20-12-2019

Jakub Krzywak

Teatr od czasów starożytnego Rzymu przez dwa tysiąclecia przeszedł spore zmiany tak mentalne jak i technologiczne. Nie zmienia się natomiast istota spektakli, widowisk czy musicali. Mają one nieść radość, wzruszenie, a czasem i łzy. Na pewno emocje płynące z wirtuozerii aktorów oraz treści zawarte w dziełach wystawianych na deskach sceny są w XXI wieku na tym samym poziomie jednak narzędzia się zmieniają. Współczesne czasy to galopujący postęp techniki scenicznej, oświetlenia jak również nagłośnienia. Czy nowinki technologiczne i wszechobecna elektronika ubogacą spektakl? Czy może też zabiją ducha Teatru? Na te oraz inne pytania można było znaleźć odpowiedź podczas konferencji „Współczesny Teatr”, która odbyła się w imponująco wyposażonych i odnowionych murach Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku. 

Współorganizatorem wydarzenia była firma Polsound – dostawca rozwiązań w domenie audio. Uczestnicy spotkania zostali przywitani przez Pawła Danikiewicza oraz dyrektora placówki Marka Zygmunta Mokrowieckiego. W kilku słowach przedstawili oni historię budynku i okoliczności powstania Teatru, którego obecna siedziba pierwotnie była Ośrodkiem Kultury w Płocku. Kolejne zmiany strukturalne oraz remonty i przebudowy pomieszczeń sukcesywnie usprawniały zaplecze oraz widownię obecnego Teatru. Zyskał on poza tym nowe funkcjonalności. Poza głównym nurtem teatralnym coraz częściej jest on wynajmowany do komercyjnych wydarzeń artystycznych jak również konferencji i wszelkiego rodzaju spotkań wymagających takiej infrastruktury. 

Jednym z etapów modernizacji w naturalny sposób była wymiana i uwspółcześnienie nagłośnienia. Na temat technologii zastosowanej w Teatrze oraz szerokim spektrum sprzętu użytym do realizacji zamierzonego celu opowiedział Krzysztof Polesiński. Naturalnym wyborem dostawcy sprzętu były urządzenia z oferty firmy, a trzon projektu stanowią rozwiązania amerykańskiego producenta systemów nagłośnieniowych firmy Meyer Sound. 

W Teatrze został zainstalowany system Meyer Sound

Po tym wprowadzeniu na scenie pojawił się Paweł Daszkiewicz. W bardzo obrazowy sposób, poparty demonstracyjnymi zabiegami, przedstawił on część możliwości nowej instalacji odsłaniając przed widzami spektrum doznań jakie mogą zostać zaserwowane podczas widowisk i spektakli. Dźwięk przestrzenny emitowany z szeregu modułów wokół widowni wzbogacany jest poprzez możliwość śledzenia obiektów czy aktorów poruszających się nie tylko w obrębie sceny, ale również całej widowni. W połączeniu z bardzo wysoką koherentnością źródeł o płaskim przebiegu fazowym otwierają się nowe możliwości przed reżyserami i aktorami. Odstęp od sprzęgnięć zwrotnych stanowi o łatwości poruszania się w polu działania systemu nagłośnieniowego. System umożliwiający takie sytuacje jest ogromnym atutem. Matryca Timax, która została użyta w tym przypadku doskonale współpracuje z całą instalacją bezbłędnie dystrybuując sygnały pomiędzy wszystkimi elementami systemu nagłośnieniowego.

Kolejnym etapem obrazującym wszechstronność rozwiązań była część muzyczna. Na scenie pojawił się sesyjny zespół w typowym składzie perkusji, gitary solowej, gitary basowej, klawisza oraz damskiego wokalu. Zespół przygotował na tę okazję utwory o bardzo zróżnicowanej charakterystyce, aby jak najlepiej oddać możliwości systemu nagłośnieniowego. System frontowy składający się z modułów Meyer Sound Lina dobrał i zestroił Krzysztof Polesiński w taki sposób, iż na całej długości widowni licząc od linii sceny uzyskano imponujący wynik – jedynie 1,5dB spadku ciśnienia akustycznego!

