22-11-2017

Jakub Krzywak

Na początku października udaliśmy się do Warszawy. Ten dzień nie był bez znaczenia bo po pierwsze wylądowaliśmy w samym centrum stolicy, a po drugie poznaliśmy najnowsze rozwiązania w zakresie profesjonalnego dźwięku. A żeby tego było mało to cała prezentacja odbyła się na Dużej Scenie Teatru Studio. Dlaczego właśnie tam? Spójrzmy na tytuł „Dźwięk w Teatrze”. No i już wszystko jasne.

Teatr Studio to idealne miejsce na tego typu prezentacje.

Na zaproszenie dystrybutora najbardziej profesjonalnych rozwiązań w dziedzinie dźwięku czyli jak wiadomo firmy Polsound dotarliśmy na czas czyli na godzinę 11.00. Polsound znany jest z tego, że dużą uwagę przywiązuje do edukacji i prezentacji. I robi to bardzo dobrze. Wielka zasługa w tym zarówno Pawła Danikiewicza i Pawła Daszkiewicza czyli prelegentów tego dnia oraz szefostwa firmy, która widzi potrzebę inwestycji w szkolenia i marketing.

Dzień „rozbity” był na kilka części. Podział związany był z prezentacją różnych rozwiązań więc modułowość była jak najbardziej zasadna. Co mogliśmy zobaczyć tego dnia? Przede wszystkim LINĘ czyli najnowsze dziecko firmy Meyer Sound w dziedzinie systemów nagłośnieniowych. I tutaj odrazu powiem, że w ostatnich latach zmieniła się forma takich prezentacji. Dzisiaj przekaz informacji technicznych powiązany jest z częstymi odsłuchami. To bardzo dobry kierunek dzięki któremu wiedza wchłaniana jest szybciej, a odsłuchy dopełniają bardzo ważnej całości. No i człowiek się nie nudzi 🙂

Meyer Sound LINA

LINA bardzo przypadła nam do gustu ze względu na styl, mobilność i brzmienie – nieskazitelne brzmienie. Subiektywnie byłem bardzo pozytywnie zaskoczony jak czytelnie potrafi generować dźwięki nowa LINA. Uwielbiam tego typu dźwięk zarówno w górnym środku jak i samej górce. Nie lubię agresywności w brzmieniu, a raczej stonowanie i ciepło. Miałem tutaj wszystko co najlepsze.

LINA należy do rodziny systemów kompaktowych.

Nowa propozycja od Meyer Sound to zdecydowany następca bardzo popularnej, gabarytowo porównywalnej z LINĄ, liniówki czyli MINY. Co odróżnia ten system od MINY? To zupełnie od nowa zaprojektowany trzykanałowy układ wzmacniający pracujący w klasie D. Mogliśmy już mieć z nim do czynienia w serii LEOPARD. Nowy wzmacniacz to pozbycie się z przetwarzanego sygnału audio zniekształceń, oraz nadanie dynamiki i liniowości wszystkim sygnałom. To właśnie dlatego tak bardzo nam się spodobał sound. To zupełnie nowa jakość. Reprodukcja mowy, oraz muzyki mechanicznej i bandów na żywo na najwyższym poziomie. Szerokie pasmo przenoszenia dopełnia całości. Słychać szczegółowość, oraz wyważenie tonalne. Przede wszystkim czytelność. To zdecydowany atut tego systemu… ale nie jedyny.

LINA to również prostota obsługi ponieważ system został tak skonstruowany, aby nie wymagał skomplikowanych procedur związanych ze strojeniem. Zintegrowany tryb NATIVE MODE umożliwia pracę z tym systemem bez potrzeby używania dodatkowych narzędzi związanych z zarządzaniem systemem.

LINA to również mobilność. Muszę przyznać, że na Dużej Scenie Teatru Studio, w dość dużych ciemnościach miałem problem z oceną wielkości modułów szerokopasmowych. LINA to „niewidzialny” system. Waga jednego modułu oscyluje w okolicach 19,5 kilograma, a małe wymiary (50 x 20 cm) pozwalają użyć systemu w wielu aplikacjach gdzie strona wizualna jest często ważniejsza niż sam dźwięk. No więc reżyserzy pracujący w teatrach czy studiach telewizyjnych będą usatysfakcjonowani.

