należały do tych najbardziej aktywnych. Szukaliśmy momentu w którym system będzie stał w całości. Wreszcie się udało! Udało się również porozmawiać z Krzysztofem Kowalewskim, który opiekuje się systemem. Zdjęcia nie obrazują całości ale pozwalają przyjrzeć się czym mniej więcej dysponuje Wrocławskie Centrum Kongresowe jeśli chodzi o wyposażenie techniczne.

Kuba [Realizator.pl]: Krzysztof, na początek wyjaśnij mi czy Hala Stulecia i Wrocławskie Centrum Kongresowe to ta sama instytucja?

Krzysztof Kowalewski [Hala Stulecia]: Tak. Na kompleks Hali Stulecia składa się zabytkowa hala widowiskowa, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Wrocławskie Centrum Kongresowe, Pergola z Fontanną Multimedialną oraz Plac pod Iglicą. We Wrocławskim Centrum Kongresowym odbywają się spotkania biznesowe, konferencje i kameralne wydarzenia.

W Hali Stulecia byłem kilka razy. Pewnie naoglądałeś się systemów, które tutaj grały?

Owszem. W kompleksie Hali Stulecia mamy nawet po cztery wydarzenia w ciągu tygodnia, zatem jest tego naprawdę sporo. Od wielkich widowisk scenicznych, koncertów, spektakli przez kongresy, konferencje, bankiety, spotkania do dużych wydarzeń sportowych międzynarodowej rangi. Zawsze próbuję znaleźć choć chwilę, żeby podejść na próbę czy samo wydarzenie i posłuchać, jak sprawdzają się różne systemy i konfiguracje. A jak dobrze wiemy, Hala Stulecia nie jest najłatwiejszym obiektem do nagłośnienia.

Czy Hala Stulecia wyposażona jest w system nagłośnieniowy czy bazujecie tylko i wyłącznie na zewnętrznych firmach rentalowych?

Hala jako obiekt, jest wyposażona w stałą instalację DSO, której używamy głównie do nagłośnienia targów. Od niedawna posiadamy też kilkanaście zestawów, które wykorzystujemy przy wydarzeniach sportowych i mniejszych eventach.

Nagłośnienie na dużych koncertach i festiwalach jest zazwyczaj realizowane przez firmy zewnętrzne, a dzieje się tak z uwagi na kwestie riderów oraz dość mocno rygorystycznych, a czasami nietypowych wymagań artystów. 

W Centrum organizowanych jest dużo różnego typu wydarzeń

Wrocławskie Centrum Kongresowe to jednak zupełnie inny obiekt?

W WCK mamy kilka sal. Z większych jak Sala audytoryjna czy Sala wielofunkcyjna, ale też tych mniejszych, idealnie sprawdzających się przy kameralnych spotkaniach. Dzięki stworzeniu Wrocławskiego Centrum Kongresowego nasza oferta wynajmu powierzchni eventowych jest kompletna. Jego przestrzenie doskonale się uzupełniają z historycznymi przestrzeniami Hali Stulecia. Wszystko razem daje nowoczesny, wielofunkcyjny, dobrze wyposażony kompleks.

Jako pracownik odpowiadasz jedynie za obsługę systemów audio czy również masz inne obowiązki?

Obsługa systemów audio jest jednym z wielu moich obowiązków. Zajmuję się również innymi multimediami na obiekcie, wsparciem IT oraz nadzorem technologicznym nad wydarzeniami.

Czym do tej pory dysponowaliście jeśli chodzi o zestawy nagłośnieniowe?

Stała instalacja na salach dobrze znanej firmy Renkus Heinz, dodatkowo subbasy, wedge i kilka pointsorsow. Zestawy były zakupione w 2010 roku przy okazji otwarcia Wrocławskiego Centrum Kongresowego, swoje już wysłużyły i po kilku latach przyszedł czas na modernizacje systemu.

TW AUDiO to system którym dysponuje Wrocławskie Centrum Kongresowe

Jak ten system sprawował się do tej pory?

Na konferencje, bankiety i delikatne granie sprawował się wystarczająco, ale brakowało nam czegoś riderowego i z dużym zapasem mocy. 

Przed pandemią udało Wam się przeprowadzić inwestycję w nowy system. Jakie mieliście założenia?

System miał być przede wszystkim skuteczny i mobilny. W taki sposób, aby jedna osoba mogła przygotować wydarzenie, na Sali audytoryjnej, Placu pod Iglicą czy na Pergoli, bo odbywa się u nas sporo imprez plenerowych. Istotną kwestią było, że system ma być riderowy. Jednym z kryteriów było wparcie technologiczne od dystrybutora i szybka reakcja na problemy.

