16-04-2018

Jakub Krzywak

Rental w Polsce to jeszcze dość nowa sytuacja. Inaczej jest na zachodzie gdzie wypożyczalnie sprzętu stanowią jedną z ważniejszych gałęzi branży. Chyba najbardziej rozwiniętym rynkiem jest rynek amerykański. W Europie też nie jest gorzej. Firmy nagłośnieniowe bardzo często korzystają z usług rentalowych. Plusów takich usług jest sporo. Wystarczy wymienić najważniejsze czyli dostępność praktycznie każdego setupu w zależności od specyfikacji ridera technicznego, obniżone koszty działalności poza sezonem koncertowym, oraz niższe koszty usług serwisowych… wymieniać moglibyśmy jeszcze długo.

Z drugiej strony to również bardzo elastyczna usługa, zapewniająca spokój podczas wykonu – dla artystów, ekip technicznych i realizatorów dźwięku. Mamy dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii nagłośnieniowych.

Jak widać mamy same plusy. Wróćmy teraz na nasze podwórko. To, że rynek nie jest jeszcze na tyle rozwinięty nie oznacza, że nic w tym temacie się nie dzieje. Przykładów już kilka mieliśmy, a teraz przyszedł czas na kolejną firmę, która swoją pozycję na rynku ma raczej ugruntowaną. Mowa o M.Ostrowski, która na co dzień zajmuje się sprzedażą, oraz dystrybucją kilku znaczących marek. Jedną z nich jest niemiecki producent systemów nagłośnieniowych TW AUDiO (więcej o marce i rozwiązaniach przeczytacie w naszych publikacjach).

Co na początek zaoferuje firma M.Ostrowski w temacie rentalowym? O to zapytałem Pawła Francuza, który odpowiada za tą część działalności.

Realizator.pl: Jak oceniasz rozwój rentalu w Polsce?

Paweł Francuz [M.Ostrowski]: Jest to bardzo trudny temat. Typowy „rental” w Polsce dopiero kiełkuje. W ostatnim czasie można zauważyć pewnego rodzaju rozwój w tej dziedzinie, niestety bardzo powolny. Mam nadzieję, że to się wkrótce zmieni.

Mamy dużo zakupów nowych systemów. Pozostaje jeszcze pole do popisu w przestrzeni związanej z wypożyczalnią?

Jako firma M.Ostrowski nie jesteśmy typową wypożyczalnią. Sprzęt przede wszystkim ma służyć jako support naszym Klientom. Nie mniej jednak jeżeli termin jest wolny, jak najbardziej służymy pomocą.

Dotychczas do dyspozycji mieliśmy dwa zestawy PA-SYS-ONE, 2 x T24N, 2 x BSX, 2 x T20, 8 sztuk monitorów C15, 2 zestawy C5, 2 x M12, 2 x M8 i 2 x M6. Do tego racki systemowe z końcówkami mocy Lab gruppen PLM12K44, Powersoft X4 i K3DSP.

Na zachodzie, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych to całkiem spory rynek. Myślisz, że w Polsce również jest szansa na rozwój w tym kierunku?

Tu wszystko zależy od świadomości firm nagłośnieniowych… Jeżeli masz swoją firmę i inwestujesz w sprzęt, musisz liczyć się z tym, że za każdym razem będziesz musiał przeprowadzać rozmowy z managementem artysty i przekonywać go, że to czym dysponujesz zaspokoi potrzeby artysty. Jeżeli masz podpisany kontrakt z firmą rentalową dostarczasz dokładnie taki sprzęt jak jest w riderze i nie tracisz czasu na zbędne ustalenia. Dodatkowym atutem jest to, że gdy jest „martwy sezon” i sprzęt nie gra, nie ponosisz kosztów, nie płacisz za magazynowanie, rat kredytu, itp.

Jesteście dystrybutorem niemieckich systemów TWAUDiO. Od kilku lat sukcesywnie promujecie i sprzedajecie te rozwiązania. Teraz przyszedł czas na kolejny krok czyli…

Zakup, jak dotąd, największego systemu TW AUDiO jako naszego DEMO.

Pierwszy system w „nowej opcji” to VERA36?

System składa się z urządzeń Vera36 jako topy, do tego za uzupełnienie dolnego pasma odpowiedzialne są subwoofery Vera S33 oraz BSX. Jako front-fill wykorzystujemy szerokopasmowe  T20.