Paweł Daszkiewicz prezentuje niesamowitą historię firmy Meyer Sound

Wyżej wspominałem głównie o przetwarzania wysokich częstotliwości. Nie byłoby pełnego dźwięku bez subwooferów. LINA dostarczana jest z zestawami sub-niskotonowymi. Meyer Sound 750-LFC charakteryzuje się dużą mocą i dynamiką. Pracuje liniowo (36 Hz – 125 Hz) i daje potężne możliwości w kreowaniu niskich częstotliwości. Efektywność nie bierze się z nikąd. Konstrukcja jest bardzo przemyślana – 15-calowy przetwornik z podwójną cewką, oraz dwukanałowy wzmacniacz pracujący w klasie D. Każdy kanał zasila jedną cewkę. A to wszystko upakowane w małej obudowie i małej wadze. Subwoofer możemy również podwiesić pod modułami szerokopasmowymi.

Nowy system to również kilka ciekawych patentów. QUICKFLY oraz GuideALinks służą do szybkiej i intuicyjnej instalacji LINY, a producent wyposażył system w dużą ilość akcesorii służących do mocowania. Oczywiście system współpracuje ze znanymi nam procesorami GALAXY. Możemy również skorzystać z pełnej integracji z oprogramowaniem predykcyjnym MAPP.

Meyer Sound 750 LFC wytwarza fantastyczną głębię w dolnym paśmie.

Bez wątpienia LINA to system warty uwagi. Znajdzie zastosowanie w instalacjach stałych takich jak właśnie teatry, domy kultury, stacje telewizyjne, itp. Mobilność w połączeniu z dużą skutecznością, czytelnością i niezawodnością. Przecież amerykańskie systemy są cenione na całym świecie za przemyślane rozwiązania. Nam się podobało!

Należą się również podziękowania dla naszego prelegenta czyli Pawła Daszkiewicza, który zaprezentował nowe możliwości LINY. Paweł przygotował świetny materiał referencyjny, który posłużył nam do odsłuchów systemu. Ponadto opowiedział o konstrukcji i zastosowanych rozwiązaniach.

SHURE AXIENT DIGITAL

W drugiej części tego dnia głos zabrał Paweł Danikiewicz, który w firmie Polsound zajmuje się marką SHURE. Znamy Pawła i wiemy, że to prawdziwy specjalista w branży. Może nie każdy z Was jednak wie, ale Paweł piastuje również stanowisko Dyrektora Marketingu.

W swojej części prezentacyjnej Paweł przybliżył uczestnikom najnowsze osiągnięcia firmy SHURE w zakresie systemów bezprzewodowych. Był to oczywiście nowy AXIENT DIGITAL czyli prawdziwa cyfrowa rewolucja. Niesamowita stabilność sygnału, przejrzystość dźwięku i pełna kontrola, tym właśnie wyróżnia się AXIENT DIGITAL, system stworzony na potrzeby profesjonalnych produkcji od których wymaga się wiele.

Shure Axient Digital

Na system składają się dwie serie nadajników do wyboru, oraz wspólną platformą odbiorników. Nadajniki z serii AD charakteryzują się wysoką jakością transmisji radiowej w technologii cyfrowej, pracą sieciową, oraz bardzo wydajnymi akumulatorami pozwalającymi pracować przez wiele godzin. Druga seria nadajników ADX to możliwość nadawania w dwóch częstotliwościach (nadajniki do ręki), oraz zdalne sterowanie w czasie rzeczywistym dzięki funkcji ShowLink (połączenie bezprzewodowe pracujące w paśmie 2,4 GHz). Nadajniki z serii ADX pozwalają unikać interferencji w czasie rzeczywistym. Na serię ADX składa się również rewolucyjny pod każdym względem mikro bodypack o którym więcej informacji znajdziecie poniżej.

Najważniejsze cechy systemu AXIENT DIGITAL to zupełnie nowy, cyfrowy schemat modulacji pozwalający przesyłać pełne informacje o dźwięku i parametrach systemu przy latencji wynoszącej jedynie 2ms!