Powersoftem X4 z Dante oraz Powersoftem T604 zarządzane przez Armonię. 
Takim setupem dysponuje Wrocławskie Centrum Kongresowe.

A jakie cechy powinien mieć nowoczesny system nagłośnieniowy w takim obiekcie jak Wasz?

Każda sala ma inną charakterystykę, dlatego uważam, że wybór sytemu musi być odpowiednio dobrany przede wszystkim do samej sali. U nas nie możemy sobie pozwolić na duży system, który będzie wchodził w światło sceny. Dlatego pointsource jest dla nas optymalnym wyborem. Dzięki dobremu ustawieniu systemu mamy równe pokrycie sali dźwiękiem i wysoką zrozumiałość mowy, a te dwa czynniki są dla nas najważniejsze. 

Z racji odbywających się różnych wydarzeń słyszałeś różne systemy. Porównywałeś każdy z nich?

Przed decyzją o zakupie testowaliśmy w naszych warunkach kilka systemów. Byliśmy też wtedy nieźle osłuchani i wiedzieliśmy, jak systemy innych marek się sprawują u nas w Sali Audytoryjnej. Nie zdecydowaliśmy się na Line Array, ze względu na warunki użytkowe podczas konferencji, itp. Gdy wykorzystujemy ekran taki zestaw by go zasłaniał. Wybór był dobrze przemyślany i podjęta została decyzja o zakupie TW AUDiO.

T24N to bardzo skuteczny zestaw szerokopasmowy

Miałeś wcześniej styczność z marką?

Miałem i to wiele razy. Kilka wrocławskich firm posiada ten system i od pierwszego kontaktu robił na mnie bardzo dobre wrażenie. Nie raz mieliśmy też okazję słuchać TW przy wydarzeniach, które grały u nas firmy zewnętrzne. 

Widzieliśmy się na DEMO DAY kilka lat temu pod Wrocławiem?

Niestety nie miałem okazji tam pojechać, ale słyszałem bardzo pozytywne opinie o tym wydarzeniu.

Na jaki konkretnie setup się zdecydowaliście?

Sala Audytoryjna charakteryzuje się tym, że jest dosyć szeroka, więc zdecydowaliśmy się na 2 x T24n, 4 x B30, front fill 2 x M12 i out fill 2 x M12. Całość napędzana jest Powersoftem X4 z Dante i Powersoftem T604 zarządzane przez Armonię.

T24n zawieszone są do góry nogami, co pozwala nam zmniejszyć odbicie od sufitu i dotrzeć dźwiękiem ze źródła do ostatniego rzędu. Ta konfiguracja daje nam możliwość pokryć Salę audytoryjną, a także w razie potrzeby podzielić system na dwa mniejsze i zrobić dwie realizacje w tym samym czasie.

Powiedz trochę więcej o setupie. Jak wypada w sali konferencyjnej, czy jest tutaj ustawiony na stałe, czy gracie tym zestawem również na zewnątrz?

System z założenia miał idealnie sprawdzać się na Sali audytoryjnej. Setup jest skonfigurowany pod tę salę i dzięki uniwersalnym możliwościom możemy go wykorzystać w każdym innym miejscu kompleksu Hali Stulecia. 

Osobiście bardzo lubię zestawy T24N. Są bardzo skuteczne. A jak Ty oceniasz zestaw pod tym względem?

Myślę, że właśnie skutecznością i niewielkimi rozmiarami ten system tyle zdziałał na rynku. Zawsze, gdy prezentuję komuś możliwości sytemu, to jest miło zaskoczony.

Głównie obsługujecie konferencje czy zdarza się zagrać coś plenerowego?

Robimy wszystko wedle zapotrzebowania klienta, a jak już wspominałem, dzieją się u nas bardzo różne wydarzenia. Jeśli brakuje mocy, to zawsze możemy skorzystać ze wsparcia od dystrybutora, czy wypożyczyć system od lokalnych firm.

Mam wrażenie, że TW AUDiO opanowało rynek wrocławski 🙂

Jest tego sporo u nas w mieście, co działa na duży plus, bo jak potrzebujesz rozbudować system, to nie ma problemu z dostępnością.

Czy system jest kompletny?

Wiadomo im więcej tym lepiej. Drugi zestaw PA SYS ONE dałby dodatkowe możliwości, ale czas pokaże. Epidemia koronawirusa i trudności wynikające z niej dla całej branży zweryfikowały niektóre nasze plany i odsunęły je w czasie, ale ciągły rozwój to oczywiście nasze podstawowe założenie.

Dzięki za spotkanie.

Ja również dziękuję. 

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Fot. Wrocławskie Centrum Kongresowe

Dystrybucja w Polsce

al. Armii Krajowej 5 | 50-541 Wrocław

| https://muzyczny.pl