23-11-2016

Jakub Krzywak

ADAMSONW zeszłym tygodniu na zaproszenie wrocławskiej firmy ProAUDIO-AVT nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć w prezentacji najnowszego systemu kanadyjskiej marki ADAMSON czyli znakomitej serii S.

ADAMSON jest postrzegany na świecie jako jeden z liderów wśród producentów systemów nagłośnieniowych. Założył ją w 1983 roku Brock Adamson w Ontario (Kanada). Już od ponad 25 lat firma tworzy innowacyjne konstrukcje i z powodzeniem sprzedaje swoje rozwiązania do największych (globalnych) firm rentalowych. Dzięki sukcesowi założycieli i pracy całego teamu inżynierów firma przeistoczyła się w wiodącego dostawcę profesjonalnych rozwiązań skierowanych na rynek koncertowy i instalacyjny. Dzisiaj produkty Adamsona możemy spotkać na największych festiwalach i trasach koncertowych, oraz w miejscach użyteczności publicznej. Pracują na tych systemach najbardziej rozpoznawalni realizatorzy i inżynierowie dźwięku.

Pod koniec sierpnia informowaliśmy Was, że nowym dystrybutorem kanadyjskiej marki została firma ProAUDIO-AVT. W sumie powinniśmy chyba powiedzieć, że pierwszym dystrybutorem marki w Polsce albowiem wcześniej z jej dostępnością i promocją na naszym „podwórku” było raczej słabo.

Spotkanie rozpoczęło się od powitania wszystkich przybyłych na prezentację. Głos zabrał prezez zarządu firmy ProAUDIO-AVT Tomasz Kwiecień, oraz Dominika Zając (Product Manager Adamson Systems). Tego dnia do wrocławskiej hali ATM’u dotarł również gość specjalny prosto od producenta – Thomas Vestergaard (Senior Application Engineer). Thomas przybliżył nam wszystkim patenty i innowacyjne rozwiązania serii S, a także strukturę organizacyjną firmy. Było rzeczowo i ciekawie. Szczególnie, że oprócz prezentacji odbyły się również odsłuchy. Każdy mógł też zamienić kilka słów z Dominiką lub Thomasem i dowiedzieć się więcej zarówno o konstrukcji jak i riggowaniu. Moglibyśmy przybliżać Wam koncepcje, innowacje i patenty w artykule, ale korzystając z chwili na kawę (lub kto woli sok, woda mineralna, itp.) zapytaliśmy o ten system „nasze źródło wiedzy” czyli wyżej wspomnianą Dominikę. Zapraszam tym razem na dość obszerny wywiad o tym co dobre 🙂

Realizator.pl: Kultowa kanadyjska marka, hale zdjeciowe wroclawskiego ATM’u i nowy dystrybutor na Polskę. Będziemy głośno grali?

Dominika Zając [ProAUDIO-AVT]: Głośno i przede wszystkim wyraźnie ☺

Jeszcze niedawno ADAMSON był u nas kultowy jedynie w broszurach i Internecie. Skąd pomysł na dystrybucję?

Marka należy bez wątpienia do światowej czołówki, którą tworzą zarówno pasywne jak i aktywne systemy nagłośnieniowe. Rozmawiamy tu o kilku markach, których na pewno nie muszę wymieniać, za to można je wyliczyć na palcach jednej dłoni. Spośród nich ADAMSON jest marką o zdecydowanie najwyższym wzroście na przestrzeni lat i jedną z najbardziej interesujących technologii. Jest marką o obszernym portfolio i zdefiniowanej filozofii projektowania i wdrażania rozwiązań. Fabrykę oraz team inżynierów reprezentujących markę zarówno w Kanadzie, Ameryce jak i w Europie tworzy grupa ludzi, którzy nierzadko szukali swojego miejsca w środowiskach innych topowych marek. Do takich pasjonatów należy także cały team ProAUDIO-AVT. Zależy nam na dostarczaniu klientom branży nagłośnieniowej w Polsce systemów najwyższej jakości, skonfigurowanych w najbardziej funkcjonalny sposób, profesjonalnie uruchomionych, zapewniając wsparcie techniczne na którym naprawdę można polegać. Być może do tej pory potencjał któregoś z tych czynników nie był do końca wykorzystany, nie w sposób jaki wyczerpują możliwości marki ADAMSON. W chwili obecnej ja i moi koledzy z ProAUDIO robimy wszystko co w naszej mocy, by nadać tej marce nowe życie na polskim rynku.

ADAMSON - Seria SDzisiejsze odsłuchy dotyczą serii S. To pierwsze DEMO w magazynie?

To nasz pierwszy demo set, ale uważam że jest dość rozbudowany. W magazynie mamy obecnie pełny Performance Set serii S, tzn. 16 zestawów szerokopasmowych S10, 8 zestawów niskotonowych S119 oraz dwa 8-kanałowe E-racki. Taki system jest w stanie zapewnić porządne nagłośnienie koncertu na terenie do 50 m z maksymalnym poziomem SPL równym nawet 123 dBA. System dopełnia para monitorów odsłuchowych M12 oraz druga para M15. Chcemy także pokazywać naszym klientom zestawy serii Point i Point Concentric – malutki, ale bardzo efetywny PC5, nieco większy P8 idealny w połączeniu z subami P115 albo P215. Seria Point i Point Concentric może być zasilana wzmacniaczami Lab.gruppen serii IPD, które również zakupiliśmy dla większej elastyczności naszych prezentacji. Mogę zdradzić, że już wkrótce demo set firmy PROAUDIO-AVT zwiększy się jeszcze bardziej. Na początku roku w naszym magazynie znajdą się kolejne modele serii Point – rewelacyjne do instalacji stałych i klubowego grania.

Seria S to świeży system w ofercie producenta?

Tak, to najnowsza seria i najnowszy model Adamson Systems zaprezentowany na targach Prolight and Sound 2015 we Frankurcie. W chwili obecnej ta linia produktowa zawiera tylko dwa modele – zestaw szerokopasmowy S10 i niskotonowy S119 w wersji touringowej i instalacyjnej. „Seria” może się wydawać zbyt mocnym określeniem jak na dwa urządzenia. Oczywiste jest, że nadchodzą nowe produkty wpasowujące się w rangę systemu S.

Urządzenia line array oparte o dwa 10” przetworniki znajdują się w ofercie większości topowych producentów systemów nagłośnieniowych, natomiast kompaktowe, dwudrożne zestawy wymagają szczególnej uwagi w procesie projektowania. Dzięki zastosowaniu opatentowanych przez Brocka Adamsona technologii udało się uzyskać zestaw o bardzo wysokiej efektywności i nieprawdopodobnie wiernym odtworzeniu sygnału. Przejrzystość, transparentność brzmienia zestawów S10 robi wrażenie zarówno solo, jak i w blind testach kiedy jest zestawiana z zestawami tej samej rangi od producentów, którzy od lat tworzą światową czołówkę. Mam nadzieję, że dzisiaj skonfigurowany przez nas system S10 pokaże potęgę, która ukryta jest w jego eleganckiej, kompaktowej obudowie.

Jaką konfigurację zaprezentujecie?

Ze względu na wymiary sali i wysokość najoptymalniejszego punktu podwieszeniowego zadecydowaliśmy, że nie ma konieczności podwieszania całego setu 8xS10 na stronę. Sala w której gramy jest halą studia ATM zaaranżowaną na salę teatralną, zaadaptowaną akustycznie i przyjemnie wytłumioną. W tej sytuacji powiesiliśmy system liniowy w konfiguracji po 6 sztuk S10 w gronie po stronie lewej i prawej, oraz po 3 sztuki S119 po stronie lewej i prawej w konfiguracji front-back-front. Specjalny preset do procesora Lake pozwolił nam bardzo łatwo uzyskać kardioidalną charakterystykę basów zachowując charakterystyczną dla barwy zestawów S119 klarowność odtworzenia dobranej na dziś playlisty. Utwory dobraliśmy tak, by system mógł stopniowo odkrywać przed słuchaczami swoje możliwości. Szczególnie wartościowym wrażeniem jest słuchanie melodyjnych utworów z damskim wokalem bez basów, tylko z zestawów S10. System jest naprawdę zaskakująco efektywny w niskim paśmie.

Seria SWszystkie pozostałe modele z naszego demo setu są dzisiaj podłączone. Po prezentacji systemu frontowego zapraszamy do testów monitorów odsłuchowych i zestawów serii Point.

Producent oferuje kilka setów serii S w zależności od aplikacji. Jakie użytkownik ma pole manewru?