Jego zasięg to ponad 150 metrów przy zaledwie 10 mW – sprawdzony w formie testu praktycznego (zobaczcie ostatni film, który udostępniliśmy na portalu). Nadajnik w razie potrzeby potrafi również pracować z mocą 35 mW.

Mikro nadajnik Shure ADX1M (po prawej) to rewolucyjne rozwiązanie.

AXIENT Digital to 23 równocześnie pracujące nadajniki w pojedynczym kanale TV (szerokość 8 MHz) przy mocach RF na poziomie 10/35 mW. Tryb HiDensity pozwala dodatkowo zwiększyć ilość nadajników do 63. To sprawia, że możemy obsłużyć praktycznie każdy duży festiwal.

System wyposażony jest w poczwórne odbiorniki z antenowym systemem True Digital Diversity. System może zostać przełączony na odbiór z czterech anten z niezależnym torem RF dla każdej z nich. Pozwala na to rewolucyjny tryb Quadversity, który zwiększa zasięg odbiornika, tworzy oddzielne strefy odbioru i zapewnia ochronę przed interferencjami i zakłóceniami. W ten sposób inżynier jest w stanie stworzyć wielostrefowe aplikacje lub dysponować dużymi zasięgami podczas obsługi np. wydarzeń sportowych.

Pasmo przenoszenia powala – 20 Hz do 20 kHz przy zniekształceniach na poziomie 0,01% THD i dynamice powyżej 120 dB!

To co dodatkowo wyróżnia ten system wśród konkurencji to niesamowicie wydajny system zarządzania energią. Nadajniki z serii AD mogą pracować z popularnymi bateriami AA, oraz z dedykowanymi akumulatorami Li-Ion. Wynik? Ponad 9 godzin pracy z pomiarem godzinowym i minutowym (10 mW)! Zestaw ładowarek sieciowym pozwala na dobór optymalnego rozwiązania w tym zakresie – SBC200 (dwumiejscowa ładowarka dokowana na akumulator SB900A), SBC240 (dwumiejscowa ładowarka dokowana na akumulatory SB910, SB920 z opcją zdalnego podglądu w programie Shure Wireless Workbench), oraz trzy modele ładowarek 8 miejscowych – SBS800, SBS840 i SBS840M (m.in.: ładowanie akumulatorów do najnowszego mikro bodypacka ADX1M).

Nie zabrakło popularnego na rynku systemu sieciowego przesyłu sygnałów audio czyli DANTE. AXIENT Digital wyposażony został w redundantny interfejs, który pozwala na wielokanałową transmisję cyfrowego dźwięku za pośrednictwem sieci ETHERNET. Dzięki funkcji Dante Browse możemy monitorować dowolny kanał Dante.

Paweł Danikiewicz zna systemy Axient Digital na wylot.

Na koniec kilka słów o oprogramowaniu. SHURE daje użytkownikowi pełną kontrolę nad systemem dzięki WWB6. Konfigurowanie, monitorowanie, zarządzanie rozbudowanych aplikacji z poziomu komputera lub urządzenia mobilnego jest faktem.

Paweł w ramach prezentacji przedstawił również rewolucyjny, miniaturowy bodypack ADX1M który mieści się w dłoni. ADX1M naszpikowany jest nowoczesną technologią. Specjalnie zaprojektowana obudowa z tworzywa Ultem® PEI pozwala zachować stałą temperaturę w kontakcie z ciałem, a wewnętrzna antena dostosowuje moc sygnału do absorpcji fali radiowej przez ciało. Sam akumulator litowy pozwala na ponad 6-godzinny czas pracy mikro nadajnika. Inżynierowie wyposażyli również bodypack w membranowe przyciski, które chronią przed wilgocią. Możliwości AMX1M docenią inżynierowie i realizatorzy pracujący przy produkcjach telewizyjnych i teatralnych gdzie niewidoczność jest na wagę złota!

