13-11-2017

Jakub Krzywak

Aktywnych zestawów tzw. „słupków” na rynku możemy naliczyć kilka. Producenci w ostatnich latach położyli spory nacisk na rozwój tego typu rozwiązań. Każda licząca się firma zajmująca się produkcją systemów nagłośnieniowych ma w swojej ofercie tego typu zestaw. Co sprawia, że stały się one w ostatnich latach tak popularne? Przede wszystkim stosunek mocy do mobilności. Systemy tego typu wykazują się dużą skutecznością w stosunku do wagi i gabarytów. Czyli jest to świetne rozwiązanie dla zespołów muzycznych i wokalistów, którzy często dysponują ograniczonym transportem grając jednocześnie w coraz większych salach tanecznych lub nawet na otwartych przestrzeniach. Oczywiście systemy tego typu świetnie się również sprawdzą w firmach eventowych gdzie ten sam stosunek odgrywa bardzo ważną rolę przy podejmowania decyzji o inwestycji w zestaw nagłośnieniowy.

dBTechnologies ES 1203 to jedna z propozycji na dobrze brzmiący „słupek”.

Na włoskim podwórku również pojawiło się kilka tego typu systemów. Jednym z nich jest ES 1203 prosto z fabryki dBTechnologies. Na serię ES składają się łącznie cztery modele zestawów głośnikowych: ES 503, ES 602, ES 802 i najnowszy model testowany przez naszą redakcję czyli ES 1203. Zasadnicza różnica między tymi zestawami polega na różnicy mocy i co za tym idzie skuteczności, oraz opcji związanych z wykorzystaniem processingu DSP. Tak czy inaczej każdy z tych zestawów jest wielofunkcyjny i możemy go wykorzystać w przeróżnych sytuacjach.

Budowa

ES1203 to zestaw trójdrożny, który składa się z dwóch pasywnych kolumn satelitarnych wykonanych ze sklejki, oraz aktywnego subwoofera opartego na dwóch 12” przetwornikach niskotonowych.

W zestawach satelitarnych znajdziemy po cztery 4” przetworniki średnio/wysokotonowe, których ułożenie pozwala uzyskać asymetryczne pokrycie pionowe. Producent wykorzystał w tym celu technologię Logarithmic Curved Column Array. Obudowa wykonana ze sklejki sprawia wrażenie odpornej na czynniki zewnętrzne czyli zmienne warunki pogodowe czy transportowe.

Opcji na wykorzystanie satelit jest kilka w zależności od naszych oczekiwań. Możemy np. kolumny połączyć w jeden słupek pracujący w trybie mono. Łączenie jednej kolumny z drugą jest banalnie proste. Każda z kolumn wyposażona jest w zestaw metalowych łączeń służących do połączenia sygnałów audio (nie potrzebujemy dodatkowego okablowania), oraz specjalne metalowe zatrzaski, które łączą drewniane obudowy w jedną całość. W ten sposób sygnał audio z subwoofera przekazywany jest do jednej kolumny, a następnie do drugiej. Trzeba to przyznać – system działa bardzo sprawnie i każdy laik sobie poradzi z przygotowaniem całego systemu do pracy.

W zestawach satelitarnych projektanci zastosowali 4-calowe przetworniki średnio/wysokotonowe.

Drugą z opcji konfiguracyjnych jest oczywiście opcja na dźwięk stereofoniczny. I tutaj standardowo każdą z satelit umieszczamy na osobnym statywie głośnikowym. Możemy też użyć dedykowanego uchwytu WB-44.

Całość dopełnia aktywny subwoofer. W drewnianej obudowie zabezpieczonej od przodu metalowym grillem znajdziemy dwa 12” przetworniki niskotonowe, które radzą sobie naprawdę dobrze z przetwarzaniem niskiego pasma. Może to i wynik zastosowania dedykowanego trzykanałowego (dwie kolumny szerokopasmowe i subwoofer) wzmacniacza mocy Digipro G4®, który potrafi osiągnąć moc szczytową na poziomie 2400W. Wzmacniacz radzi sobie sprawnie i w ciągu całego naszego testu nie mieliśmy problemów z limitowaniem sygnału (a graliśmy czasami bardzo głośno). Producent zabezpieczył wzmacniacz w trójpoziomowe rozwiązanie w tym zakresie czyli limiter szczytowy, RMS i termiczny.

