21-09-2018

Grzegorz Falkowski

W związku z coraz większym zainteresowaniem w świecie audio rozwiązaniami cyfrowych, wielokanałowych sieci, ja również rozbudowuję swoją o kolejny interfejs Focusrite Rednet X2P. Trafiłem na niego przy okazji testowania urządzenia Focusrite RED 8Pre. Miałem okazję wypróbować oba na początku tego roku dzięki firmie AudioTech (dystrybutor brytyjskiej marki w Polsce). Obecnie jestem szczęśliwym posiadaczem jednego i drugiego.

Focusrite RedNet X2P

Aspekty techniczne

Urządzenie RedNet X2P to bardzo kompaktowy interfejs oparty o protokół Dante. Wyglądem przypomina wiele innych urządzeń audio (20 x 14 x 5 centrymetrów) podłączanych do laptopa przez USB czy FireWire. Od frontu znajduje się gniazdo słuchawkowe, z tyłu dwa wejścia combo XLR Mic/Line Amphenol, dwa wyjścia liniowe XLR Neutrik, dwa złącza etherCON RJ45 z blokadą oraz gniazdo zasilacza 12V DC/1A również z blokadą. Boki i dół urządzenia wyposażone są w otwory służące do pasywnego chłodzenia. Najciekawsze jest jednak to, że od dołu istnieje możliwość nakręcenia go na statyw mikrofonowy z końcówką gwintu 3/8 cala. Panel górny wyposażony jest w wyświetlacz, oraz przyciski i pokrętła do obsługi.

Urządzenie wchodzi w skład serii RedNet więc mamy do niego zdalny dostęp za pośrednictwem aplikacji RedNet Control. Takie rozwiazanie pozwala na wszechstronne jego wykorzystanie: jako zwykły preamp mikrofonowy lub interfejs odsłuchowy jak również jedno i drugie. W tym momencie myśli kieruję w stronę dyrygentów potrzebujących odsłuchu i kontroli nad nim. Jednocześnie możemy użyć tego interfejsu do podłączenia pary mikrofonów ogólnych. Wspomniany dyrygent nie zamiesza nam wtedy w ustawieniach wejściowych ponieważ mamy do wyboru blokadę Preamp Control i Line Out Control. Oczywiście wygodnie jest wówczas zamocować to urządzenie bezpiecznie na statywie o czym wcześniej wspomniałem.

Według mnie najciekawszym rozwiązaniem, nadającym niezwykłą prostotę i mobilność podłączenia, jest zainstalowanie w nim zasilania PoE (Power-over-Ethernet) IEEE 802.3af na jednym ze złączy – do dyrygenta doprowadzona zostanie jedynie skrętka bez sieci zasilającej 230V. Lokalny mikser wejściowy umożliwia dostosowanie poziomu równowagi pomiędzy sygnałem lokalnym, a źródłem z sieci Dante. Sygnał miksu można płynnie zmieniać za pomocą pokrętła i jest on zawsze wysyłany do gniazda słuchawkowego. Jeżeli zachodzi konieczność możemy też zmonofonizować wejścia interfejsu do odsłuchu. Wyjścia Line Out na tylnym panelu oferują wyjścia analogowe z wyborem poziomu +18dBu i +24dBu. Górny panel zawiera szereg elementów sterujących torem sygnału wejściowego audio. Wzmacniacz słuchawkowy posiada możliwość tłumienia sygnału zdalnie o 6 i 12 dB w celu dopasowania do różnych czułości słuchawek.

Panel frontowy

Bardzo ciekawe rozwiązanie daje nam przycisk Input Mix znajdujący się pod pokrętłem wzmocnienia Line Out. Po pierwsze wysyła miks pomiędzy lokalnymi wejściami i siecią Dante na wyjścia z tyłu interfejsu, po drugie naciskając na niego przez co najmniej 1,5 sekundy na wyświetlaczu LCD pojawia się poziom tego miksu. Sygnał jest widoczny tylko wtedy gdy przycisk nadal pozostaje wciśnięty.

Istotną zaletą interfejsu Focusrite RedNet X2P jest możliwość jego wykorzystania w ProTools-ie jako preamp mikrofonowy. Bez problemu udaje się go uruchomić – należy tylko odpowiednio przypisać routing sygnałów w Dante Controller. W przeciwnym wypadku czeka nas restart programu. Instrukcja konfigurowania ze strony pro.focusrite.com/category/audiooverip/item/rednet-x2p jest bardzo czytelna i przejrzysta. W zakładce download znajdziemy wszystkie potrzebne informacje i aplikacje na platformy windows i mac.

