06-12-2023
Jakub Krzywak
25 października tego roku, w Klubie Studio w Krakowie, odbyła się długo oczekiwana premiera systemu XSL d&b audiotechnik. Spotkanie zorganizował polski dystrybutor tej niemieckiej marki – firma Konsbud Audio. I trzeba przyznać, że organizacja była perfekcyjna, a wydarzenie cieszyło się dużą frekwencją – prezentacja systemu wzbudziła ogromne zainteresowanie, sala została wypełniona praktycznie do ostatniego miejsca (siedzącego). Myślę, że ważnym sygnałem był również fakt, że na wydarzeniu pojawiła się Pani Prezes Agnieszka Pyrich, był również zespół menadżerski, osoby z marketingu oraz dział supportu Konsbud Audio. Drugim ważnym wyznacznikiem ważności tego wydarzenia była obecność przedstawicieli producenta: Steve’a Jonesa i James’a Riches’a. Techniczne aspekty systemu XSL zaprezentował Steve Jones, szef działu edukacji i wsparcia technicznego d&b audiotechnik, człowiek, który jest doświadczonym projektantem systemów nagłośnieniowych i szkoleniowcem z ponad 20-letnim doświadczeniem. Steve wspierał realizację zaawansowanych instalacji audio w tak kultowych miejscach jak stadion Wembley czy The Royal Albert Hall oraz stworzył innowacyjny, autorski system szkolenia, który zdobył uznanie w wielu krajach.
Pani Prezes Agnieszka Pyrich podczas rozpoczęcia premiery systemu XSL
Steve Jones, szef działy edukacji i wsparcia technicznego w d&b audiotechnik
XSL to najmniejszy przedstawiciel rodziny SL. W kompaktowym rozmiarze oferuje wszystkie zalety, które znamy z serii SL, a zalet jest sporo – jest to przełomowa technologia, która zapewnia znakomitą kontrolę kierunkowości w pełnym paśmie oraz zwiększoną wydajność w niskich częstotliwościach. System XSL dostępny jest w dwóch wariantach – touringowej oraz instalacyjnej. Wersja instalacyjna, czyli XSLi, świetnie sprawdzi się wszędzie tam, gdzie oprócz czytelności ważna jest duża wydajność. Natomiast wersja touringowa to system kompletny, choć może zostać wykorzystany jako uzupełnienie serii GSL czy KSL.
Moduły szerokopasmowe dostępne są w dwóch wersjach różniących się od siebie dyspersją horyzontalną. XSL8 pozwala na dyspersję wynoszącą 80°, natomiast XSL12 to 120°. Maksymalny SPL dla XSL8 wynosi 141 dB, a dla XSL12 140 dB. Wydajność tego systemu jest naprawdę niesamowita. Jeśli chodzi o konstrukcję to w sekcji LF zastosowano dwa przetworniki o średnicy 8” oraz dwa przetworniki 6,5” skierowane na boki. Dzięki temu moduł zapewnia dużą kierunkowość w zakresie niskich częstotliwości. Sekcja MF została oparta na jednym przetworniku 6,5” umieszczonym w tubie oraz dwóch jednocalowych driverach ciśnieniowych. Pasmo przenoszenia wynosi od 60 Hz do 18 kHz, a jeden moduł waży 39 kg.
Wspomniałem wyżej, że na miejscu stawił się praktycznie cały dział supportu firmy Konsbud Audio. Udało mi się porozmawiać z Jackiem Mazurem, którego bardzo sobie cenię nie tylko za wiedzę w zakresie technicznym, ale również za kunszt realizacyjny. Rozmawiamy o systemie XSL.
Kuba [Realizator.pl]: Cieszę się, że mogę z Tobą porozmawiać o nowym systemie XSL od d&b audiotechnik. Premiera wypadła naprawdę dobrze.
Jacek Mazur [Konsbud-Audio]: Zdecydowanie. Wielu naszych gości wyszło dość mocno zaskoczonych faktem, że coś tak małego potrafi być aż tak sprawne i tak dobrze brzmieć.
Bardzo mnie ciekawi, dlaczego właśnie Kraków został wybrany na premierę systemu?
