12-09-2010

Jakub Krzywak

Novation Dicer to nowa propozycja skierowana dla DJ’ów, którzy na codzień grają muzykę z nośników. Integracja z funkcjami punktów CUE, oraz pętlami w Serato Scratch Live stwarza DJ’owi integralne środowisko pracy. Kontroler może przejąć kontrolę nad Hot Cues, Auto Lop, Loop Roll.

Całość sterowana jest za pomocą komunikatów MIDI. Klawisze posiadają trzy kolorowe podświetlenia i wysyłają do 60 komunikatów. Nowy kontroler współpracuje zarówno z gramofonami winylowymi z płytą z kodami czasu, z gramofonami CD z płytą z kodami czasu.

Możliwe jest zamontowane urządzenia na rogu gramofonu, laptopa czy CD playera co pozwala na ciekawą i intuicyjną pracę. Producent do kontrolera dołącza przewód USB.

Test dla naszej redakcji wykonał Paweł Pruski.

Ostatnim produktem firmy Novation z kategorii kontrolerów MIDI jest Diecer. W odróżnieniu od poprzednich propozycji, które kierowane były przede wszystkim do użytkowników programu Ableton Live, Dicer adresowany jest stricte do DJ korzystających z programu Serato Scratch Live.

Co w pudełku…

Kupując kontroler w zestawie otrzymujemy:

Dwa kontrolery Dicer (prawy/lewy), przewód do podłączenia z portem usb, przewód łączący ze sobą kwa kontrolery, dwie przystawki pozwalające zamontować kontrolery na gramofonach, instrukcja obsługi.

Kontrolery wykonane są z tworzywa sztucznego, co jednak nie obniża w żadnym stopniu ich wytrzymałości, czy funkcjonalności. Już w pierwszym kontakcie odnosimy wrażenie, że sprzęt jest bardzo solidnie wykonany. Na podkreślenie zasługuje również solidne opakowanie w jakim otrzymujemy kontroler. Otwierając górną część pudełka za przeźroczystą pokrywą widzimy ładnie wyeksponowane kontrolery. Opakowanie jest na tyle usztywnione i praktycznie wykonane, że nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystywane było podczas transportu sprzętu.

Do całości dołączona jest również krótka instrukcja obsługi. Zamieszczone są w niej wszystkie podstawowe informacje dotyczące podłączenia, instalacji oraz użytkowania Dicera. Instrukcja jest w języku angielskim, nie wydaje się jednak by była to jakakolwiek bariera w opanowaniu tego sprzętu. Novationa zdaje się konsekwentnie podążać w stronę tworzenia swoich produktów, tak aby posługiwanie się nimi było w większości oparte na intuicji. Tak więc osoba, która miała kiedykolwiek do czynienia z kontrolerem MIDI oraz systemem Serato Scratch Live, na pewno od razu zrozumie logikę działania.

Budowa…

Konstrukcja obu kontrolerów jest identyczna. Fakt ten wynika z tego, że docelowo powinny być umieszczone na dwóch gramofonach używanych podczas setu. Tak więc oba kontrolery spełniają dokładnie te same funkcje. Na każdym z nich umieszczone jest osiem przycisków. Trzy służą do zmiany trybu pracy Dicer’a pozostałe do wywoływania konkrenych działań w Serato.

Standardowo podczas pracy kontrolery działają w trzech podstawowych trybach:

1. Hot cues – w tym trybie po naciśnięciu przycisków zaznaczamy w Serato Scratch Live tzw. cut points. W praktyce wygląda to tak, że po naciśnięciu odpowiedniego przycisku możemy wracać do wspomnianych punków. W zastosowaniu do dwóch gramofonów opisana technika daje naprawdę zadziwiające możliwości.

2. Loop rool – w tym trybie użycie któregoś z pięciu przycisków powoduje utworzenie pętli. W zależności od przycisku tworzone są loopy o długości: 1/16, 1/8, ¼, ½, 1.

3. Auto loop – podobnie jak w poprzedniej funkcji posługujemy się również loopami. Różnica polega na tym, że aktywujemy funkcje Auto Loop w Serato i pętle mogą przybierać dowolną długość.

Kontroler może być również wykorzystywany w dwóch trybach użytkownika. W obu położeniach sami programujemy przyciski i odpowiadające im komunikaty w Serato. W trybie user nie posiadamy praktycznie żadnych ograniczeń – możemy każdemu z przycisków przyporządkować dowolne działanie w programie.

