11-07-2019
Jakub Krzywak
Na portalu często poruszam tematykę sal i hal koncertowych w których odbywają się corocznie największe wydarzenia i trasy koncertowe. I w sumie to fajne doświadczenie, ale doszedłem ostatnio do wniosku, że pomijałem podobne miejsca które znajdują się w instytucjach publicznych czy rozgłośniach radiowych. A przecież rozgłośnie radiowe – szczególnie te publiczne – dysponują nie tylko odpowiednim profilem działalności nastawionym na popularyzację szeroko pojętej kultury wysokiej, ale również odpowiednim zapleczem technicznym. Pamiętam jak sam zaczynałem swoją przygodę z radiem. Najpierw miałem krótki epizod w publicznej stacji. Byłem wtedy pod ogromnym wrażeniem rozwiązań jakie były tam zaimplementowane. Drugą stroną medalu było wykorzystanie tego potencjału. Potem trafiłem do radia komercyjnego gdzie – jak się pewnie domyślacie – nie było mowy o sali koncertowej czy realizacjach tego typu. Delikatnie rzecz ujmując stacja komercyjna rządzi się swoimi prawami 🙂
Wróćmy jednak do radia… Radia Kraków bo dzisiaj poruszę temat sali koncertowej krakowskiej rozgłośni w której niedawno został dostarczony przez firmę M.Ostrowski zupełnie nowy set nagłośnieniowy w postaci niemieckich zestawów TW AUDiO. W sumie to nie ja będę mówił, a Dominik Maczuga, który zarządza salą koncertową krakowskiej rozgłośni. Jak sam przyznaje – przez ostatnie kilka lat dużo się zmieniło jeśli chodzi o inwestycje.
W Radio Kraków w ostatnich latach na systemy audio, konsolety, przetworniki audio, procesory audio, mikrofony oraz remonty studiów zostało przeznaczone bardzo dużo środków finansowych. Od 2014 roku wykorzystuje się kilka sieci audio AoIP wraz z całą masą switchy audio tworzących bardzo rozbudowany system. Radio posiada także system wizyjny z kamerami typu PTZ.
To krótka rozmowa (bo czasu było niestety mało), ale obiecałem przed samym sobą, że umówię się z Dominikiem na dłuższy „wywód” i pokażę Wam nie tylko salę koncertową, ale również studia emisyjne i nagraniowe. A jest co pokazywać! Tymczasem rozmowa z Dominikiem o nowym secie koncertowym. Zapraszam.
Dominik uwielbia rozmowę o dobrym soundzie
Realizator.pl: Dominik – przyznam szczerze, że pracowałem kiedyś (czasy studenckie) w sieciowym radiu i w moim przypadku technika była na ostatnim miejscu. Jak jest w Radiu Kraków?
Dominik Maczuga [Radio Kraków]: W Radio Kraków w ostatnich latach na systemy audio, konsolety, przetworniki audio, procesory audio, mikrofony oraz remonty studiów zostało przeznaczone bardzo dużo środków finansowych. Od 2014 roku wykorzystuję się kilka sieci audio AoIP wraz z całą masą switchy audio tworzących bardzo rozbudowany system. Radio posiada także system wizyjny z kamerami typu PTZ.
Czy wpływ na inwestycje ma przede wszystkim państwowa dotacja?
Myślę, że wpływ na inwestycję ma przede wszystkim chęć rozwijania się jak i racjonalne wydatkowanie. Jak wiemy rynek się zmienia, potrzeby osób korzystających z dostępnych studiów oraz pomieszczeń radia także więc trzeba w miarę możliwości finansowych dostosowywać się. Mieliśmy to szczęście, że udało się zdobyć środki na zrealizowanie kilku istotnych inwestycji. Mam nadzieje, że to nie koniec ☺
Jakie realizacje się u Was odbywają?
Bardzo różne. Radio posiada kilka studiów nagraniowych, postprodukcyjnych, oraz świetne studio koncertowe. Wszystkie te studia są dobrze wyposażone oraz połączone ze sobą za pomocą AoIP oraz podglądem z kamer w dobrej jakości więc mogą się w nich odbywać różne imprezy, nagrania oraz eventy.
W ośrodku macie studio koncertowe?
Tak jak wspominałem radio dysponuje studiem koncertowym które jest w stanie pomieścić ponad 200 osób. Studio to jest bardzo dobrze zaadoptowane więc odbywające się w nim nagrania oraz koncerty brzmią znakomicie. Ponadto dzięki zakupionemu systemowi kamer można realizować streaming video.