A dlaczego nie ?? 🙂 Wiesz… Smok, Sukiennice, spacery po Plantach – to jak urlop w pracy. Mamy miłe doświadczenia związane z tym miastem – dodatkowo jest w nim klub, w którym jako Konsbud Audio wykonaliśmy kompleksową instalację systemów audio – od wyposażenia studia zaczynając, przez montaż pełnego nagłośnienia sali, sieć połączeń audio i AoIP i na wyposażeniu VIP room kończąc – więc wybór był niejako naturalny. Znamy to miejsce od podszewki. Dodaj bardzo miłą atmosferę, przemiłą ekipę i…. lokalny browar, więc rozwiązanie nasuwa się samo.
Klub Studio to dobre miejsce na odsłuchy?
Na pewno. Klub Studio jest bardzo dobrze przygotowany pod względem akustycznym. Brak dużej ilości odbić, czy nienaturalnego pogłosu generowanego przez architekturę wewnątrz budynku powoduje, że słuchanie muzyki staje się tym, czym powinno być – przyjemnością – a nie walką, aby cokolwiek zrozumieć.
Czym różni się ten system od popularnej V’ki?
To kolejny krok w przyszłość, więc zupełnie inna konstrukcja charakteryzująca całą serię SL zapoczątkowaną w 2018 roku przez system GSL. Jak się pewnie domyślasz, d&b audiotechnik nie ustaje w swoich badaniach nad rozwojem technologicznym i nad badaniami nad samym dźwiękiem, a w szczególności kontrolą kierunkowości w systemach nagłośnieniowych. Powstanie systemu XSL jest konsekwencją rozwoju (biorąc pod uwagę konstrukcję obudowy czy ilość komponentów), ale o to pewnie zapytasz za chwilę. Należy jednak wyraźnie podkreślić – XSL nie oznacza wycofania popularnej V-ki, która nadal ma się świetnie i jest prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych systemów d&b. XSL to poziom wyżej, jeśli chodzi o zastosowane komponenty, i przede wszystkim przez fakt, że zapewnia kardioidalną charakterystykę kierunkowości w pełnym zakresie częstotliwości.
Kardioida w topie. To chyba pierwszy raz, kiedy o tym słyszę…
A jak inaczej? Moim zdaniem była to jedna z misji twórców marki d&b audiotechnik – „Make Art. Not noise”. Śledząc rozwój technologii nagłośnieniowej – nie unikniesz już tego tematu. Jak każdy realizator dążę do tego, aby mieć jak najciszej na scenie przy jak największej efektywności z przodu. Dzięki zastosowaniu właśnie tej kardioidy, a dokładniej – całego ich zestawu – mogę skupić się na najważniejszym – czyli na brzmieniu, a nie ratowaniu koncertu. W ten sposób d&b audiotechnik – jako producent ułatwia nam pracę od swoich początków w 1981 r.
Jak inżynierowie osiągnęli kardioidę w dwóch oktawach?
Cały patent polega na konstrukcji obudowy głośników i ich współpracy. XSL napędzany jest dwoma kanałami dedykowanego wzmacniacza d&b audiotechnik, który zapewnia, prócz mocy, szereg funkcji DSP. Wszystkie elementy rozmieszczone są symetrycznie wokół środkowej osi obudowy, aby uzyskać idealnie równy wzór dyspersji w pełnym paśmie. Aktywna dwudrożna konstrukcja łączy w sobie (w bardzo ciekawie zaprojektowanej geometrii obudowy) 2 przetworniki niskich częstotliwości skierowane do przodu i na boki, które powodują sumowanie się dźwięku z przodu, eliminują go w kierunku tyłu i jednocześnie zwiększają zapas niskich częstotliwości, Patent z kontrolą w dwóch oktawach, czyli w zakresie 50-250 Hz, polega na tym, że zastosowano tutaj kombinację wpływania na siebie zarówno samych przetworników (oktawa wyższa) jak i portów bas reflex (oktawa niższa), które są położone dalej względem siebie w porównaniu do przetworników. Zestaw głośników niskotonowych uzupełnia przetwornik średniotonowy umieszczony w tubie w układzie bipolowym (znowu chodzi o kontrolę kierunkowości) i dwa przetworniki wysokich częstotliwości zamontowane w falowodzie. Pozioma kierunkowość XSL8 wynosząca 80° jest płynnie utrzymywana aż do najniższych częstotliwości wytwarzanych przez głośnik (w systemie XSL12 wynosi ona 120°). Pasmo przenoszenia rozciąga się od 60 Hz do ponad 18 kHz.