Wszystkie powyższe tryby, jak również działania jakie wykonujemy na kontrolerach, sygnalizowane są podświetleniem przycisków. Podobnie jak miało to miejsce w poprzednim kontrolerze Novation (Launchpad) dostępne są trzy kolory podświetlenia: czerwony, zielony oraz pomarańczowy. Samo podświetlenie na pewno jest w dużym stopniu pomocne w momencie gdy gramy w ciemnym klubie – widzimy dokładnie w jakim trybie znajduje się nasz kontroler.

Zastosowanie…

Podobnie jak w przypadku wspomnianego Launchpada, który dedykowany jest stricte pod współpracę z Ableton Live, tak Dicer skierowany jest zdecydowanie do użytkowników Serato Scratch Live. Czy możliwe jest współdziałanie z innymi programami? Producent daje na to pytanie pozytywną odpowiedź – podając jako przykłady: Ableton Live, NI Traktor, czy Reason. W praktyce zastosowanie Dicera poza Serato Scratch Live wydaje się jednak dość dyskusyjne. Oczywiście wątpliwości nie wypływają z niemożliwości współpracy, a raczej z sensowności tworzenia takiego zestawu. Na przykład używając Dicera w programie Ableton Live otrzymujemy standardowy kontroler MIDi (o dość niestandardowym wyglądzie). W konwencjonalnym zastosowaniu pojawia się na tym polu spora konkurencja. Mimo iż cena produktu jest stosunkowo niska, nawet w tym przedziale bez problemu znaleźć możemy na rynku cała gamę kontrolerów dających szersze możliwości. Oczywiście podział kontrolera na dwie „osobne części” wiązać się może z ciekawymi zastosowaniami w eksperymentalnych projektach. Może być również zastosowany jako uzupełnienie klawiatury MIDI nie posiadającej programowalnych przycisków. Wyjątek stanowi tu NI Tractor – ze strony Novation możemy pobrać gotowe sterowniki ułatwiające integracje kontrolera z programem.

Osobiście zdecydowanie polecałbym użycie zgodnie z sztandarowym hasłem Novation jako „rozszerzenia Serato Scratch Live”. W tym przypadku omawiany produkt prezentuje się bardzo dobrze. Możemy w pełnie docenić jego pomysłowość. Na pewno przesadą byłoby mówienie o rewolucyjności, jednakże ujmowanie Dicera jako ciekawej rozbudowy systemu Serato wydaje się być w pełni uprawnione. Kontrolera możemy używać zarówno w przypadku kiedy korzystamy z płyt z kodem cyfrowym, jak również kiedy operujemy zestawem CDJ-a. W pierwszym przypadku montujemy kontroler w otworze na adapter 7” znajdującym się na wybranych typach gramofonów. W drugim zaś ustawiamy, lub też przyklejamy (za pomocą DJ putty – czyli czegoś przypominającego modelinę) do odtwarzacza CD.

Na pewno dużym plusem kontrolera jest prostota obsługi, co nawet mniej zaawansowanym (lub wytrwałym) DJ-om pozwoli na uzyskanie ciekawych rezultatów przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy. Oczywiście do stworzenie efektownych glitchów, przejść, kombinacji loopów potrzebne jest nieco więcej pracy niż w podstawowym, szablonowym zastosowaniu.

Podsumowanie…

Oprócz powyższych uwag warto podkreślić, Dicer działa z Serato Scratch Live w wersji 2.1. Podczas przeprowadzonych testów wszystko przebiegało „jak producent przykazał”. Nie wystąpiły żadne blokady, przeskoki, czy inne niemiłe niespodzianki. Dużym plusem okazało się również ulokowanie kontrolerów na gramofonach. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba niepotrzebnie tracić uwagi na obsługę zewnętrznego kontrolera,ponieważ całość znajduje się pod ręką dj’a. Intuicyjne umieszczenie kontrolera jest szczególnie przydatne przy standardowym setupie DJ’a, który ogranicza się do dwóch decków oraz miksera. Powstaje płynna harmonia pomiędzy oldschoolowym stylem, a wsparciem ze stony elektroniki.

Zestawiając:

+ ciekawa konstrukcja, + cena (poniżej 400 zł), + funkcjonalność, + łatwość użycia, + estetyczne wykonanie

– ograniczony zakres działania (Serato Scratch Live)