18-11-2022

Jakub Krzywak

Jakiś czas temu na zaproszenie Pawła Zyśka pojechałem na jeden z realizowanych przez niego koncertów do Warszawy. Propozycja była o tyle ciekawa, że Paweł na ten właśnie koncert zadysponował trochę większy setup TW AUDiO. W sumie na froncie znalazło się 12 zestawów szerokopasmowych VERA36 oraz zestawy niskotonowe S33, BSX oraz T24N. Dzisiaj setup Pawła powiększył się o dodatkowe moduły basowe S33.

Miejsce, które przyszło nagłaśniać Pawłowi jest dość specyficzne. Chodzi głównie o rozłożenie miejsc siedzących oraz pola przed samą sceną. Dlatego właśnie konfiguracja nagłośnienia była pewnym wyzwaniem. Zastosowanie modułów szerokopasmowych Vera36 w ilości 6 sztuk dało całkiem dobre wyniki jeśli chodzi o nagłośnienie przestrzeni przed sceną. Dodatkowe wsparcie w postaci zestawów niskotonowych S33, które zostały zainstalowane na ramie wraz z modułami szerokopasmowymi dopełniło całości.

Paweł, mieliśmy jakiś czas temu okazję się spotkać na jednym z koncertów. Zmieniło się coś od tamtego czasu jeśli chodzi o Twój system?

Paweł Zysk: Cześć Kuba! Dysponowałem w tamtym czasie 12 sztukami VERA36. Dziś ten setup wygląda nieco inaczej, dokupiłem 4 moduły basowe S33, a za chwilkę (bo prowadzimy właśnie rozmowy na temat zakupu kilku kolejnych modułów niskotonowych) będzie ich 12.

Jakie zestawy wykorzystałeś wtedy na warszawskim koncercie?

W marcu na Bemowie wykorzystaliśmy setup złożony z 12 zestawów VERA36, 4 x S33, 4 x BSX i 2 x T24N. Dodatkowe elementy systemu wynająłem od polskiego dystrybutora TW AUDiO. W związku z tym, iż jeszcze wtedy nie mieliśmy nawału pracy koncertowej to wolny czas, przeznaczyliśmy na poeksperymentowanie z programem predykcyjnym. Programem pod który TW AUDiO przygotowało pliki konfiguracyjne do swoich systemów jest Ease Focus 3.

Obiekt w którym wtedy grałeś nie należał do najłatwiejszych?

Zgadza się. Obiekt jest dość wymagający jeśli chodzi o nagłośnienie. Znam kilku realizatorów którzy na słowa „Amfiteatr Bemowo” dostają gęsiej skórki. Obiekt jest dość mały bo jest w stanie przyjąć na miejscach siedzących jedynie 1000 osób. Do tego jest sporo wolnej przestrzeni przed sceną, którą zazwyczaj wypełnia stojąca publiczność.

Jak wyglądał montaż i riggowanie?

Głównym wyzwaniem była kratownica na której mogliśmy umieścić system tylko w kilku punktach. Co prawda można było ratować sytuację wykonując dodatkowy pre-rigging, ale wtedy zabralibyśmy cenną wysokość. Rozpoczęliśmy więc od podwieszenia wciągarek łańcuchowych do dachu amfiteatru, w punktach które uznaliśmy za odpowiednie do podwieszenia tego konkretnego systemu (niestety nie były to punkty które przewidzieliśmy podczas działań z softem predykcyjnym) więc noc po wykonaniu podwieszeń spędziłem jeszcze przy projekcie w oprogramowaniu predykcyjnym.

Z jakimi wyzwaniami zmierzyłeś się podczas realizacji?