Wracając jednak do wspomnianego ProTools-a – istotne jest to, że w zakładce MicPre przyciskiem Pad wybieramy emulację Air Mode czyli klasycznego transformatorowego przedwzmacniacza mikrofonowego ISA firmy Focusrite. Wszystkie pozostałe funkcje czyli Gain, Phantom 48V, Phase i HPF pozostają na tych samych miejscach. Musimy też pamiętać o konieczności każdorazowego uruchomienia aplikacji RedNet Control, aby móc sterować interfejsem po ponownym uruchomieniu systemu. Myślę, że najwygodniej jest po prostu wrzucić dwa programy Dante Controller i RedNet Control do autostartu komputera.

Regulacja wzmocnienia (Gain) odbywa się skokowo o 3dB. W praktyce jest to jednak zbyt wiele – chciałoby się większej dokładności np. o 1dB.

Naciśnięcie i przytrzymanie przez 1,5 sekundy przycisku Mute aktywuje funkcję Reverse ID co jest bardzo przydatne w cichej komunikacji. Pozwala to na podświetlenie ikony urządzenia w aplikacji RedNet Control i wtedy wiemy, że na przykład mamy zgłosić się w dane miejsce na scenie.

Naciśnięcie i przytrzymanie przez 1,5 sekundy przycisku Link aktywuje zaś funkcję Front Panel Lockout. Należy zwrócić uwagę, że działanie przełącznika zostanie zmodyfikowane jeśli wybierzemy opcję Auto w RedNetX2P Settings. W tym trybie wyjścia słuchawkowe i liniowe przełączają się między trybem Stereo (Link On) i Mono-Summed (Link Off) – gdzie każde wejście lokalne staje się źródłem mono.

Panel tylny

Na wyświetlaczu LCD znajdziemy informacje na temat nazwy urządzenia w RedNet Control lub Dante Controller (aktualizuje się automatycznie), nazwy kanałów wejściowych, wartości wzmocnień, typu wejścia, poziomu sygnałów, blokady, zasilania DC PoE, routingu urządzenia. Te same wartości zawarte są również w aplikacji RedNet Control.

Jakość wykonania całego urządzenia jest bardzo dobra. Obudowa sprawia wrażenie solidnej. Gładkie pokrętła pracujące z lekkim oporem, ale nie wywołujące negatywnych doznań. Skokowa regulacja dla pokręteł wzmocnienia – co 1 dB.

Wrażenia dźwiękowe

Wrażenia dźwiękowe nie odbiegają jakością od wszyskich innych interfejsów audio Focusrite. Przedwzmacniacze mikrofonowe reprezentują trend firmy odnośnie dzisiejszego środowiska nagraniowego dając przejrzyste brzmienie, pozbawione zniekształceń z dynamiką na poziomie 120 dB. Szczególnie ciekawa jest funkcja AIR czyli mikrofonowa interakcja stworzona w celu uniknięcia zakłóceń i wysokiej liniowości transformatora zastosowana w projekcie legendarnego przedwzmacniacza ISA. Odpowiedź częstotliwościowa tworzona przez rezonans transformatora powoduje dodanie powietrza do wyższych częstotliwości dźwięku. Z pewnością przyda się ona w typowym studiu kreującym brzmienia i nagrania ponieważ dobrze pasuje do praktycznie każdego źródła dźwięku.

Sygnał wychodzący z interfejsu RedNet X2P jest czysty, szeroki i przestrzenny, bardzo plastyczny do dalszej obróbki. Jakość przetworników AD/DA nie odbiega od innych znajdujących się na najwyższej półce sprzętu nagraniowego… Przedwzmacniaczy: RME Micstasy, Universal Audio Apollo, Focusrite RedNet4, Focusrite Red4Pre. Na pochwałę zasługuje też brzmienie wyjścia słuchawkowego. Moc wyjściowa nawet na 600 ohm jest bardzo dobra. Wszystko to stawia ten interfejs bardzo wysoko w rankingu.

Podsumowanie

Focusrite RedNetX2P to urządzenie o bardzo szerokim zastosowaniu w wielu najróżniejszych sytuacjach. Począwszy od zwykłego przedwzmacniacza mikrofonowo-liniowego poprzez urządzenie odsłuchowe, a skończywszy na jednym i drugim łącznie. Interfejs jest wyjątkowo łatwy w użyciu. Myślę, że często będzie wykorzystywany przeze mnie w transmisjach radiowych i telewizyjnych z Opery i Filharmonii Podlaskiej. Bardzo małe gabaryty i możliwość podłączenia i zasilenia tylko skrętką pozwala wykorzystać je jako odsłuch dla dyrygenta albo reżysera spektaklu, a także przy różnego rodzaju wydarzeniach zewnętrznych. Myślę, że jeżeli ktoś chce dodać do swojej sieci Dante interfejs I/O 2×2 to jest to najwłaściwsze rozwiązanie.

Bardzo się cieszę, że firma Focusrite wprowadziła na rynek długo oczekiwany mały, kompaktowy interfejs. Może więc warto pójść o krok do przodu i zaprojektować urządzenie I/O 4×4 z dwoma wyjściami słuchawkowymi co byłoby ciekawym poszerzeniem oferty.