Na co możemy liczyć technicznie i brzmieniowo jeśli chodzi o ten system?

Jedną z podstawowych zalet Vera36 są kompaktowe wymiary, w których zmieszczono aż 6 przetworników obsługujących 3 części pasma. Dwa drivery wysokotonowe 1,4” i kolejne dwa  8” przetworniki  pracują w tubach umieszczonych na wspólnej osi co skutkuje wyjątkowo skutecznym i precyzyjnym przetwarzaniem tego zakresu. Za podział między środkiem a górą odpowiada pasywna zwrotnica dzięki czemu trzydrożny moduł zasilany jest dwoma kanałami wzmacniacza. Ostatnie dwa 10” przetworniki obsługujące najniższe pasmo zabudowane są w specjalnie ukształtowanej obudowie zapewniającej najwyższą skuteczność. Warto wspomnieć, że w zakresie poniżej 400Hz pracują wszystkie cztery głośniki stożkowe, dzięki czemu Vera36 jest skuteczniejsza (141 dB SPLmax/1m! ) od typowych zestawów 2×12” przy zachowaniu mniejszych wymiarów.

Wymiary, waga pojedynczego elementu systemu, system kątowania oraz dedykowane presety przekładają się na wygodę pracy oraz szybkość przygotowania systemu.

Systemu TW AUDiO VERA36 możemy posłuchać we wrocławskim klubie A2

Skład systemu wchodzą również basy Vera S33, w których znajdziemy przetworniki 18″ front / 15″ tył. Producent przygotował presety do dwóch trybów pracy urządzeń end-fire lub kardioidalny.

Jako dopełnienie pasma basowego zastosowano subwoofery BSX, składające się z dwóch przetworników o średnicy 21″ (142 dB SPL/max!). Dzięki niezwykle lekkiej membranie mogą one pracować zarówno w pełnym paśmie subwoofera,  jak i jako infra-basy (27-63 Hz).

Ile „paczek” znajdzie się na stoku?

System składa się z:

  • 16 modułów Vera36 (po 8 na stronę) jako topy,
  • 2 front-filli T20,
  • 12 subwooferów Vera S33,
  • 3 infra-basów  BSX.

Jeżeli to okaże się za mało, wspólnie z naszym Klientem (Fabryka Dźwięków) możemy stworzyć duży set:

  • 30 modułów Vera36 (po 15 na stronę) jako topy,
  • 4 moduły Vera36 jako front-fill,
  • PA-SYS-ONE jako side-fill,
  • 6 T24N jako out-fill,
  • 20 monitorów C15,
  • 13 subwooferów B30,
  • 24 subwoofery Vera S33,
  • 7 infra-basów BSX.

Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej – www.rental.mostrowski.pl

To wszystko z dedykowanym ampingiem?

Całość systemu będzie napędzana końcówkami mocy Lab.Gruppen z serii PLM12K44. Napędy oczywiście są wyposażone w dedykowane presety.

Czy każdy „z ulicy” może przyjść i wypożyczyć system?

My skupiamy się na firmach nagłośnieniowych, nie mniej jednak jeżeli ktoś nie zajmujący się docelowo dźwiękiem potrzebuje sprzętu do nagłośnienia kontaktujemy go z naszymi klientami posiadającymi TW AUDiO (m.in Fabryka dźwięków, Besco, Vega Sound, Pro Jack, i inne). Wtedy wynajem odbywa się włącznie z obsługą.

Musi spełnić jakieś określone warunki?

Jeżeli zgłasza się do nas firma nagłośnieniowa to tak naprawdę jest to kwestia spisania umowy. Oprócz paczek na sztukę jedzie od nas inżynier systemu, który ma za zadanie pomóc przy strojeniu oraz w przypadku pojawienia się jakiś niejasności w działaniu sprzętu.

W przypadku Klienta „z poza branży” jest to kwestia dogadania się z naszym Partnerem.

Startujecie z wysokiego pułapu. Myślisz, że w przyszłości będzie opcja na wypożyczenie mniejszego formatu?

Przed zakupem systemu zrobiliśmy analizę rynku. Zastanawialiśmy się czy decydować się na duży system Vera36, czy pójść w stronę sprzętu bardziej kompaktowego, czyli Vera20. Została wybrana Vera36, nie wykluczamy jednak, że w przyszłości pojawi się mniejszy system.

Dzięki za rozmowę

Więcej informacji o rentalu: www.rental.mostrowski.pl

|

| A | A