A jak wygląda odpowiedź modułu w niskich częstotliwościach?
Tak jak już wspomniałem – XSL potrafi „zejść” aż do 60Hz, co pozwala nam na zrezygnowanie (przy pewnych aplikacjach) z subwooferów, oczywiście z zachowaniem kierunkowości. Już pewnie widzisz uśmiechnięte miny ludzi z produkcji na festiwalach muzyki klasycznej i jazz’u… 😊
Czy oprócz wyżej wspomnianych faktów i różnic coś jeszcze wyróżnia ten system?
W odróżnieniu od innych modeli systemów liniowych d&b – XSL został wykonany w technologii wtryskiwania, przy użyciu (tu moje ulubione wyrażenie) poliwęglanu akrylonitrylo-butadieno-styrenu, czyli ABS. Co ciekawe – w razie potrzeby można też zamówić wersje systemu WR, czyli Water Resistant , czy skorzystać z personalizowanych rozwiązań d&b audiotechnik w zakresie specjalnych akcesoriów, jak na przykład SVS (dedykowany rigging instalacyjny na stadiony). Tutaj dobrym przykładem może być instalacja chociażby na stadionie Benfica w Lizbonie.
Zapytać muszę o konstrukcję samej „paczki”. Co znajdziemy w środku?
2 x 8” głośniki niskotonowe (LF) skierowane do przodu, 2 x 6.5” niskotonowe (LF) skierowane na boki, 1 x 6.5” głośnik średniotonowy (MF) zamontowany w konstrukcji typu „horn”, 2 x 1” głośniki kompresyjne z 2” cewką na falowodzie.
Ile waży pojedynczy moduł i jak mogą wyglądać przykładowe konfiguracje?
Pojedynczy moduł waży 39kg. Maksymalnie można podwiesić 24 głośniki, więc jest duże pole do popisu. Warto wspomnieć tu o tym, że system możemy montować bezpośrednio z wózków transportowych, których rozmiary zoptymalizowane są pod kątem możliwości załadunku na ciężarówkę lub kontener. Istotne są też 2 tryby kątowania systemu – Tension – czyli ten znany z większości systemów liniowych i Compression – z wykorzystaniem dodatkowej wciągarki, który pozwala na powieszenie długiego grona na bardzo małej powierzchni. Wieszamy wówczas grono jako linię prostą i następnie używając dodatkowej wciągarki ręcznej lub elektrycznej, kompresujemy grono do zadanych wcześniej kątów. Biorąc pod uwagę fakt, że system pracuje efektywnie aż do 100m (przy zachowaniu sprzyjających warunków klimatycznych) – ilość możliwości montażu wydaje się nieskończona.
Jak sądzisz, w jakich aplikacjach w naszych realiach sprawdzi się ten system?
XSL ma za zadanie spełnić się na wszelkiego rodzaju średnich wydarzeniach, więc chciałbym go zobaczyć w naszych salach koncertowych, większych klubach, teatrach czy nawet arenach. Trzeba pamiętać, że XSL zachowuje sygnaturę brzmieniową znaną z całej serii SL, więc jeśli o mnie chodzi – zawsze będzie mile widziany na każdym wydarzeniu, tym bardziej, że XSL stanowi dopełnienie większej serii, więc świetnie się sprawi również jako outfill, czy delay dla GSL, czy KSL’a. W Klubie Studio zamontowaliśmy po 8 modułów na stronę. O wrażenia możesz spytać uczestników premiery XSL, swoich czytelników, czy też publiczność z koncertu Riverside poprzedzającym premierę systemu.
–
Zajrzyj do naszej obszernej galerii zdjęciowej:
Dystrybucja w Polsce
Ul. Gajdy 24 | 02-878 Warszawa
+48 (22) 644 30 38 | + 48 (22) 648 02 36 | | www.konsbud-audio.pl