Podawanie sygnałów audio z subwoofera do satelit jest dziecinnie proste. W zależności od trybu pracy całego zestawu (mono, stereo, podwójna kolumna) łączymy przewodem lub przewodami głośnikowymi typu speakon satelity z subwooferem. Opis gniazd nie pozwoli nawet mało doświadczonemu użytkownikowi na pomyłkę.

Wbudowany mikser, oraz processing DSP

To co w tym systemie dopełnia całości to oczywiście przetwarzanie DSP. W subwooferze znajdziemy moduł DSP z panelem sterowania, oraz mikserem audio. Na frontowym panelu producent umieścił OLED’owy wyświetlacz z enkoderem służącym do poruszania się po menu. Na wstępie dodam, że szybkie poruszanie się po menu za pomocą wyświetlacza wymaga pewnej wprawy, ale jest do opanowania. Można to porównać z obsługą procesora głośnikowego.

Moduł DSP umieszczony jest w subwooferze.

Mikser typowo klasyczny – 5 kanałów. Pierwszy kanał to zbalansowane złącze typu Combo (MIC/Instrument). Możemy zastosować na tym kanale filtr antysprzężeniowy, oraz zmienić wzmocnienie sygnału w trzech zakresach (0, +10 i +20dB). Drugi i trzeci kanał w mikserze również oparty jest na złączu Combo (MIC/LINE). 4 i 5 kanał w DSP to para stereofoniczna i służy do obsługi połączenia bezprzewodowego Bluetooth. Na panelu frontowym znajdziemy również zbalansowane wyjście AUX / MIX. Możemy w ten sposób podłączyć dodatkowy zestaw lub monitor odsłuchowy.

W naszym DSP znajdziemy jak na zestaw tego typu naprawdę sporo możliwości: 3 tryby pracy w zależności od liczby kolumn i ich konfiguracji – mono, stereo i podwójny zestaw – dwa słupki mono pracują wtedy jako duży zestaw stereo. Opcja na sterowanie wiązką dźwiękową – wybieramy możliwość grania „pod górę”, „do dołu” lub „na wprost”. Na wyświetlaczu to kilka kliknięć enkoderem. Możemy w ten sposób dostosować pokrycie dźwiękiem do zastanych warunków. Na pierwszym planie wyświetlacza znajdziemy również poziom głośności sumy, oraz sterowanie wszystkimi 3 kanałami plus kanałem Bluetooth. Nie mieliśmy żadnych problemów z połączeniem naszego redakcyjnego iPhone’a z modułem BT. Po wejściu w kanał pierwszy mamy możliwość sterowania czułością, łącznie ze zmianą typu wejścia z mikrofonowego na instrumentalne, przejście na tryb mono, oraz EQ z opcją załączenia filtrów i AUX gdzie każdy kanał możemy wysłać na zewnątrz, do monitora.


Subwoofer oparty jest na dwóch 12-calowych przetwornikach niskotonowych.

Po prawej stronie znajdziemy przycisk MENU, który daje użytkownikowi kolejne opcje. Możemy w tym miejscu przywołać nowy preset związany z konkretną konfiguracją całego zestawu, a także pobawić się korekcją całego pasma. Producent dał nam spory zakres w częstotliwościach odpowiadających za środek pasma – ustawiamy żądaną częstotliwość (w Hz) i bawimy się czułością. Przyznam szczerze, że mocno się zdziwiłem kiedy zobaczyłem co zaoferowali włosi w zakresie EQ. Liczyłem jedynie na prostą korekcję w formie presetów, a tutaj proszę… całe pasmo w zasięgu naszych rąk. Idąc dalej w menu natkniemy się na zapis naszych ustawień, oraz opcje systemowe związane z obsługą DSP czyli ustawienie hasła dostępu, kontrastu wyświetlacza, wysyłki sygnałów za pośrednictwem AUX’a, itp. Pudsumowując – prosto i intuicyjnie. Myślę, że każdy poradzi sobie z obsługą.

Brzmienie

To co najważniejsze w tego typu systemach to nie filtry, strojenie czy rozbudowane menu. To co najważniejsze dla osób, które są potencjalnymi klientami to przede wszystkim waga, mobilność, stosunek ceny do jakości i… brzmienie.

