27-03-2018

Grzegorz Falkowski

Robiąc przygotowania do corocznych zakupów zawsze przeglądam sprzęt audio wyposażony w protokół Dante do transmisji dźwięku w sieciach cyfrowych. Jest to podyktowane tym, że w swoim miejscu pracy (Opera i Filharmonia Podlaska ECS) stworzyłem taką sieć audio. Składa się ona z wielu urządzeń tego typu i staram się ją rozbudowywać. Trafiłem na interfejs Focusrite RED 8Pre. Bez zastanowienia skorzystałem z możliwości przetestowania za pośrednictwem firmy AudioTech, bezpośredniego dystrybutora firmy Focusrite na Polskę.

Wrażenia techniczne.

Urządzenie jest niewielkich rozmiarów jak na interfejs o tak dużych możliwościach integracji systemów audio począwszy od analogowych poprzez cyfrowe, optyczne do cyfrowych Ethernet. Panel przedni jest niewielkim rozmiarów, ale maksymalnie wypełniony wyświetlaczami, gniazdami, przyciskami i manipulatorami. Równie szczelnie zapełniony jest też panel tylny.

Podłączając kable do nowo rozpakowanego urządzenia zawsze zastanawiam się jak będzie wyglądała moja praca z tym urządzeniem. Czy będzie intuicyjne? Czy będzie spełniało moje oczekiwania i czy mógłbym polecić je innym? Pracując przez wiele lat z różnymi systemami wykształciłem w sobie nawyk – nie czytam instrukcji dopóki nie pojawią się jakiekolwiek problemy. W ten sposób jestem w stanie ocenić intuicyjność danego urządzenia.

Lewa sekcja panelu to wybór 8 wejść mikrofonowo-liniowych oraz dodatkowo na kanałach 1 i 2 wejścia instrumentalne, manipulator wielofunkcyjny i pierwszy ekran OLED do obsługi preampów. Po wybraniu odpowiedniego kanału na ekranie pojawia się możliwość wyboru wejścia Mic/Line/Inst, którą realizujemy poprzez naciśnięcie lewego manipulatora. Kręcąc tym samym manipulatorem mamy możliwość wysterowania wzmocnienia. Funkcja ta jest bardzo przydatna. Pozostałe parametry toru audio kanału są dostępne po dłuższym przytrzymaniu przycisku danego kanału i chyba do końca nie jest to intuicyjne. Należą do nich Phase, HPF, AIR oraz możliwość zlinkowania dwóch kanałów. Takie rozwiązanie daje oczywiście dużą oszczędność przestrzeni na przednim panelu, ale przygotowanie do pracy ośmiu różnych wejść w szybki sposób nie jest możliwe. I tutaj z pomocą przychodzi dedykowane oprogramowanie Focusrite Control podłączone za pomocą portu Thunderbolt. Zainstalowanie tej aplikacji w systemie macOS High Sierra wymaga potwierdzenia dopuszczenia do zmiany ustawień systemowych na komputerze i niestety zachodzi potrzeba ponownej instalacji programu. Polecam bo korzystanie z niej jest bardzo przejrzyste i czytelne. W zakładce Device Settings mamy wszystko to co jest potrzebne do szybkiego skonfigurowania urządzenia. W przeciwieństwie do obsługi kanałów z przedniego panelu jest to bardzo intuicyjne. Zakładka Input Routing służy do patchowania danych źródeł do DAW. Należy jednak pamietać, że w ProTools-ie aby wykorzystać wszystkie 64 kanały musimy podłączyć dwa kable Mini DigiLink. W sekcji Hardware jest to widoczne jako 4 interfejsy HD I/O po 16 wejść/wyjść każdy. Czyli dostajemy dwa, a może nawet trzy urządzenia w jednym, np. RedNet 5, RedNet 4 i po części RedNet 3 (ADAT). Super rozwiązanie, chociaż zawsze pozostaje niedosyt np. brak AES/EBU. Przy korzystaniu z portu Thunderbolt wystarczy jeden kabel na 64 kanały.