W związku z długą listą artystów którzy zechcieli wesprzeć wydarzenie swoim udziałem, organizator zaproponował dwudniowy cykl 15-20 minutowy mini koncertów. Podczas pierwszego dnia organizator przewidział koncerty pierwszoligowych gwiazd polskiej sceny muzycznej, natomiast na drugi dzień zaproponował bardziej lokalne i znane mieszkańcom Bemowa zespoły. W związku z tym, iż drugiego dnia część koncertów miała charakter znacznie bardziej rockowy, potrzebowaliśmy odpowiedniej ilości energii w paśmie niskiego środka. Ze względu na wysokość dachu, mieliśmy ograniczoną możliwość rozbudowy grona głośnikowego. Po wielu analizach w programie predykcyjnym zdecydowaliśmy się zastosować 6 modułów szerokopasmowych VERA36 w jednym gronie co dało bardzo zadowalające pokrycie powierzchni w płaszczyźnie pionowej i poziomej w paśmie średnio-wysokotonowym. Aby wesprzeć system w zakresie niskich częstotliwości podwiesiliśmy dodatkowe zestawy niskotonowe S33 do grona głównego.

Jak sprawowały się subwoofery?

Po przeanalizowaniu potrzeb występujących artystów, jako dopełnienie podwieszonych zestawów S33, użyliśmy zestawów niskotonowych BSX w ilości 4 sztuk. Jest to najlepsze narzędzie do rozszerzenia w dół i wyrównania pasma całego systemu oraz wyrównania SPL’u dla właśnie tego zakresu względem całości. BSXy sprawdziły się znakomicie, są ogromne co utrudnia ich transport (muszę o tym wspomnieć), ale 2 głośniki 21-calowe w obudowach hybrydowych muszą zajmować trochę miejsca. Natomiast za to otrzymujemy tak potężną ilość pasma sub-niskotonowego, że wynagradzają nam te kłopoty transportowe z nawiązką 😉

Muszę przyznać, że zestawy szerokopasmowe znalazły się bardzo blisko sceny.

Można by nawet powiedzieć, że są dokładnie na scenie 🙂 i jeszcze do tego w oknie sceny, ale niestety, tak jak mówiłem wcześniej, miejsc do zrobienia punktów do podwieszenia systemu w tym obiekcie jest niewiele i niestety jeśli chcemy uniknąć grania w betonową podłogę albo w powłokę PCV z której jest wykonany dach, musimy system wieszać w głębi sceny. Oczywiście musimy się liczyć ze wszystkimi tego minusami, a w przypadku niektórych producentów najbardziej z grającym systemem do tyłu. Na szczęście, dzięki konstrukcji systemu VERA36 nie doświadczamy efektu „grania do tyłu”, realizatorzy nie zgłaszali problemów z tym niechcianym zjawiskiem.

Od tego czasu zagrałeś dość dużą ilość koncertów i konferencji. Jak aktualnie wygląda Twój sezon?

Fakt, od czasu tego koncertu trochę już wydarzeń zrealizowaliśmy. Maj i czerwiec to było po prostu szaleństwo, tyle imprez nie odbyło się nawet w najlepszym pod tym względem czerwcu 2019 roku. Jest dobrze i oby tak pozostało 🙂

Wiem, że zajmujesz się również konferencjami. Zdarza Ci się używać systemu VERA36?

Podczas większych konferencji, w dużych obiektach hotelowych, albo targowych używamy też VERY. Natomiast przy małych wydarzeniach korzystamy z innych rozwiązań, zazwyczaj są to point source’y polskiej marki z której systemów liniowych korzystaliśmy wcześniej.

12 modułów szerokopasmowych TW AUDiO to dobra ilość na koncert, ale domyślam się, że optymalnie byłoby mieć w dyspozycji większy zestaw?

Tak, oczywiście. 12 modułów to idealna ilość na jedną stronę, ale najlepiej jak grono składa się z 24 sztuk VERA36, wtedy rama jest idealnie obciążona i spełnia założenia wytrzymałości według normy BGV C1. To może jednak w trochę bardziej dalekosiężnych planach.

Przyszłość to dla Ciebie kolejne inwestycje.

Tak, nie widzę innej możliwości. Na pewno muszę wymienić wspomniane point source’y na coś z katalogu TW AUDiO. Może T20, a może coś mniejszego. Poza tym, tak jak wspomniałem, patrząc na kalendarz, muszę pomyśleć o różnych wypełnieniach współgrających z dużym systemem VERA.

|

| A | A