ADAMSON proponuje swoim klientom kilka setów sprzętowych skonfigurowanych ze względu na kilka czynników – zasięg systemu w metrach (ponieważ ADAMSON woli myśleć odległością, a nie ilością osób obecnych na koncercie), ilość kanałów zajmowanych przez urządzenia i opcje zastosowań wzmacniaczy w E-rackach. W ten sposób wyszczególniono trzy bazowe opcje – Compact Set, Performance Set i High Performance Set, czyli systemy na kameralne imprezy, średniego zasięgu wydarzenia oraz takie, które wymagają maksymalnej mocy możliwej do wyciśnięcia z danej serii. Ilości zestawów szerokopasmowych i niskotonowych zostały w każdym przypadku dobrane tak, by nie marnować kanałów wzmacniania, a także miejsca w E-racku, który mieści maksymalnie 3 czterokanałowe wzmacniacze PLM oraz m.in. switch do komunikacji w sieci Dante. Myślę, że w najbliższym czasie fajnie będzie na łamach portalu Realizator.pl przybliżyć jakimi parametrami wejściowymi charakteryzują się poszczególne sety S10, jak łączyć urządzenia w systemy, a także jaki poziom ciśnienia akustycznego zapewniają na danych odległościach i dlaczego ADAMSON Systems zdecydował się na obrazowanie wyników ważonych mało popularną krzywą korekcyjną typu Y. Co o tym myślisz?

Jestem optymistą 🙂 Wrócmy do naszego setu DEMO – moduły szerokopasmowe S10 plus dedykowane subwoofery S119. Jest w tych zestawach kilka innowacyjnych rozwiazań jak choćby Controlled Summation Technology. Na czym polega?

Jest to jedna z kilku opatentowanych technologii zastosowanych i będących własnością Brocka Adamsona w zestawach produkowanych pod szyldem Adamson Systems. Ponieważ więcej niż jeden przetwornik w zestawie działa w tym samym paśmie częstotliwości, drivery średniotonowe rozchylono są na zewnątrz. Projekt i konstrukcja falowodu oraz komór średnich i wysokich częstotliwości został zoptymalizowany, aby na wyjściu falowodu uzyskiwać falę o praktycznie płaskim czole, z zerową względną interferencją akustyczną. W efekcie, płaska fala emitowana przez urządzenie daje maksymalne możliwości dalszego kształtowania.

Thomas Vestergaard opowiedział nam w pierwszej części spotkania o kilku fajnych patentach zastosowanych w serii S. Takim pomysłem jest zastosowanie głośników średnio-niskotonowych, które wykonane są z kewlaru dla uzyskania odpowiedniej sztywności. Co w ten sposób uzyskujemy?

Dla membrany przetwornika kluczowy jest stosunek sztywności do masy. Wiotkie i lekkie membrany papierowe mogą powodować odczucie, że materiał nie nadąża za reprodukowaniem sygnału, którym zasilamy zestaw. Zastosowanie kewlaru, materiału lekkiego, ale też bardzo sztywnego pozwala uniknąć zafalowań na brzegach membrany i powoduje, że system jest responsywny – bas jest szybki, a definicja sygnału klarowna. Warto również dodać, że kewlar jest odporny na wodę oraz ogień. Pierwsza cecha może okazać się przydatna na festiwalach open-air, druga na heavy metalowych koncertach ;-).

Modułu szerokopasmowe S10Jakie maksymalne ciśnienie SPL potrafi wytworzyć ten system?

Dwa 10” przetworniki generują poziom powyżej 141 dB SPL w warunkach pomiarowych producenta (odległość 1m, sygnał testowy – szum różowy o stosunku mocy szczytowej do skutecznej 12 dB). Oczywiście wynik ten jest właściwy dla sygnałów wzmacnianych via PLM+ z technologią Lake, czyli dedykowanego zasilania systemów o których rozmawiamy.

 

Powiesz kilka słów o systemie Slidelock i patentach na riggowanie?

System Slidelock zastosowany w seriach S i E jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, które pozwala na skątowanie urządzeń podczas gdy spoczywają na ramie jezdnej („dolly”). Pozwala ona na przechowywanie i transportowanie do 4 urządzeń S10. Najniżej ustawiony zestaw jest przypięty do ramy wyprofilowanej tak, aby gotowa „paczka” była ustawna do przechowywania w magazynie lub transporcie. Pokrowiec pozwala przechowywać zestawy razem z przypiętą ramą montażową. System pinów i zatrzasków umożliwia ustawienie pozycji docelowych kątów działając na zestawach stojących na podłożu – w momencie przypięcia wciągarki do ramy grawitacja wykonuje za nas pracę i zestawy zajmują odpowiednie pozycje względem siebie. Tak naprawdę pełna konfiguracja kątów może być wykonana już w magazynie. W ten sposób przyjeżdżając na montaż wystarczy przypiąć wciągarkę do ramy, odpiąć piny zabezpieczające w transporcie i podjechać do góry. Pełen setup S10 jest w stanie wykonać jedna osoba, ponieważ nie ma żadnej potrzeby dźwigania zestawów. Dla większych serii mamy już trochę więcej zawleczek, pinów i przycisków więc druga osoba może się przydać choćby do powtórnego sprawdzenia, czy zabezpieczyliśmy cały ciężar. W zestawach serii E rama nie daje nam już możliwości popełnienia błędu – piny same się zatrzaskują, kiedy zostaną umieszczone w odpowiednim miejscu zestawu. Któregoś dnia mierzyliśmy czas, jaki zajmuje jednej osobie montaż jednego grona złożonego z 8 S10-tek, zmieściliśmy się w 20 minutach łącznie z pracą poświęconą wciągarce ręcznej.