Oprawa muzyczna na najwyższym poziomie

Po doznaniach muzycznych przyszedł czas na omówienie kolejnego punktu. Po raz kolejny na scenie pojawił się Paweł Danikiewicz wprowadzając tematykę zmian dotykających domenę RF w związku z przekazaniem kolejnych pasm radiowych technologii LTE oraz przygotowaniom do uruchomienia transmisji danych 5G. Płocki Teatr Dramatyczny wybierając urządzenia bezprzewodowe postawił na uznane i sprawdzone rozwiązania marki Shure. Dokonania tej marki w seriach QLX-D, ULX-D oraz najbardziej zaawansowanej Axient były naturalnie motywacją do wyboru właśnie marki Shure w prowadzonej z takim rozmachem inwestycji. Cyfrowa transmisja bezprzewodowa z ultra precyzyjnymi urządzeniami w czasach coraz większego zagęszczenia środowiska fal radiowych niebagatelnie ułatwia pracę i gwarantuje spokój. Pokazano też nową serię miniaturowych mikrofonów Shure Twinplex, która charakteryzuje się wyjątkowymi parametrami dźwięku i funkcjonalności jak na tego typu mikrofony. Oferują one doskonały zakres dynamiki przy przy niezwykle niskich szumach własnych. Do tego zastosowano niezwykle wytrzymałe kable, które poradzą sobie w każdej sytuacji współczesnej. Doskonałą ilustracją możliwości tej technologii była jakość dźwięku z mikrofonu nagłownego Shure Twinplex TH53 używanego podczas prezentacji.

Oczywiście nie zabrakło konsolet marki DiGiCo 🙂

Po przerwie na lunch kolejna porcja wiedzy. Tym razem z zakresu komunikacji w obrębie sceny jak i szeroko rozumianej produkcji. Nowatorskie rozwiązania z pod szyldu Clear-Com przedstawił Paweł Danikiewicz. Wszystkie prezentacje tego dnia jak i tematyka interkomów opatrzone były filmami i wywiadami z użytkownikami poszczególnych urządzeń. Przedstawiali oni niewątpliwe zalety stosowanych rozwiązań oraz oszczędności czasu i ograniczenie sytuacji stresujących podczas bardzo złożonych i rozbudowanych technicznie produkcji scenicznych. Na zakończenie uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najnowszym produktem z rodziny źródeł punktowych Meyer Sound – satelitą X40. Jest to konstrukcja aktywna oparta o dwa dziesięciocalowe przetworniki zakresu mid/low oraz kompresyjny driver w tubie o szerokiej propagacji horyzontalnej. Jej możliwości dzięki tak dobranym komponentom oraz parametrom pracy stawiają ją w czołówce produktów branych pod uwagę przy wyborze nagłośnienia mniejszych scen czy sal widowiskowych. Po tej prezentacji do dyspozycji wraz ze wszystkimi omawianymi produktami organizatorzy udostępnili konsoletę DiGiCo SD12 z zaimplementowanym modułem wspierania odsłuchów dousznych marki Klang. Każdy mógł na własne uszy usłyszeć różnicę między trybem stereo, a niesamowitymi wrażeniami kreowania przestrzeni w tej technologii.

Paweł Danikiewicz czyli skarbnica wiedzy w temacie technologii systemów bezprzewodowych

Zaskakująca w formule konferencja odbiegała od utartych schematów i w zaskakujący, namacalny niemal sposób pozwoliła na posmakowanie najnowszych zdobyczy techniki, które już dziś są dostępne dla każdego kto dysponując odpowiednimi środami finansowymi zechce wzbogacić spektakle w swoim miejscu działania. Sztuka teatralna dzięki nim może tym samym osiągnąć niespotykany dotąd poziom doznań widza, a zarazem nieosiągalny poziom komfortu pracy nie tylko aktorów, ale i ekip technicznych niezależnie od skali przedsięwzięcia. Tak przygotowane prezentacje czy branżowe konferencje życzylibyśmy sobie oglądać częściej. Brawa dla ekipy Polsound, a szczere gratulacje dla Teatru Dramatycznego za determinację w dążeniu do perfekcji technicznej oferowanych spektakli.

Koniecznie zajrzyjcie do naszej galerii!