12-06-2023

Jakub Krzywak

Firma Yamaha zaprezentowała nową serię wielofunkcyjnych konsolet cyfrowych DM7. Nazwa nie jest przypadkowa, bowiem nawiązuje do powstałej 35 lat pierwszej konsolety cyfrowej Yamahy – DMP7. Siódemka w nazwie ma też inne konotacje – z takimi kamieniami milowymi Yamahy, jak mikser M7CL czy syntezator DX7. No, ale dość historycznych nawiązań, czas przejść do tego, co ma do zaoferowania japoński producent w swoich najnowszych konsoletach.

Seria składa się z dwóch modeli – DM7 i DM7 Compact – które, dzięki dodatkowemu modułowi sterującemu DM7 Control, można rozbudować do wersji DM7-EX i DM7-EX Compact. Zarówno mniejszy, jaki i większy model obsługują tą samą liczbę wyjść – 48 Mix Busów, 12 matryc (do których można wysyłać również sygnały z wejść), 2 pary wyjść stereo, 1 wyjście mono i 2 wyjścia cue. Obie mają też 24 grupy DCA, automixer Dan Dugan (do 64 kanałów), Premium Rack z 64 slotami, Effect Rack oferujący 16 slotów oraz EQ Rack, w którym można zainsertować do 32 korektorów: do wyboru, 31-pasmowych „grafików”, 15-pasmowych korektorów graficznych Flex lub 8-pasmowych korektorów parametrycznych. Co do Racka Premium, to – podobnie jak w mikserach z serii Rivage – mamy do dyspozycji przebogaty wachlarz plug-inów, m.in. RND Portico5033, RND Portico5043,  Portico 5045,  U76, Opt-2A, Comp276, Buss Comp 369 czy kompresor pasmowy, korektor dynamiczny albo dynamiczny reduktor szumów DaNSe. Wszystkie pluginy można zsynchronizować czasowo na wyjściu dzięki kompensacji opóźnienia propagacji. 

Zarówno DM7 jak i DM7 Compact mają „z automatu” złącze Dante (w zasadzie to dwa złącza – Primary i Secondary), pozwalające na przesyłanie do 144 kanałów w obu kierunkach. Dzięki temu z mikserami z serii DM7 może współpracować z ogromną ilością urządzeń Dante oraz kontrolować (np. HA Gain lub Phantom Power) do 24 urządzeń zdalnych (np. Rio, Tio, systemów bezprzewodowych, końcówek mocy z Dante itp.), a patchingu sygnałów Dante można dokonywać bezpośrednio z konsolet. Za pomocą złącza USB3 można też podłączyć program do rejestracji wielośladowej i nagrywać lub odtwarzać maksymalnie 18 sygnałów.

Większy mikser z rodziny DM7 ma „na plecach”, oprócz wspomnianych złącz Dante, 32 gniazda wejściowe XLR, 16 wyjściowych XLR, 2 wejścia i 2 wyjścia AES, złącze Word Clock in/out, GPI 5 in/5 out oraz 64-kanałowe gniazdo na karty rozszerzeń nowego typy PY (póki co producent ma w ofercie 3 takie karty – MADI, AES i MIDI). Na powierzchni roboczej znajdziemy dwa jasne, wielodotykowe ekrany o przekątnej 12,1” oraz 7-calowy wyświetlacz dotykowy do konfigurowania i sterowania mikserem. Do tego 24 +4 zmotoryzowane fejdery, 24 enkodery kanałowe, 4 enkodery definiowalne przez użytkownika i 12 definiowalnych przycisków fizycznych oraz 12 wyświetlanych na ekranie narzędziowym. DM7 obsługuje do 120 wejściowych kanałów mono.

DM7 Compact obsługuje 72 kanały mono i ma tylko 16 fizycznych wejść (oraz, tak jak DM7, 16 wyjść), a także tylko jedno wyjście cyfrowe AES. Oba modele wyposażone są również w dwa wbudowane redundantne zasilacze sieciowe. 

DM7 Control to moduł wyposażony m.in. w dwa tłumiki, 16 definiowalnych przycisków, 4 definiowalne enkodery, przyciski do sterowanie automatyką, joystick do panoramowania sygnałów w surrondzie oraz kółko jog. W module DM7 Control mamy również „zaszyte” pakiety Broadcast i Theater, czyli dodatkowe funkcje oprogramowania dedykowane do pracy w transmisji czy w teatrze. Pierwszy z nich zawiera m.in. takie funkcje jak Mix Minus, Fader Cue Release, Back Stop PFL, Audio Follow Video, Source Selection Mix Mode, Speaker Selection, Loudness Meter, Peak Program Meters (PPM) czy panoramowanie w systemie 5.1. Pakiet teatralny oferuje również funkcje Mix Minus, a także 4 banki EQ/Dyn, bibliotekę ustawień dla aktorów, presety DCA, DCA Scene Grid, MIDI Output Event on Scene czy AFC Image Control. Pakiety te można również dokupić osobno, bez konieczności doposażenia się o DM7 Control.

Dwie nowe, interesujące funkcje w serii DM7 to Assist i Split Mode. Pierwsza sugeruje ustawienia wzmocnienia przedwzmacniaczy, nazwy kanałów i balans miksu (poziomy sygnałów na fejderach), ułatwiające pracę zarówno początkującym użytkownikom, jak i  bardziej zaawansowanym realizatorom, zwłaszcza działającym pod tzw. presją czasu (pozwala skrócić czas przygotowania miksera do pracy). Split Mode umożliwia podzielenie kanałów wejściowych, scen i szyn miksujących, dzięki czemu jeden DM7 lub DM7 Compact działa jak dwa oddzielne miksery! Korzystając z jednej konsoli, użytkownicy mogą miksować front dla publiczności i monitory wykonawców, front oraz transmisję lub streaming itp. W DM7 przestrzeń robocza jest dzielona na dwie części, zaś w DM7 Compact za pomocą jednego przyciski „przechodzimy” niejako z jednej wirtualnej konsolety na drugą.

Dostępna jest szeroka gama oprogramowania i aplikacji — w tym DM7 Editor, DM7 StageMix, MonitorMix, Console File Converter, ProVisionaire Control i ProVisionaire Touch — które umożliwiają przygotowanie ustawień w trybie offline, bez konsolety, bezprzewodowe zdalne miksowanie frontu, monitorów i sterowanie (również innymi urządzeniami). Seria DM7 zawiera funkcję serwera Open Sound Control (OSC), która umożliwia sterowanie konsoletami za pomocą urządzeń kompatybilnych z OSC, a DM7 Compact można zamontować w standardowej 19-calowej szafie lub racku.

DM7 i DM7 Compact są dostarczane z pakietem VST Rack Elements, oprogramowaniem hosta wtyczek, które pozwala realizatorom tworzyć własne racki efektów oraz oprogramowaniem Nuendo Live DAW firmy Steinberg, które jest zoptymalizowane do nagrywania na żywo i prób wirtualnych.