Warto dodać, że łączenie subbasów S119 z topami S10 np. w konfiguracji stackowanej nie wymaga dodatkowej ramy. Tak samo oczywiście w konfiguracji podwieszanej, kiedy basy i topy są w jednym gronie. Kolejne sprytne rozwiązanie pozwala na łączenie większej ilości elementów układanki – rama montażowa do S10 może być bezpośrednio przyłączona do zestawu szerokopasmowego E15 albo E12, w ten sposób konstruując grono z zestawów dalekiego zasięgu o minimalnym wygięciu razem z kompaktowym S10 jako frontfill. Co więcej, większość serii liniowych tej marki została zaprojektowana właśnie z zamysłem tworzenia w pełni koherentnego źródła złożonego z różnych zestawów ADAMSON’a. Filozofię projektowania produktów podkreśla nazwa – Adamson Systems Engineering.

Większość zestawów można kupić także w wersji instalacyjnej, ale w panel z pinami Slidelock można doposażyć się w każdej chwili. Przydatne np. dla instalacji w salach widowiskowych i w instytucjach, które z czasem decydują się także na obsługę wydarzeń plenerowych.

Bardzo spodobał mi się E-Rack w którym znajdziemy dedykowany amping Lab.gruppena, processing Lake’a, oraz przyłącza – zasilania i sygnałowe. Wyglada to bardzo profesjonalnie i sprawia wrażenie dużej solidności wykonania.

E-RackTo bardzo wygodne rozwiązanie, monolityczna konstrukcja praktycznie typu plug and play. W każdym E-racku znajduje się miejsce na wkręcenie maksymalnie trzech wzmacniaczy Lab.Gruppen PLM+12k44 lub 20k44, czyli do 12 kanałów wzmacniania. Panel przyłączeniowy na płycie frontowej zawiera wejścia analogowe i AES, wyjścia typu Speakon NL8 i Soca oraz przyłącze RJ45. Na panelu tylnim znajdziemy dodatkowo switch Cisco, dzięki któremu E-racki mogą pracować i komunikować się w sieci Dante. E-rack przychodzi do klienta z kompletnym obszyciem sygnałowym, a wzmacniacze (nawet panel blank!) są oznakowane logotypem ADAMSON.

Producent dostarcza predykcyjne oprogramowanie Blueprint AV. Przybliżysz nam możliwości środowiska?

Środowisko predykcyjne dedykowane do systemów ADAMSON, czyli Blueprint AV ma przede wszystkim bardzo intuicyjny interfejs użytkownika. Funkcje w zakresie projektowania powierzchni odsłuchowych są bardzo podobne do funkcji oferowanych przez innych producentów, natomiast sposób rysowania skomplikowanych kształtów zapewnia wyjątkowo sprawną pracę. W kilka chwil jesteśmy w stanie narysować kilkupiętrową, owalną arenę lub heksagonalną salę typu wineyard. Możliwości predykcyjne programu pozwalają zarówno na wirtualny pomiar jak i obrazowanie wyników na kilku płaszczyznach – poziomów, wartości, map akustycznych. Gotowa konfiguracja gron dostarcza informacji o mechanicznych właściwościach systemu – obciążenia, kompresji między urządzeniami, wzajemnych kątów. W tym miejscu warto zaznaczyć, że numery pozycji ustawień kątów nie odpowiadają wartością kątów w stopniach – np. pozycja nr 8 nie odpowiada wygięciu zestawu o 8 stopni. Faktyczne wartości możemy podejrzeć w Blueprint AV. Kompletny dokument ze wszystkimi informacjami o mechanice systemu można wyeksportować do formatu pdf wraz z datą i opisem projektu, by wręczyć riggerowi podczas montażu.