Jestem pod wrażeniem. Jak studio dotychczas wyglądało od strony technicznej?
Do tej pory radio nie posiadało systemu nagłośnieniowego oraz oświetleniowego. Zazwyczaj wynajmowana była zewnętrzna firma nagłośnieniowa, która dostarczała sprzęt na koncerty lub eventy które odbywały się na terenie rozgłośni.
Od lewej: Michał Siek (M.Ostrowski), Paweł Francuz (M.Ostrowski) i Dominik Maczuga (Radio Kraków)
Od dawna mieliście w planach inwestycje w nowy system nagłośnieniowy?
Plany zakupu systemu nagłośnieniowego narodziły się dawno temu☺Niestety zawsze były ważniejsze inwestycje, ale udało się zrealizować część planu.
Jakie warunki musiał spełnić system aby mógł się tutaj pojawić?
System który my mieliśmy w planach miał być dobrze wykonany, znakomicie brzmiący i oczywiście dostępny cenowo ponieważ radio dysponowało ograniczonymi środkami.
Odsłuchiwaliście różne zestawy?
Oczywiście☺Za każdym razem przed jakimikolwiek zakupami sprzętu staramy się zrobić testy oraz porównania. Zapraszamy różnych dystrybutorów sprzętu, pytamy o możliwości konfiguracyjne jak i cenę ☺W Polsce mamy teraz dostęp do znakomitych systemów dzięki dużej ilość dystrybutorów więc jest możliwość wykonania porządnych testów.
Jakie zmiany były słyszalne pomiędzy różnymi zestawami?
Testowaliśmy różne konfigurację oraz marki. Oczywiście każde testowane zestawy miały coś ciekawego. Ale umówmy się, dostępne obecnie na rynku systemy nagłośnieniowe są raczej dobrej jakości.
Michał Siek (M.Ostrowski) podczas dostarczania systemu. Michał wie co dobre 🙂
Wybór padł na TW AUDiO. Udało Ci się realizować dźwięk na tym systemie wcześniej?
Tak, wielokrotnie miałem okazję pracować na różnych produktach TW AUDiO w różnych konfiguracjach i jest to duża przyjemność. Oczywiście ważne jest to, aby systemy były przygotowywane przez odpowiednio przeszkolone osoby☺
Jakie możliwości brzmieniowe oferuje TW AUDiO?
Bardzo duże. Jeżeli którykolwiek realizator miał okazję pracować na systemach TW AUDiO i miał te zestawy dobrze zamontowane w dobrych warunkach odsłuchowych to wie, że gra się na nich świetnie.
Przejdźmy do konfiguracji. Na jaki setup się zdecydowaliście?
Zdecydowaliśmy się na zestawy TW AUDiO T-Series oraz B-Series. Są to moduły T20 oraz B30. To wszystko napędzane jest Powersoftem z serii X4. Konfiguracja taka najlepiej sprawdziła się w miejscach w których zazwyczaj będą grać więc jest to optymalne rozwiązanie.
Czy ze względu na kubaturę była potrzeba wprowadzenia zmian w procesorze na poziomie strojenia?
Dobrze dobrany rodzaj modułów szerokopasmowych i zestawów niskotonowych jak i miejsce w którym grają te zestawy pozwoliły na wprowadzenie w procesor jedynie kosmetycznych edycji.
Zestawy pracują od pewnego czasu. Jak się sprawują?
System sprawdza się bardzo dobrze. Brzmieniowo zasługuje na uwagę, a obsługa i konfiguracja jest bardzo intuicyjna. Nie mamy problemów.
Jak duże realizacje są przewidziane w studiu?
Studio koncertowe może pomieścić nieco ponad 200 osób więc raczej nie będą to duże realizacje. Ale najważniejszy jest przecież odpowiedni klimat 🙂
Zgadzam się. Warto spróbować?
Zdecydowanie polecam ☺
Dzięki za rozmowę
Dziękuję ☺
–
Więcej informacji o zestawach TW AUDiO:
TW AUDiO T20: https://www.twaudio.de/en/product/t-series/t20-slim-powerful-flexible/
TW AUDiO B30: https://www.twaudio.de/en/product/t-series/t20-slim-powerful-flexible/
–
Zobacz naszą galerię zdjęć: