08-02-2018
Jakub Krzywak
Niemieckie systemy TW AUDiO od jakiegoś czasu są coraz bardziej popularne na naszym rynku. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze mamy na naszym „polepku” prężnie działającego dystrybutora (M.Ostrowski), który od kilku lat inwestuje w działania promocyjne marki. Po drugie już teraz możemy spotkać rozwiązania TW AUDiO w niejednej instytucji publicznej, firmie rentalowej czy instalacji stałej. Po trzecie sam producent nie daje nam chwili do wytchnienia projektując coraz to nowsze konstrukcje i coraz bardziej wyrafinowane rozwiązania.
Nasza redakcyjna droga z TW AUDiO rozpoczęła się kilka lat temu kiedy firma M.Ostrowski zorganizowała DEMO DAY prezentując duży system VERA36 i mniejszego brata VERA10. Już wtedy wiedzieliśmy, że to potencjał sam w sobie. Naprawdę duża skuteczność, bardzo dobre brzmienie i stosunek ceny do jakości. To walory, które mówią, że warto się tymi systemami zainteresować.
Ostatni rok pokazał, że intensyfikacja działań dystrybutora w połączeniu z działaniami promocyjnymi zaowocowało w postaci kolejnych wdrożeń w Polsce. Jedną z firm nagłośnieniowych pracujących na co dzień z dużym systemem liniowych VERA36 jest wrocławska Fabryka Dźwięków, którą kieruje Tomasz Nowacki. Duża VERA stacjonuje w Centrum Koncertowym A2 we Wrocławiu. Oczywiście w trakcie sezonu możemy posłuchać systemu w plenerowych warunkach (zajrzyj tutaj). Dodatkowo z szeregiem mniejszych zestawów TW AUDiO spotkamy się niejednokrotnie podczas realizacji eventowych (poczytajcie o działalności firmy Pro-Jack Jacka Łyskawy i niesamowicie skutecznych „paczkach” T24N – ).
MARKA
Wypadałoby jednak przybliżyć, tym którzy z tą marką stykają się po raz pierwszy, historię jej powstania powstania i rozwoju.
Firma powstała oczywiście w Niemczech na początku 2004 roku i jak sam główny właściciel i projektant powiedział „Nigdy bym nie pomyślał, że nasze produkty bedą się cieszyć takim uznaniem wśród użytkowników w kilkudziesięciu krajach rozsianych na pięciu kontynentach…”.
Wszystko zaczęło się od pasji muzycznej właściciela Tobiasa Wüstnera. Od zawsze, a przynajmniej od szesnastego roku życia … był zapalonym entuzjastą muzyki i nowych technologii. Podpatrywał i uczył się, oraz coraz bardziej świadomie słuchał.
Wszystko rodzi się z pasji
Potem był okres praktyki w firmach rentalowych i wynajmujących sprzęt PA. Ten okres …. wspomina jako bardzo wzbogacający o nowe doświadczenia. Pracował zresztą jako inżynier i realizator dźwięku podczas wielu dużych tras koncertowych.
Czas nauki spowodował, że przyszedł ten właściwy okres czyli założenie własnej firmy produkującej systemy nagłośnieniowe. Pierwsze przemyślenia, pierwsze konstrukcje i pierwszą sprzedaż…
TW AUDiO rozwija się bardzo dynamicznie. Nie jest to już mała manufaktura tylko coraz bardziej liczący się w branży producent. Mocny nacisk kładzie na komunikację z inżynierami i technikami dźwięku, firmami rentalowymi, instalacyjnymi i architektami. Wymiana doświadczeń ma zasadniczo jeden cel, aby nowe produkty stawały się jeszcze bardziej wydajne, ergonomiczne i oczywiście odznaczały się nieskazitelnym brzmieniem.
Firma bardzo poważnie podchodzi do jakości komponentów z których wykonuje gotowe produkty. Dlatego metalowe komponenty wykonywane są w procesie zautomatyzowanym za pomocą obróbki laserowej 3D, oraz strumieniowania wodą. To daje pewność, że wszystkie elementy jakościowo są zawsze na tym samym poziomie.
Podobnie jest z obudowami. Najnowocześniejsze 5-osiowe frezarki CNC gwarantują idealne dopasowanie wszystkich elementów drewnianych, a jakość powłok sprawia, że obudowy wytrzymują naprawdę sporo.