Jak wiadomo brzmienie to kwestia czysto subiektywna czyli gustu. Mój gust jest dość wymagający ze względu na fakt odsłuchu wielu różnych zestawów, często z najwyższej półki. A więc jak to brzmi? Moim zdaniem zestawy szerokopasmowe brzmią świetnie. Poprzeczka postawiona została bardzo wysoko, a producent i tak pokazał więcej niż ustawa przewiduje. Przede wszystkim chwilę po odpaleniu wszyscy zgodnie stwierdziliśmy – duża czytelność w zakresie mowy. Zestaw brzmi naprawdę świetnie. Dźwięk jest bardzo czytelny a jednocześnie soczysty. Odsłuchując nasze referencyjne utwory usłyszeliśmy wokal na „twarz”. Spodobało nam się 🙂 A to świadczy o tym systemie bardzo dobrze. Środek pasma też jest bardzo wyważony, nie przejaskrawiony (a w EQ wykonaliśmy minimalne zmiany w paśmie). Naprawdę dobrze się tego słucha zarówno przy odsłuchu muzyki mechanicznej jak i przy żywym bandzie.

Pokrowce dostarczane są w zestawie.

Jeśli chodzi o przetwarzanie dolnego pasma to jest również nieźle chociaż brzmieniowo nie ma już takiej przepaści między ES1203 a konkurencją jak w przypadku środkogórek. 2400W mocy w module wzmacniacza mocy musi pokazać klasę. Zapas spory, kręcimy gałką i ciągle mamy zapas. Może subwoofer oparty na dwóch 12-calowych przetwornikach nie gra zbyt punktowo, ale z całą pewnością mocy mu nie brakuje.

Podsumowanie

Tym razem to łatwe zadanie. ES1203 świetnie się sprawdzi w zespołach muzycznych gdzie moc, czytelność i mobilność są wskazane. Brzmieniowo w zupełności wystarczy, gabarytowo jest bardzo na plus, a dodatkowym rarytasem jest zestaw pokrowców, które producent dostarcza w zestawie. Daje to użytkownikowi maksimum mobilności. Zestawy szerokopasmowe zapakujemy w jeden pokrowiec w formie torby na ramię, a subwoofer w drugi. Jako akcesorium możemy jeszcze dokupić deskorolkę dla suba, z magnetycznym mocowaniem. Idealne rozwiązanie dla wszystkich „weselników”, oraz firm eventowych, które na targach muszą się szybko rozłożyć. Taki zestaw plug & play. Mało rozmyślania, a dużo dobrego soundu. Polecamy!

Specyfikacja techniczna (producenta):

  • Typ konstrukcji: dwie satelity szerokopasmowe i jeden subwoofer, łącznie trzy kanały wzmacniacza,
  • Pasmo przenoszenia [-10dB]: 35-20,000 Hz,
  • Max SPL: 132 dB,
  • MF-HF: 8 x 4” z cewką 1”,
  • LF: 2 x 12”,
  • Kierunkowość: 97° x 60°.

Zasilanie

  • Typ wzmacniacza: Digipro® G4, klasa D,
  • Moc szczytowa: 2400 W,
  • Regulacja i obsługa: wyświetlacz OLED Display z enkoderem, dioda monitorująca poziom, port USB,
  • Zasilacz impulsowy z PFC chłodzony konwekcyjnie ze złączem VDE.

Procesor

  • Kontroler: DSP 56bit,
  • Konwerter AD/DA: 24 Bit/48 Hz,
  • Limiter: szczytowy, RMS, termiczny,
  • Częstotliwość podziału: 160 Hz,
  • Tryby cyfrowego sterowania wiązką akustyczną: bliski – do góry/do przódu/do dołu

Sekcja wejściowa

  • Kanał mikrofonowo/liniowy: 1 x Combo (XLR/Jack) symetryczny/niesymetryczny,
  • Kanały liniowe: 2 x Combo (XLR/Jack) symetryczny/niesymetryczny,
  • Kanał media: 1 x zintegrowany odbiornik Bluetooth®,
  • Wyjście MIX: 1 x XLR symetryczny.

Obudowa

  • Subwoofer:  sklejka, metalowy grill,
  • Satelity: sklejka, metalowy grill,
  • Uchwyty: 1 x boczny, 1 x górny.

Wymiary i masa pojedynczej satelity

  • Szerokość: 110 mm,
  • Wysokość: 460 mm,
  • Głębokość: 160 mm,
  • Masa: 3,3 kg.

Wymiary i masa subwoofera

  • Szerokość: 360 mm,
  • Wysokość: 680 mm,
  • Głębokość: 545 mm,
  • Masa: 29,3 kg.

Dystrybucja w Polsce

ul. Kineskopowa 1 | 05-500 Piaseczno

+48 (22) 632 02 85 | +48 (22) 702 14 85 | lp.ed1511456150artdn1511456150uos@o1511456150fni1511456150 | soundtrade.pl