I ostatnia zakładka w aplikacji to Output Routing. Wymaga ona głębszego poznania filozofii patchowania. Jednak po kilkukrotnym użyciu bez problemu byłem w stanie zapanować nad tym. Niestety patchowania nie jesteśmy w stanie dokonać za pomocą przycisków ani manipulatorów na panelu przednim. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wizualizacja poziomów sygnałów na poszczególnych wejściach i wyjściach i połączenie kombinacji środkowego i prawego ekranu OLED z prawymi manipulatorem i przyciskami. Oczywiście na duży plus zasługują dwa wyjścia słuchawkowe, konfigurowane dowolnie z aplikacji. Na uznanie zasługuje też możliwość zdalnego sterowania z iPad-a bądź iPhone-a przez Focusrite Control. Na tych mobilnych urządzeniach nie mamy możliwości patchowania, ale mogą one np. pracować jednocześnie. Zmiana parametrów torów wejściowych jak i wyjściowych jest widoczna od razu na głównym komputerze jak i na poszczególnych zdalnych. Oczywiście wymaga to połączenia każdego z nich do tej samej sieci WiFi i zatwierdzenia w aplikacji na komputerze głównym. Jest to szczególnie przydatne do studia nagrań gdzie potrzebujemy ustawić np. proporcje odsłuchu w środku, a nie w reżyserce. Mało tego,  dwie różne osoby mogą ustawiać inne proporcje odsłuchowe.

Wrażenia dźwiękowe.

Opisując wrażenia dźwiękowe należy raczej skupić się na jakości brzmienia całego toru audio. Osiem przedwzmacniaczy mikrofonowych reprezentujących najnowszy trend firmy Focusrite odnośnie dzisiejszego środowiska nagraniowego dają brzmienie czyste, pozbawione zniekształceń z dynamiką na poziomie 121 dB. Mogą pracować z różnej klasy mikrofonami i rzeczywiście tor audio w pełni przenosi charakter uchwycony danymi odmianami przetworników elektroakustycznych. Bardzo niska latencja szczególnie dla formatu HDX oraz stabilność zegara w dziedzinie cyfrowego dźwięku stawiają ten interfejs bardzo wysoko w rankingu. Na uwagę zasługuje transformatorowa emulacja AIR pozwalająca na odtworzenie brzmienia przedwzmacniaczy analogowych ISA, z pewnością przyda się to w typowym studio kreującym brzmienia i nagrania, mniej w klasycznych ujęciach nagraniowych. Sygnał dźwiękowy jest czysty, szeroki i przestrzenny, a także bardzo plastyczny do dalszej obróbki. Mając do porównania inne przedwzmacniacze: RME Micstasy, Universal Audio Apollo, Focusrite RedNet4, Focusrite RedNet X2P to jest to najwyższa światowa półka sprzętu nagraniowego. Jakości przetworników AD/DA nie trzeba zachwalać ponieważ firma od lat dba o zapewnienie najmniejszych zniekształceń i poziomu szumów własnych urządzeń. Należy jednak zaznaczyć, że Red8Pre posiada wbudowane wentylatory odprowadzające ciepło przez boczne ścianki i zapewne z czasem będą one hałasowały.

Podsumowanie.

Focusrite Red8Pre to urządzenie o bardzo szerokim zastosowaniu w wielu najróżniejszych studiach nagraniowych. Przede wszystkim z racji łączenia w sobie różnych formatów wejść i wyjść począwszy od analogu z skończywszy na ethernetowym DANTE i chyba nie ma na rynku innego takiego. Bardzo dobre przedwzmacniacze oraz przetworniki AD/DA dające możliwość uniwersalnego zastosowania. Firma Focusrite zawsze robiła najwyższej klasy produkty, ale ten jest połączeniem wielu elementów układanki toru audio i zasługuje na pochwałę. Upakowanie tak wielu elementów w obudowę o rozmiarze 1U, oraz wykorzystanie nowinek cyfrowego dźwięku stawia to urządzenie w czołówce sprzętu audio jako podstawowego interfejsu nagraniowego w studio.