Proces projektowania jest bardzo skomplikowany i wymaga wykorzystania specjalistycznego oprogramowania służącego do wizualizacji czyli np. Ease Focus, CAD, AutoCad czy Inventor.
Dzisiejsze wymagania w stosunku do systemów nagłośnieniowych stoją na bardzo wyśrubowanym poziomie. Również projektowanie przetworników wymaga zaangażowania zupełnie nowego myślenia. Związane jest to z wieloma aspektami, które są pożądane na rynku nagłośnieniowych. Jest to między innymi mobilność czyli małe gabaryty, niezawodność zarówno zestawów jak i zasilania, intuicyjność nowych systemów riggowania, integracja z zaawansowanym oprogramowaniem służącym do symulacji, a także elastyczność i skalowalność. To wszystko przekłada się oczywiście na zwrot z inwestycji.
Trochę historii
Firma przywiązuje także ogromną wagę do supportu. Bo nie sztuką jest sprzedać – sztuką jest wspierać swoich użytkowników. Zaawansowane systemy nagłośnieniowe sterowane za pomocą sieci komputerowych i specjalistycznego oprogramowania do wizualizacji i pomiarów sprawia, że bez odpowiedniego supportu nie będzie to miało sensu. Właśnie dlatego producent bardzo mocny nacisk kładzie na szkolenia, wsparcie posprzedażowe i serwis gwarancyjny i pogwarancyjny (w tym dostęp do części zamiennych w jak najkrótszym czasie). Ale to co najważniejsze, zawsze pozostanie takie samo… czyli nieskazitelny sound do którego wszyscy dążymy.
NOWY PRODUKT
Pod koniec zeszłego roku niemiecki producent zaprosił wszystkich „do siebie” w celu zaprezentowania zupełnie nowej konstrukcji. To średni zestaw w ofercie producenta, który dopełnia całej oferty systemów wyrównanych liniowo.
Wyjazd do Kassel to była mega przygoda i wielkie oczekiwanie tego co zobaczymy, a raczej co usłyszmy 🙂 Polska „delegacja” była jedną z największych, a to za sprawą firmy M.Ostrowski. Składała się z przedstawicieli dystrybutora, oraz oczywiście najbardziej zainteresowanych czyli naszych kolegów z branży.
Całodniowa podróż była dość monotonna, ale w takim towarzystwie nie mogło się oczywiście nudzić. To zresztą świetna okazja do wymiany doświadczeń, rozmów branżowych i prywatnych.
Dzień prezentacji składał się z kilku modułów. Producent przygotował się do spotkania i przygotował krótkie wprowadzenie teoretyczne. Przedstawiona została koncepcja powstania systemu. Producent zaprezentował również na potrzeby wprowadzenia krótki film. Było też kilka słów o riggowaniu. System riggowania został zresztą w nowym systemie ulepszony. Był też oczywiście czas na najważniejszy punkt programu czyli odsłuchy. To zawsze jest moment oczekiwany ponieważ teoria to teoria, ale to w praktyce system ma się sprawdzić.
Odsłuchy czyli to co lubimy najbardziej
VERA20
Czym jest nowa VERA20? To system o o charakterystyce liniowej, który oferuje naprawdę dużą moc i wydajność porównując z większym bratem VERA36, ale w zdecydowanie bardziej kompaktowej obudowie.
Koncepcja TW AUDiO pozostaje niezmienna. To filozofia oparta na dostarczaniu wiernej reprodukcji dźwięku przy zachowaniu aktualnych trendów. I tak VERA20 to system przede wszystkim mobilny / kompaktowy czyli prosty w transporcie, z elastycznym systemem riggowania.
VERA20 to moduł szerokopasmowy oparty na dwóch 10-calowych przetwornikach niskotonowych i 1,4″ driverze z zupełnie od nowa zaprojektowanym falowodem. W porównaniu z typowymi konstrukcjami opartymi na 8-calowych przetwornikach, dwa 10-calowe przetworniki zastosowane w VERA20 są w stanie zagrać o 6 dB głośniej w zakresie niskich częstotliwości z mniejszymi zniekształceniami.
Od nowa zaprojektowany falowód potrafi pracować w dyspersji pionowej wynoszącej 12 stopni i dyspersji poziomej wynoszącej 80 lub 120 stopni w zależności od potrzeb. Łączy w sobie przetwornik średnio-wysokotonowy o przekątnej 1,4 cala z 3 calową membraną. To sprawia, że w zakresie precyzji i dynamiki w zakresie średniego pasma osiągnięty został bardzo dobry rezultat jeśli chodzi o współczynnik zrozumiałości mowy czy reprodukcji muzycznej.
Ważnym aspektem tej konstrukcji jest również punkt zwrotny niskich częstotliwości, który zapewnia jednolite pokrycie, oraz szybką odpowiedź w zakresie wyższych częstotliwości.
TW AUDiO VERA20 w pełnej okazałości
VERA20 oferuje również duże możliwości konfiguracyjne w zależności od wymagań. Maksymalnie możemy powiesić 24 moduły szerokopasmowe VERA20, które w połączeniu z 12 zestawami niskotonowymi VERA S32 pozwala na nagłośnienie sporego obszaru w plenerze, oczywiście nie wspominając o salach koncertowych (różne opcje konfiguracji znajdziecie na rysunkach poniżej). Pomaga w tym również dedykowany osprzęt w postaci dedykowanego rozwiązania TW AUDiO EasyRig dzięki czemu riggowanie systemu i jego demontaż może praktycznie odbyć się przy pomocy jednego technika.
Specyfikacja techniczna VERA20
- Przetworniki: 1 x 1,4” HF, 2 x 10” LF,
- Pasmo przenoszenia: 63 Hz – 18000 Hz,
- Moc Program / Peak: 1000/2000W,
- Impedancja: 8 Ohm,
- Dyspersja: 80°, 120° x 12°,
- Czułość: 1 W / 1 m: 107 dB,
- SPL Max: 139 dB,
- Złącza: SpeakOn NL4,
- Wymiary: 284 x 600 x 400 mm,
- Waga: 24 kg.
VERA S32
Dedykowany subwoofer oparty został o przetwornik 18-calowy, który umiejscowiony został z przodu i 14-calowy przetwornik umiejscowiony z tyłu. VERA S32 pracuje w paśmie od 38 Hz do 120 Hz i oferuje dwa tryby pracy więc jest elastyczny w zastosowaniu.
Było na co popatrzeć 🙂
Tryb kardioidalny został zoptymalizowany pod kątem maksymalnego tłumienia wstecznego osiągając tłumienie na poziomie 15 dB w całym zakresie częstotliwości w jakim pracuje. Natomiast tryb end-fire to znowu maksymalne ciśnienie akustyczne z przodu przy częściowej redukcji z tyłu. Subwoofer brzmi bardzo kierunkowo i muzyczne.
Subwoofer VERA S32 został zaprojektowany tak, aby można było połączyć go w setupie z modułami szerokopasmowymi VERA20. Sprawdzi się również przy innych konfiguracjach z zestawami TW AUDiO.
Producent przewidział do S32 dedykowane akcesoria zwiększające możliwości jego wykorzystania czyli RF600 (rama do riggowania), BLS (riggowanie), ORF900 (riggowanie), QDB18 (wózek).
Specyfikacja techniczna VERA S32
- Przetworniki: 1 x 18” HF (front),
- 2 x 14” LF (rear),
- Pasmo przenoszenia: 38 Hz – 120 Hz,
- Moc Program / Peak: 2400/4800W (front), 1400/2800W (rear),
- Impedancja: 8 Ohm (front), 8 Ohm (rear),
- Pokrycie: kardioida / hiperkardioida,
- Czułość: 1 W / 1 m: 99 dB,
- SPL Max / 1 m: 134 dB,
- Złącza: SpeakOn NL4 2+- (front), SpeakOn NL4 1+- (rear),
- Wymiary: 506 x 600 x 800 mm,
- Waga: 53 kg.
Przykładowe konfiguracje:
VERA20 Basic System z wykorzystaniem VERA S32.
VERA20 – konfiguracja festiwalowa
Podsumowanie
VERA20 to bardzo przemyślany system, który zapełnia lukę w ofercie niemieckiego producenta. Brakowało średniego formatu i teraz każdy będzie miał możliwość wyboru optymalnej konfiguracji w zależności od zapotrzebowania. VERA20 brzmi naprawdę dobrze, konstrukcja jest przemyślana, riggowanie bardzo intuicyjne, a dedykowany amping w postaci wzmacniaczy Lab.gruppen lub Powersoft (seria X i K3DSP) gwarantuje odpowiednią moc. Na rynku znajdziemy oczywiście podobne produkty, ale warto sobie zadać pytanie o stosunek ceny do jakości. Tutaj TW AUDiO może być naprawdę dobrym tematem do nieprzespanej nocy 🙂