27-04-2017

Jakub Krzywak

Budowanie rzetelnego wizerunku, profesjonalnego wsparcia i najwyższej jakości produktów  o zaawansowanym „know-how” – tym inwestycjom marka Adamson Systems Engineering zawdzięcza swój ponad 40% (!) wzrost w skali lat 2014-2016. Kanadyjski producent systematycznie zdobywał zaufanie rynku międzynarodowego wprowadzając zestawy serii Y, SX czy M. Prace dotyczące badań i rozwoju doprowadziły do opisania licznych patentów, wobec czego na dzień dzisiejszy można powiedzieć iż dotycząca zestawów nagłośnieniowych technologia w całości jest własnością jej twórcy.

Wprowadzona jako następca systemów Y-axis seria Energia (nazywana czasem kolejną generacją systemów marki Adamson) zawierająca moduły liniowe szerokopasmowe i niskotonowe (E12, E15, E119, E218, E219) zmieniła nieco świadomość użytkowników. W chwili obecnej jest to w pełni dopracowane state-of-the-art marki i stanowi flagowy produkt o niepowtarzalnej sygnaturze brzmieniowej.

Wraz z wymianą generacji w technologii systemów dalekiego zasięgu można było spodziewać się ekspansji w zakresie systemów kompaktowych i efektem takich tendencji jest jeden z nowszych systemów Adamsona – seria S. Zaprezentowane w 2015 roku rozwiązanie systemowe obejmowało moduł szerokopasmowy line Array S10 oraz zestaw niskotonowy S119 w wersji touringowej i instalacyjnej. W tym roku do rodziny dołączył kolejny moduł szerokopasmowy S10n o charakterystycznych, mniejszych parametrach dyspersji horyzontalnej. Ponieważ z założenia sub-kompaktowe moduły oparte na 10” przetwornikach szerokopasmowych z czasem dały się poznać jako bardzo poważne rozwiązanie oferujące potężną moc i ciśnienie akustyczne, a sezon koncertów plenerowych niebawem będzie w pełni, prezentujemy najważniejsze cechy i możliwości konfiguracyjne tej najbardziej uniwersalnej w realiach polskiego rynku serii.

System tworzą trzy urządzenia pasywne – moduł Line Array S10 o dyspersji 110°, S10n o dyspersji 80° oraz moduł niskotonowy S119 – oraz elementy aktywne, czyli wzmacniacze mocy z wbudowanym DSP – wzmacniacze serii PLM+ z processingiem Lake. Do charakterystycznych rozwiązań systemowych należy zastosowanie 8-pinowych połączeń przy zestawach dwudrożnych. W tym przypadku sygnał zasilający przetwornik MF przekazywany jest na pinie 3, a przetwornik HF na pinie 4. Docelowo jeden kanał wzmacniacza mocy PLM+12k44 jest w stanie zasilić 4 moduły S10/S10n i jeden moduł S119. W dalszej części tekstu postaramy się wyjaśnić dlaczego proponowane konfiguracje systemu S składają się z modułów w liczbie będącej wielokrotnością czwórki.

Filozofia marki Adamson w zastosowaniu systemów Line Array opiera się nie na przewidywaniu ilości uczestników  imprezy (np. koncert na 5 tys osób), ale stricte na powierzchni terenu nagłaśnianego. Proponowane zestawienia sprzętowe zostały przygotowane w oparciu o maksymalny zasięg dla systemu frontowego tak, by nie było potrzeby stosować linii opóźniającej. Sety zoptymalizowano nie tylko co do funkcjonalności w stosunku do budżetu, ale także co do ilości kanałów wzmacniania.

Najskromniejsza konfiguracja nazywana jest Compact Set i składa się z 4 modułów szerokopasmowych S10 lub S10n, oraz dwóch zestawów niskotonowych S119 (na stronę) napędzanych jednym wzmacniaczem PLM+12k44. Jest to komplet pozwalający na nagłośnienie obszaru o zasięgu ok. 50 m nawet w ustawieniu stackowanym osiągając maksymalnie, aż 123 dBA SPL! Co istotne, napisany przez producenta preset dla zestawów niskotonowych pozwala na uzyskanie kardioidy za pomocą dwóch modułów ustawionych front-back. Podsumowując – nawet tak nieduży system nagłośnieniowy zapewnia wysoki poziom ciśnienia akustycznego z frontu, „uporządkowany” bas i dowolność wykorzystania kanałów wzmacniania.. Wszystko zależy od preferencji grupowania kanałów przetwarzania DSP. Kardioidalna konfiguracja basów wymaga wykorzystania jednego kanału DSP na jeden zestaw S119. Cztery topy zasili bowiem nawet jeden kanał wzmacniacza. Wobec tego ostatni, czwarty kanał możemy spożytkować np. na frontfill czy monitor. Wyjścia NL8 stwarzają możliwość zasilenia sygnałem całej strony systemu za pomocą jednego kabla, stosując połączenia odwracające i przejścia NL8/NL4 co w niektórych przypadkach – np. instalacyjnych – jest oczywiście zaletą.