Seria AXIENT Digital to odbiorniki (AD4D, AD4Q), nadajniki z serii AD (AD1 – bodypack, AD2 – nadajnik ręczny), nadajniki z serii ADX (miniaturowy bodypack ADX1M, bodypack ADX1, nadajnik ręczny ADX2), oraz system monitorowania i zarządzania (AXT600 – Spectrum Manager, AD610 – punkt dostępowy Diversity ShowLink), oraz seria profesjonalnych ładowarek sieciowych (SBRX – rackowa ładowarka, SBC200 – dwumiejscowa ładowarka , SBC240 – dwumiejscowa ładowarka, SBC800 – 8 miejscowa ładowarka, SBS840 – 8 miejscowa ładowarka i SBC840M – 8 miejscowa ładowarka z opcją ładowania mikro nadajnika ADX1M).

AXIENT Digital to potężne narzędzie wśród kreatywnych inżynierów dźwięku.

TiMAX2

Po krótkim lanczu odbyła się kolejna część prezentacyjna. Tym razem to było prawdziwe cudo, które zrobiło wrażenie chyba na wszystkich uczestnikach. Nie chodzi jedynie o prezentację systemu, ale również o podejście firmy Polsound. Na specjalną prezentację systemu TiMax2 zostali zaproszenie zawodowi aktorzy Teatru Studio. Przygotowali kilka inscenizacji dzięki którym mogliśmy w praktyczny sposób przetestować możliwości TiMaxa2. I trzeba przyznać efekty dźwiękowe wywarły na mnie osobiście spore wrażenie.

Efekty systemu TiMax2 zrobiły na naszej redakcji ogromne wrażenie.

TiMax2 to system, który pozwala realizatorom systemów nagłośnieniowych zaawansowaną kontrolę nad lokalizacją i propagacją przestrzenną dźwięku w czasie rzeczywistym. System składa się z oprogramowania sterującego Soundhub-S, oraz wielokanałowej matrycy dźwięku z wbudowanym procesorem DSP. Soundhub-S pozwala inżynierom dźwięku na adresowanie wejść, wyjść, przetwarzania i odtwarzania sygnałów z wielu źródeł, oraz zdalnego sterowania.

Matryca posiadająca 16 wejść i 16 wyjść analogowych i cyfrowych (AES3) umieszczona jest w 19-calowej obudowie typu Rack. Matrycę można dodatkowo rozszerzyć do wielkości 64×64. Komunikacja sieciowa oparta jest o różne protokoły: MADI, Dante, Cobranet. System wyposażony jest również w korektory parametryczne (na wejściach i wyjściach), oraz odtwarzacz i rejestrator dźwięku.

Co ten system oferuje w praktyce? Przede wszystkim precyzyjność w obrazowaniu dźwięku. Inżynier może w określony sposób skupić uwagę słuchaczy w określonym miejscu lub skupić uwagę na konkretnym aktorze występującym w danym miejscu na scenie. Efektu są naprawdę słyszalne. Oczywiście systemu TiMax2 możemy z powodzeniem użyć również na wystawach, w muzeach czy w innych aplikacjach wymagających tego typu efektów.

Clear-Com FreeSpeak II

Ostatnia część spotkania z technologią teatralną związana była z prezentacją amerykańskich systemów interkomowych Clear-Com. Na specjalne zaproszenie do Polski przyleciał przedstawiciel firmy, który odpowiedzialny jest za rynek europejski. Było dużo informacji o technologiach interkomowych, rozwoju tego rynku, oraz najnowszych propozycjach w ofercie producenta. Jednym z ważniejszych produktów jest FreeSpeak II. System rewolucyjny, który zmienia postrzeganie w dziedzinie komunikacji interkomowej.

Na zaproszenie firmy Polsound przyjechał tego dnia przedstawiciel firmy Clear-Com na Europę.

Jeśli chcecie dowiedzieć się o tym systemie więcej to zapraszam do naszego obszernego materiału w którym prezentujemy ten system. W specjalnym wywiadzie uchylamy większość tajemnicy związanej z FreeSpeakiem II. Polecamy!

Podsumowanie

Warto było wstać wcześnie rano i pojechać do stolicy na zaproszenie firmy Polsound. Z jednej strony, aby zobaczyć jakie technologie liczą się dzisiaj na rynku, oraz jakie innowacje czekają nas w niedalekiej przyszłości. Z drugiej strony z prostych względów – spotkanie branżowe, rozmowa o „jobach”, oraz sytuacji w branży. To zawsze łączy ludzi i to również postrzegamy jako ważny atut tego typu wydarzeń.