BlueprintAV jest darmowym programem do projektowania konfiguracji systemów, jednak każde pobranie softu jest licencjonowane. Team odpowiedzialny za symulacje i wdrożenia stara się być blisko użytkowników i żadna wiadomość z prośbą o pomoc w projektowaniu nie pozostanie bez odpowiedzi.

Brzmi nieźle. Na koniec chciałem Ciebie zapytać o większy system ADAMSONA czyli serię E. Czym się charakteryzuje?

Z kilku powodów nie ma potrzeby tworzenia setu urządzeń serii S większego niż 12 urządzeń S10 na stronę. Ma to związek z konstrukcją obudowy i falowodu, a także z mocą. Systemem dalekiego zasięgu i flagowym produktem marki ADAMSON jest seria E, a w niej zestawy szerokopasmowe E15 i E12 oparte na zestawie 15 lub 12 calowych przetworników, oraz subwoofery E219, E218 i E119 (rozmiar i ilość przetworników łatwo odczytać z oznaczeń w nazwach). Nazwy modeli pochodzą od nazwy serii – Energia. Myślę, że jeśli miałabym opisać wrażenie jakie daje ten system jednym słowem, byłaby to właśnie „Energia”. Ogromnych rozmiarów obudowy (cztery E15 na ramie jezdnej są niemal mojego wzrostu!) i potężna moc produkująca aż 147 dB SPL w warunkach pomiarowych imponują słuchaczom pod wieloma względami. W dalszym ciągu riggowanie systemu odbywa się z poziomu wózka na podłożu i dwie osoby są w stanie skonfigurować całkiem duże grono w krótkim czasie i niemal bez wysiłku fizycznego. Zachęcam do obejrzenia filmów instruktażowych na stronie producenta.

ADAMSON Seria ETak jak wspomniałam wcześniej, akcesoria montażowe między seriami pasują do siebie idealnie. E12 jest stworzona do wykorzystania jako frontfill w systemach E15, zestawy S10 mogą być z powodzeniem używane zarówno z E15 jak i E12. Wówczas mając odpowiednią liczbę kanałów wzmacniania, łącząc urządzenia serii E i serii S otrzymujemy system, który może być łatwo łączony, ale także równie łatwo podzielny, np. pomiędzy dwie imprezy o różnych skalach odbywające się w tym samym czasie.

 

Myślisz, że przyjdzie nam (realizatorom z naszego „podwórka”) zagrać na tym systemie?

Nawet jestem tego pewna! Bardzo się cieszę, że mimo stosunkowo małej popularności systemów ADAMSON feedback rodzimego rynku był bardzo pozytywny. Do tej pory w polskim rentalu gra tylko jeden system (nieprodukowany już Y-axis) należący do firmy Czak Music. Mimo to, marka pojawia się w riderach polskich artystów. To oznacza dwie rzeczy – właściciel systemu (Mariusz Czak – wielki szacun!) robi dla niego świetną robotę zapewniając nagłośnienie na koncertach czołówki polskiej sceny muzycznej, a system ADAMSON robi świetną robotę dla realizatorów dźwięku którzy na nim pracują, pozostawiając dobre wrażenie i wpisy do riderów.

Tymczasem zainteresowanie najwyższą serią systemów ADAMSON (E15/E12) przerosło nasze oczekiwania. W brzmieniu jakie oferuje nie sposób się nie zakochać i doskonale to rozumiemy. Jednak zakup pierwszego w Polsce systemu jakiejkolwiek serii jakiegokolwiek producenta to decyzja, do której trzeba być 100% przekonanym. Pośród wielkoformatowych rozwiązań innych bardziej popularnych, czy może po prostu dotychczas bardziej rozpropagowanych wśród polskich realizatorów marek, serie ADAMSON Systems ewidentnie znalazły swoje miejsce. To dlatego tak bardzo cieszymy się, że przyszły użytkownik jest nie tylko zauroczony, ale wprost pewny trafności swojego wyboru – tak jak my.  Dobrych wieści spodziewamy się z początkiem roku, a pierwszych koncertów już w najbliższym sezonie.

Kolejny raz brzmi to co mówisz bardzo zachęcająco. W takim razie życzę powodzenia w rozwoju marki w Polsce.

Dziękuję ślicznie i cieszę się, że mam możliwość opowiedzenia o naszych urządzeniach na łamach portalu!

Pliki do pobrania

Dystrybucja w Polsce

ul. Graniczna 89A | 54-530 Wrocław

+48 (71) 72 42 510 | lp.oi1575753494duaor1575753494p@ofn1575753494i1575753494 | www.proaudio.pl