Kolejna i najbardziej uniwersalna konfiguracja nosi nazwę Performance Set i jest podwojonym zestawem urządzeń w stosunku do Compact Set. Osiem topów na stronę, cztery subwoofery, dwa wzmacniacze PLM+12k44. Podwieszone na optymalnej wysokości zestawy pozwalają na nagłośnienie obszaru o zasięgu ok. 50 m z maksymalnym poziomem ciśnienia 121 dB A SPL. Znowu dzięki zastosowaniu ośmiożyłowych połączeń jesteśmy w stanie zasilić całe grono z pomocą jednego kabla – pomiędzy czwartym i piątym modułem stosując kabel odwracający połączenie z pinu 3 i 4 na piny 1 i 2. W ten sposób jeden wzmacniacz zasila zestawy szerokopasmowe, a kolejny niskotonowe. Z ciekawych zabiegów w  zakresie niskiego pasma, przy czterech modułach basowych możemy wykorzystać trzy rodzaje presetów producenta – front/back z dwóch modułów, front/back/front z trzech modułów oraz ‘end fire 66’ z wykorzystaniem dwóch podwójnych stacków oddalonych od siebie o ok. 66”. Wszystkie ustawienia DSP dla wymienionych zabiegów są zapięte w presetach udostępnionych przez Adamson Systems i nie wymagają ingerencji w opóźnienia.

Największy rekomendowany set w serii S to High Performance Set złożony z 12 topów, 6 subwooferów i trzech wzmacniaczy PLM+12k44 na stronę. Pozwala na nagłośnienie terenu o zasięgu ok. 80 m bez konieczności użycia linii opóźniającej z samego systemu głównego uzyskując maksymalnie nawet 123 dBA SPL. W tej konfiguracji można pokusić się o zastosowanie podwójnej kardioidy front/back/front. Z uwagi na skuteczność zestawów do nagłośnienia powierzchni większej niż 80×60 m rekomendowane jest rozważenie użycia systemu dalszego zasięgu serii E, np. E12.

Zestawy należące do serii S charakteryzują się bardzo małą wagą – dla S10/S10n jest to 27 kg, natomiast dla S119 tylko 46 kg! Oznacza to lżejsze obciążenia transportowe oraz oczywiście delikatniejszą eksploatację kręgosłupa dla techników i riggerów. Zwłaszcza, że Slidelock Rigging System pozwala na ustalenie kątów i przypięcie urządzeń do siebie z poziomu ramy jezdnej dolly. W ten sposób wystarczy zaczepić wciągarkę o uchwyt ramy i w etapach po cztery moduły podwiesić system na odpowiedniej wysokości. Kevlarowe przetworniki drugiej generacji zapewniają ekstremalną efektywność szczególnie w zestawach basowych – wyjątkowo responsywna membrana mierzy dodatkowy cal średnicy w odróżnieniu od popularnych 18”. Nawet najbardziej wymagający realizatorzy uzyskają spory zapas mocy.

System w konfiguracji Performance Set sprawdził się niejednokrotnie podczas imprez o zróżnicowanym charakterze odkąd zagościł na stałe w magazynie demo obecnego dystrybutora Adamson Systems – firmy ProAUDIO-AVT. Zarówno na koncertach wokalistek popowych, folkowych koncertach z dużą ilością instrumentów, hiphopowych ekspresyjnych imprezach, akustycznym rockowym graniu, a także nagłośnieniu mistrzostw w e-sporcie. Wrażenia realizatorów i relacje z wydarzeń znajdziecie na portalu.

Warto zapoznać się z całą serią produktów marki Adamson. To kolejny system, który bez wątpienia celuje w czołówkę światowych producentów systemów nagłośnieniowych.

Zobacz również:

Koncert Tede w Klubie Niebo
Premiera serii S w Polsce
Informacje o rozwiązaniach marki Adamson